شناسهٔ خبر: 22937107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دامپزشک اصلاح‌طلب، سکاندار شهر سالم

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سابقه مدیریتی چوبینه اظهار داشت: «وی قبل از انتصاب در این جایگاه سابقه مدیریتی خوبی در سازمان هلال‌احمر داشته است و بنیانگذار مرکز باروری این سازمان بوده است. از این جهت می‌توان امیدوار به آینده‌ای روشن در شرکت شهرسالم تحت مدیریت چوبینه بود!»

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شهرسالم، شرکتی است وابسته به شهرداری تهران که انتخاب و انتصاب ریاست آن برعهده شهردار تهران است. محمدعلی نجفی نیز به‌عنوان شهردار تهران در هفته گذشته اقدام به انتخاب حمید چوبینه به‌عنوان رئیس این شرکت بهداشتی و درمانی کرد. این انتصاب هم همچون سایر انتصابات نجفی حواشی‌ای را به دنبال داشته است اما نوع حاشیه منصوب به این انتصاب متفاوت با سایر مدیران است و از دو جنبه وابسته به هم مورد بررسی است.


 هر منطقه یک درمانگاه

شرکت شهرسالم علاوه‌بر ارائه خدمات بیمه‌گری به پرسنل رسمی شهرداری تهران به دنبال اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی‌بر راه‌اندازی یک مرکز بهداشتی- درمانی در هر منطقه شهرداری تهران اقدام به تاسیس مراکز مذکور کرده و در حال حاضر دارای تعدادی درمانگاه در مناطق تهران است. معاونت بهداشت شهرسالم بخش دیگری از وظایف شرکت شهرسالم را برعهده دارد که تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط در راستای اتخاذ تدابیر بهداشتی، ایمنی و زیست‌محیطی در اماکن عمومی و محدوده‌های وابسته یا تحت پوشش شهرداری تهران برعهده این معاونت می‌باشد. بخش دیگری از وظایف شرکت شهر سالم HSE شهرداری تهران است که به‌منظور پیشگیری از بروز حوادث در محیط‌های کار شهری به‌خصوص کارگاه‌های ساختمانی و تامین بهداشت و ایمنی کارگران کلیه خدمات شهری راه‌اندازی و در حال ارائه خدمت است.

 رئیس شرکت شهرسالم یک دامپزشک!

حمید چوبینه، دامپزشک و مولف کتاب انسان و حیوانات خانگی با حکم محمدعلی نجفی شهردار تهران، به‌عنوان رئیس شرکت شهرسالم منصوب شد. همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد این شرکت مسئولیت کنترل و پشتیبانی‌های بهداشتی و درمانی پرسنل شهرداری و مدیریت شهری را برعهده دارد و از آنجا که این پرسنل همگی خلق‌الانسان هستند، طبیعی آن می‌بود که ریاست مرکزی که موضوعات بهداشتی و درمانی آنها را دنبال می‌کند متخصص بهداشت انسانی باشد.

این نوع از انتصابات اگر وجهه طنزمآبانه نداشته باشد، موید نوعی انتخاب و انتصاب فراشایسته‌سالاری است و سایه تاثیر روابط بر اتخاذ چنین تصمیمی روی آن سنگینی خواهد کرد.

با این وجود و جهت روشن‌تر شدن زوایای مختلف این انتصاب درپی گفت‌وگو با علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بودیم تا مواضع این شورا را به‌عنوان نهاد نظارتی و بالادستی در این ارتباط جویا شویم که با این پاسخ مواجه شدیم: «بنده در این ارتباط مصاحبه نمی‌کنم، آقای نجفی حتما ایشان را مناسب برای اتخاذ این جایگاه دیدند. سخنگوی شورای شهر که نباید در تمامی مسائل فرعی و غیرفرعی اظهارنظر بکند.» 

انتصاب چوبینه به دلیل اصلاح‌طلب بودن

هرچند علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران علاقه‌ای به پاسخگویی درخصوص این انتصاب به «فرهیختگان» نداشت، ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران در ارتباط با انتصاب حمید چوبینه به ریاست شرکت شهرسالم، گفت: «پایه تحصیلی چوبینه دامپزشکی بوده است و وی دکتری بیولوژی تولید مثل هم دارد اما مدرک تحصیلی و پزشکی چوبینه مدنظر شهردار و شورای شهر نبوده است بلکه توان مدیریتی اولویت انتخاب این فرد به‌عنوان رئیس این شرکت بوده است.»

وی با انتقاد از معضلات مدیریتی نظام بهداشتی و درمانی کشور ادامه داد: «همین توجه به توانایی‌های درمانی، یعنی مدیریت درمان محور آسیب جدی و سنگ جلوی پای مدیریت نظام بهداشتی و درمانی کشور بوده است و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. بحث مدیریت نظام سلامت یک پروتکل مدیریتی است؛ یعنی توان مدیریتی ارجح بر توان پزشکی و درمانی فرد است.»

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سابقه مدیریتی چوبینه اظهار داشت: «وی قبل از انتصاب در این جایگاه سابقه مدیریتی خوبی در سازمان هلال‌احمر داشته است و بنیانگذار مرکز باروری این سازمان بوده است. از این جهت می‌توان امیدوار به آینده‌ای روشن در شرکت شهرسالم تحت مدیریت چوبینه بود!»

خداکرمی در پایان با اشاره به نظارت شورای شهر بر این انتخاب شهردار خاطرنشان کرد: «برای انتصاب چوبینه، شورای شهر نظارت کامل داشته و با اکثریت آرا این موضوع را تایید کرده و این تایید به دو دلیل بوده است؛ اولین و اصلی‌ترین دلیل اصلاح‌طلب بودن وی و وابستگی جریانی به جریان اصلاحات، علت اصلی انتخاب وی به‌عنوان رئیس شرکت شهرسالم بوده و دلیل دوم نیز سابقه مدیریتی او است.»

 

* نویسنده : پدرام امینی روزنامه‌نگار

نظر شما