شناسهٔ خبر: 22941929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف:

رویدادهای قرآنی باید با تغییر ذائقه جوانان متناسب باشد

حجت‌الاسلام حسینی گفت: رویدادهای قرآنی باید طوری اجرایی شود که با تغییر ذائقه جوانان متناسب باشد و اگر نتوانیم با راهکارهای مختلف آن‌ها را جذب کنیم به طور حتم به موفقیت نمی‌رسیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف باحضور در برنامه زنده رصد شبکه قرآن و معارف سیما درخصوص اینکه حذف دوسالانه مسابقات مبحثی مطرح نشده، گفت: در ستاد مسابقات هم درباره این موضوع صحبتی نداشتیم، اما من مخالفتی با این موضوع ندارم البته تصمیم نهایی در ستاد اخذ خواهد شد و من به تنهایی امکان تصمیم‌گیری ندارم.

وی با اشاره به رشد فضای مجازی و ارتباطات افزود: رویدادهای قرآنی باید طوری اجرایی شود که با تغییر ذائقه جوانان متناسب باشد و اگر نتوانیم با راهکارهای مختلف آن‌ها را جذب کنیم به طور حتم به موفقیت نمی‌رسیم.

حسینی با اشاره به اینکه مسابقات تحول بنیادین نیاز دارد و مرکز امور قرآنی هم تلاش کرد در این راستا گام‌هایی بردارد، گفت: با توجه به آسیب‌های مسابقات نظر اعضای پویش این است که تغییراتی داشته باشیم. البته نکات ضدونقیضی هم می‌شنویم. طرحی که منعکس شده برگزاری مسابقه در قالب جشنواره بود که در این طرح همان اتفاقی که در مسابقات تواشیح رخ داد، پیشنهاد شد بنابراین اگر از یک سو با مسابقات تواشیح به این صورت مخالفت می‌کنیم چرا پس این پویش چنین رقابت‌هایی را برای مسابقات قرآن هم پیشنهاد می‌دهد؟

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ای مسابقات فعلاً به صلاح نیست افزود: باید اشکالات را برطرف کرده تا بتوانیم طرح مناسبی را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم به کارکردهای مسابقات نگاه کنیم خروجی مسابقات فقط برترین‌های این رقابت‌ها نیستند.

حسینی با اشاره به اینکه اگر مسابقات در کشور برگزار نمی‌شد اساتید قرآن شکل نمی‌گرفتند گفت: به تشخیص کارشناسان مسابقات یک رویداد است و ما مدل‌های مختلف را بررسی کردیم که کاردکردهای مختلفی داشت.

وی با بیان اینکه اصلاح ساحتارهای مسابقات و توجه به فعالان قرآنی در اولویت فعالیت ما بوده است، افزود: در مطالبات پویش کارنامه مرکز امور اوقاف را موفق‌تر از سایر دستگاه‌ها می‌دانم. ما معتقدیم فعالیت‌های موازی حذف شود که در این سه سال اخیر فعالیت‌هایی همچون ادغام مسابقات شکوفه‌ها با وزارت آموزش، مسابقات بین‌المللی که طلاب و .. جدا برگزار می‌شد و حتی آزمون حفظ و مفاهیم با ارشاد داشتیم که اتفاقات خوبی افتاده است.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از کیفی‌سازی مسابقات قرآن خبر داد و گفت: امیدواریم با نظر کارشناسان بتوانیم رقابت‌هایی مؤثر داشته باشیم. ما اصراری در روشی که اجرا می‌شود نداریم و سطح‌بندی که اکنون صورت می‌گیرد در راستای ارتقای رقابت‌ها بود.

در ادامه احمد خالدی عضو پویش قرآنیان تغییر به نفع ترویج اظهار داشت: مسیر مسابقات را باید مشخص کنیم که به کجا ختم می‌شود ۴۰ دوره مسابقات قرآن سپری می‌شود، اما چشم‌انداز این رقابت‌ها کجاست؟ ما تغییراتی دیدیم، اما از اصالت مسابقات فاصله زیادی گرفتیم و این امر اهالی قرآن را دچار سردرگمی کرده است.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن در حسینیه ارشاد دیگر تکرار نمی‌شود، افزود: کیفیت مسابقات و هزینه‌هایی که صرف می‌شود باید بررسی شود و آیا نمی‌توان این مبالغ را در مسیر دیگری هزینه کرد؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند: قهرمانان قرآنی تربیت شود، اما چقدر ما در این مسیر حرکت کردیم؟

خالدی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن تعداد محدودی هستند گفت: این افراد در رقابت‌های مختلف حضور می‌یابند، اما باید برای این افراد برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در بحث آیین‌نامه هم باید دقت بیشتری شود افزود: مسابقات تواشیح مسیر خود را گم کرده، رقابتی که ۱۲۰ گروه شرکت‌کننده داشت به ۳۰ و نهایت ۱۲ گروه تقلیل پیدا کرده و این آسیب بزرگی است.

خالدی با اشاره به اینکه ما به دنبال حذف مسابقات نیستیم گفت: ارتباط فعالان قرآنی با مرکز امور قرآنی به سختی اتفاق می‌افتد به همین دلیل مشکلات جامعه قرآنی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه با این همه هزینه خروجی قابل قبولی از مسابقات نداریم افزود: نحوه ارزیابی مسابقات سلیقه‌ای اعمال می‌شود. سطح نمرات و امتیازات باید کارشناسی شود تا طوری نباشد کسی در رقابت‌ها امتیاز خوبی بیاورد، اما در ارزیابی از گردونه خارج شود. کسی که یک سال در هر حوزه‌ای تلاش کرده با یک اشتباه از مسابقات حذف می‌شود و این آسیب است.

نظر شما