شناسهٔ خبر: 22933633 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ تهران روی 13 گسل اصلی

به گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، تهران 13 گسل اصلی دارد و قسمت عمده این گسل ها بالای محور انقلاب و دامنه های البرز است که باید ممنوعیت بلندمرتبه سازی و ساخت و سازهای ناایمن در پهنه این گسل ها مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در جلسه ای در شورای شهر تهران باحضور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دغدغه هایی درباره شهر تهران درباره ساختمان های ناایمن و ساختمان های بلند که در پهنه های گسلی ساخته شده اند مطرح شد.
گفتگو 
او افزود: با توجه به اینکه اساسا کشور ما و شهر تهران روی گسل های قابل توجهی قرار گرفته که احتمال وقوع زلزله در شهر تهران را حتمی می داند، لذا این دغدغه برای تمامی تصمیم گیران از جمله نمایندگان شهر تهران در شورای شهر مطرح است. 
او در ادامه درباره ساخت و ساز روی گسل ممنوع است یا خیر گفت: متاسفانه درباره اینکه ساخت و ساز روی گسل ممنوع است یا خیر دوگانگی وجود دارد. در این رابطه دو نوع قانون داریم: یک سری مقررات شهرسازی و معماری است که مربوط به طرح تفضیلی و پهنه هایی می شودکه روی گسل ها واقع است. در این خصوص آخرین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور  در سال 95 ابلاغ کرده ساخت و  ساز ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های با اهمیت و خطرزا در پهنه گسل را ممنوع کرده است. یک سری قوانین هم مربوط مقرارت ملی ساختمان یا آیین نامه 2800 زلزله داریم که متاسفانه در آن حوزه  صورت صریح ممنوعیت نبوده بلکه توصیه ای هم بر ساخت و ساز روی گسل شده اما خیلی جدی گرفته نشده است.
 او افزود: 239 ساختمان بلند مرتبه روی پهنه های گسل داریم. در شهر تهران گسل هایی وجود دارد که از طریق شرکت های خارجی و داخلی مشخص شده است. سیزده گسل اصلی شهر تهران دارد که قسمت عمده این گسل ها بالای محور انقلاب و دامنه کوههای البرز است.
او تاکید کرد: ساخت ساختمان های بلند مرتبه روی گسل بسیار بسیار خطر ناک است به خصوص که در شهر ما درباره الزامات ساخت و ساز و ممنوعیت روی گسل آیین نامه مشخصی نداریم چون این آیین نامه ها بومی نشده و بیشتر اقتباس از کشورهای دیگر است خیلی قابلیت اطمینان کامل را ندارد.
 
سالاری در ادامه گفت: ممنوعیت ساخت و ساز تا سال 95 به صورت جدی وجود نداشته است لذا شورای عالی شهرسازی برای کلیه شهرداری ها ابلاغ کرده که ساختمان هایی که روی گسل ساخته شده است را شناسایی کنیم و ساختمان هایی که خطرساز هستند یا با اهمیت هستند تغییر کاربری صورت  گیرد و جابجا شوند. پوسته طرح تفضیلی 4 پهنه را در نظر می گیرد. سکونتگاه، تحاری مسکونی. بناهای تاریخی و .. است. اصل طرح تفضیلی به م حتوای  آن است یکی از تکالیف این است که پهناهای گسلی شناسایی شود و ضوابط سخت گیرانه تری برای ساخت ساختمان های معمولی در نظر گرفته شود و بلند مرتبه سازی ممنوع شود که با گذشت 5 سال از تصویب طرح تفضیلی تکالیف اجرا نمی شود و هنوز شهر با بخشنامه اداره می شود.
 سالاری گفت: موضوع مهم این است که اساسا زیرساخت ها، شبکه های انتقال نیرو همه شریان های حیاتی شهر دچار مشکلاتی است که امیدواریم با رویکردی مدیریت شهری در دوره پنج دارد و تعامل با دولت به سرانجام برسد.
 
 خطیبی در ادامه گفت: اگر ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی روی گسل ها ممنوع شود باز هم ساختمان های دیگر ساخته میشود که نمی توان نادیده گرفت . کشور ژاپن هم روی زلزله قرار دارد که با تکنولوژی مشکلات را حل می کند. اگر ساخت و ساز ها توسط افراد ذیصلاح انجام نشود باز هم مشکلات را خواهیم داشت. هم مصالح خوب شرط است هم سازنده ساختمان.
  گفتگو
 
 او افزود: پهنه بندی ساخت و ساز ها  مشخص شده و ممنوعیت ها اعلام می شود اما باز هم جلوگیری نمی شود. اگر ابلاغیه ممنوعیت ساخت و ساز صادر شود جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز گرفته می شود باید تمهیداتی انجام شود و بخشنامه ای برای ممنوعیت ساخت وساز روی پهنه گسل صادر شود.
سالاری گفت: متولی این کار وزارت راه و شهر سازی و شورای معماری شهر بوده است. همه ضوابط اگر باشد و مصوبه هم صادر شود اما باز اجرای ساخت وساز توسط افراد بی تجربه انجام می شود..
 
خطیبی افزود: از شهرداری و شورای شهر می خواهیم که بتوانیم طرح مجری ذیصلاح بعنوان دستاورد بزرگ برای مردم را با همکاری هم عملی کنیم چون ساخت و ساز توسط مجری ذیصلاح حق مردم است.
 
مهندس تورج فرهادی قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ارتباط تلفنی درباره ساخت و ساز روی پهنه گسل ها گفت: در طرح جامع شهر تهران چشم اندازی داریم تحت عنوان بر تهران شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح، بر همین اساس طرح جامع تکلیفی برای شناخت پهنه های گسلی برای شهر تهران گذاشته بود که این را سازمان مدیریت بحران در سال 89 آماده کرد و برای حوزه شهرسازی ارسال کرد، همزمان یکی از لایه های طرح تفضیلی همان لایه ای شد که این گسل ها در آن تعریف شده و در سال 91 به صورت یک لایه پهنه گسل ها مطرح شد در سال 93 در پلاک های ثبتی مشخص شد که کدام ساختمان ها روی گسل واقع شده است و تذکرات لازم داده شد. 
گفتگو
  وقتی پروانه ساخت و ساز صادر می شود مشخص می شود که این ساختمان روی گسل قرار دارد و بر اساس تکلیفی که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بر عهده کلان شهر ها گذاشته دراختیار شهرداری قرار داده  و بلندمرتبه سازی در این محدوده ها ممنوع است. در سال 95 قرار شد برای ساختمان هایی که در محدوده گسل ساخته می شوند ضابطه هم تعریف می شود که این ضابطه در دست اقدام است که با بررسی و اجرایی شدن کلیه ساختمان هایی که در این پهنه قرار دارند جابجا خواهند شد.

فرهادی در پاسخ گفت: باید سند کامل ابلاغ می شد چون تنوع موجب شده درمسیر در حال انجام قرار بگیریم اما باید به مصوبه شورای عالی با دید مثبت نگاه کرد چون آنچه شورای عالی مصوب کرده این است که ساختمان های ضروری را دور کنیم و ساختمان های خدماتی و بهداشتی را با همکاری  نهادها و مدیریت شهری این ساز ها را جابجا کنیم و تغییر کاربری صورت گیرد به نتیجه مطبوع  و خوبی خواهیم رسید.
  گفتگو
محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشوردر ارتباط تلفنی گفت: در سال 95 پهنه گسل های تهران را مشخص کردیم و برای ساختمان های مسکونی زیر 12 طبقه باید ضوابطی را اجرای کنیم که سخت گیری ها بیشتر خواهد بود. جلسات متعددی برگزار شده تا آیین نامه به تصویب نهایی برسد. این کار مستلزم این است که از تجربیات بین المللی نیز استفاده شود. ساختمان های با اهمیت متوسط اجازه ساخت دارند اما با ضوابط متفاوت. 
شکرچی زاده در ادامه گفت: با توجه به اینکه هماهنگی لازم بین دستگاه ها وجود نداشت و اختلاف نظر هایی وجود داشت موضوع پهنه گسل های تهران عملی نشد. کار مهمی که در سال 95 انجام شد این بود که همه ارکان تصمیم گیر در کنار هم قرار گرفتند و امیدواریم به سرعت نهایی شود.  
 

 

نظر شما