شناسهٔ خبر: 22939525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک کارشناس در حوزه مسجد، تبیین کرد؛

عوامل رونق برنامه‌های مساجد

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس در حوزه مسجد، آشنا بودن روحانی با مباحث جامعه شناسی،روان شناسی و برنامه های خلاقانه را عامل مهمی در ایجاد جاذبه در مساجد دانست و گفت: از این طریق می توان در مساجد به افراد تغذیه فکری ارایه کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حمید بحر کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به راهکارهای ایجاد جاذبه در مساجد، گفت: روحانی مسجد به عنوان مدیر آن، نقش موثری در رونق و نشاط این خانه‌ خدا دارد، به نظرم مهمترین عامل در این زمینه توکل به خدا و وارد نکردن مسجد و نمازگزاران آن در دسته‌ها و گروه‌های سیاسی است.

 

وی وجود نظم در برنامه‌های مساجد را عامل مهمی در موفقیت آن‌ها برشمرد و افزود: امیرالمومنین علی (ع) بر لزوم رعایت نظم در امور تاکید داشتند، به نظرم لازم است، در مورد فعالیت‌های مسجد دقت لازم شود زیرا هر چقدر نظم در برنامه‌ریزی‌های مسجد بیشتر شود، مخاطبان بیشتری در مسجد حضور می‌یابند.

 

این کارشناس در حوزه دین، اظهار کرد: مربی، استاد و امام مسجد، لازم است بر اساس نیازهای هر منطقه، محله و متناسب با منطقه‌ای که مسجد در آن قرار دارد، برای شرکت‌کنندگان برنامه‌ریزی داشته باشند و کسب مهارت آنان هم متناسب با نیاز و سن مخاطب باشد.

 

بحر کاظمی، تاثیر مشارکت نمازگزاران در برنامه‌های مساجد را بر حضور دایمی آنان در این خانه‌های خدا مهم ارزیابی کرد و گفت: بنابر تعبیر مقام معظم رهبری، برنامه‌های مساجد باید به صورت تشکیلاتی برگزار شوند تا همگان در آن‌ها سهیم باشند.

 

وی ادامه داد: روحانیون باید با مباحث جامعه شناسی، روان شناسی و برنامه‌های خلاقانه آشنا باشند و از این طریق، به جوانان تغذیه فکری دهند و در این میان برنامه‌ریزی برای برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی و آموزشی می‌تواند در کسب روحیه نشاط و شادابی نوجوانان و جوانان موثر باشد و زمینه حضور هر چه بشتر آنان در مساجد را فراهم کند، علاوه بر این در برنامه‌ریزی‌ها باید از برنامه‌های دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز الگوبرداری کرد تا الگوهای موفق به همه معرفی شوند.

   

این کارشناس در حوزه دین، تامین بودجه و رایزنی با دیگر نهادها و دستگاه‌ها را در موفقیت و ایجاد جاذبه در مساجد مهم دانست.

 

بحر کاظمی ارایه گزارش عملکرد از برنامه‌های انجام شده را عامل مهم دیگری در پرهیز از دوباره‌کاری و موازی‌کاری دانست و تاکید کرد: ثبت عملکرد برای جلوگیری از دوباره‌کاری و اطلاع رسانی عمومی برای جلب اعتماد عمومی، موجب می‌شود که مردم  از برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مطلع شوند و این موضوع باید در برنامه‌ریزی مساجد مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما