![دارابی: روابط عمومی ها بدون انگیزه خلاقانه موفق نخواهند شد](http://img8.irna.ir/1396/13960919/82758431/n82758431-72043460.jpg)
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی دارابی روز یکشنبه در چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی های ایران در سالن همایش های صدا وسیما افزود امروز در عصر رسانه ها و قرن 21، شاهد بروز شبکه های مجازی و ظهور فضای اجتماعی هستیم که به یک فضای واقعی و ابر رسانه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: بروز و ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و شبکه های جدید مجازی و رسانه های دیجیتال نقش مهم در شکل گیری افکار عمومی ایفا می کنند زیرا در عصر ترافیک رسانه ها و فن ارتباط با رسانه ها قرار گرفته ایم و برای انتقال پیام یک شاخص بزرگ مدیریتی، روابط عمومی ها هم رسانه تلقی می شوند.
دارابی گفت: سمن ها و سایر نهادهایی که کار می کنند اگر احساس مسوولیت و شناخت ظرفیت ها را در بخش دولتی و غیردولتی بدانند وظایف روابط عمومی سنگین تر می شود.
معاون سازمان صدا وسیما افزود: متاسفانه روابط عمومی ها در عصر رسانه ها و در عرصه نظری و عملی از تعابیر و کارویژه های روابط عمومی فاصله گرفته اند و برای پاسخ به دستیابی به این مهم باید به دو موضوع پاسخ دهیم، اینکه روابط ها را برای چه چیزی می خواهیم و آنها از چه چیزی رنج می برند.
دارابی افزود: موضوع دیگر این است که ما روابط عمومی ها را می خواهیم تا تصویر روشنی از موسسه در نزد افکار عمومی تبیین و با سایر سازمان ها ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: یک روابط عمومی باید قادر باشد بدلیل تکثیر و تنوع تقاضاها، آنها را دسته بندی کند. همچنین یک روابط عمومی باید رصد پالایش و غربالگری با سازمان مربوط را داشته باشد.
معاون امور استانهای صدا وسیما خاطرنشان کرد: اگر همه اینها دست به دست هم دهند می توانیم یک روابط عمومی خلاق داشته باشیم.
دارابی تصریح کرد: البته در برخی دستگاه ها سیستم ارباب و رعیتی وجود دارد، از این رو روابط عمومی خلاق و کارآمد در وهله اول باید بتواند از خود صیانت کند و برنامه ای که دارد به مسئولین به خوبی، بقبولاند.
معاون صدا وسیما با اشاره به چند شاخصه روابط عمومی خلاق اظهار داشت: روابط عمومی باید هسته کار خود را برپایه مناسبات انسانی بگذارد و از طرفی ما نیز باید بدانیم که از بحث معقولات عبور کردیم و نقش مشارکت جویی ها را در دستور کار قرار دهیم.
دارابی افزود: اگر در گذتشه با مخاطب منفعل روبرو بودیم امروز برعکس است و مخاطب ما فعال است، استقرار و ثبات رای نیز مهم است زیرا مخاطب خلاق و پرسشگر است.
به گفته دارابی، اینکه تصویر ما از آینده چگونه باشد نیز مهم است، در روابط عمومی خلاق باید مساله دسترسی مخاطب و جلب اعتماد و مشارکت آنها برای برنامه ریزی است.
معاون صدا وسیما تاکید کرد: استفاده از تکنیک ها و روش های گروهی نیز مهم است، روابط عمومی موفق همانی است کا با داشتن شاخصه های لازم خود را از دیگر روابط عمومی ها متمایز کند.
به گفته وی، وجود تمایز، نکته مثبتی برای موفقیت است، روابط عمومی را باید به عنوان یک فرایند دید و عناصر کلیدی در فرآیند محوری را مدنظر قرار دهیم.
دارابی گفت: آن چیزی که روابط عمومی به عنوان موانع پشت سر می گذارد، برقرای ارتباط خلاقانه و نوآورانه با کارگزارن روابط عمومی و مدیران سازمان است.
وی افزود: متاسفانه یک چرخه معیوب در آن وجود دارد و نمی تواند به این امر کمک کند، از این رو باید تلاش کرد با شاخصه های خلاقاته و نوآورانه و هنر روابط عمومی خلاق و حرفه را پایه گذاری کرد.
** توجه به مخاطبان راندمان سازمان را بهبود می بخشد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش گفت: روابط عمومی ها باید با توجه به سطوح مختلف ارتباطی و مخاطبان، از تردد مخاطبان خود کاسته و راندمان سازمان خود را بهبود و افزایش دهند.
نصرالله جهانگرد در مورد نقش حیاتی روابط عمومی ها در پویایی سازمان ها و جامعه گفت: اعتبار و اعتماد عمومی دو مولفه ای است که اگر روابط عمومی ها بتوانند به این مهم دست یابند می توانند باعث افزایش سهم خود در جامعه شوند.
رئیس سازمان فتاوری اطلاعات ایران افزود: فعالیت در روابط عمومی ها نیازمند شناخت اتفاقات پیرامونی و ایجاد یک شبکه ارتباطی با خلاقیت فراوان و استفاده از تجربیات دیگران برای ارتقای ظرفیت های ارتباطی است.
چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی های ایران با موضوع «خلاقیت، نوآوری و تمایز» در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد.
فراهنگ ** 1355 ** خبرنگار: علی اکبرقزوینیان * انتشار: امید غیاثوند