شناسهٔ خبر: 22939980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

در چهاردهمین همایش بین‌المللی روابط عمومی ایران مطرح شد:

روابط‌عمومی‌ها بدون انگیزه خلاقانه موفق نخواهند شد

صاحب‌خبر -

علی نعیمی: چهاردهمین همایش بین‌المللی روابط عمومی ایران با موضوع خلاقیت، نوآوری و تمایز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صمت، مباحث این همایش در محورهای اصلی پذیرش و تطبیق حرفه‌ای با تاکید بر اصول تمایز، خلاقیت و نوآوری، راهبردهای توسعه‌ای و حرفه‌ای خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی، راهبرد، برنامه‌ریزی و ارزش‌آفرینی در روابط عمومی خلاق و نوآور، ظرفیت‌شناسی و تاثیرگذاری نوآوری و خلاقیت در اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و روابط عمومی نوآور و خلاق، توصیف و تحلیل وضعیت موجود نوآوری و خلاقیت در روابط عمومی، تحلیل نقش سازمان‌ها و موسسه‌های غیردولتی در ارتقای فعالیت‌ها، سطح دانش و بینش اخلاقی کارگزاران روابط عمومی خلاق و نوآور، تحلیل نقش فناوری‌های نوین در توسعه فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه در حوزه روابط عمومی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کارگزاران روابط عمومی خلاق و نوآور و راهکارهای مدیریت نوآوری و خلاقیت در روابط عمومی ارائه شد. این برنامه که روز گذشته از ساعت ۹ صبح آغاز به کار کرد در چند بخش اجرا شد و تا ساعت ۱۷ ادامه پیدا کرد. در بخش نخست این همایش که به سخنرانی چند چهره مطرح در عرصه روابط عمومی اختصاص داشت ابتدا مهدی باقریان، دبیرکل همایش پشت تریبون قرار گرفت و از روند برگزاری این همایش گزارشی ارائه کرد. باقریان با بیان اینکه باید از روزمر گی فاصله بگیریم و در وظایف روابط عمومی‌‌ها بازاندیشی کنیم، افزود: باید خلاقیت و نوآوری را محور و مرکز برنامه‌‌‌ها و فعالیت‌های خود قرار دهیم. وی ادامه داد: موسسه کارگزار روابط عمومی به‌عنوان یک عضو جامعه روابط عمومی نمی‌تواند نسبت به این موضوع مهم بی‌تفاوت باشد، به همین دلیل و برای کمک به درک این فرآیند، موضوع همایش چهاردهم به «خلاقیت، نوآوری و تمایز» اختصاص داده شد. ضمن اینکه همان‌طور که همه می‌دانیم اگر خلاقیت و نوآوری وجود نداشته باشد حتی زندگی فردی و شخصی ما کسالت‌آور می‌شود. دبیرکل همایش بین‌المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: باید سعی کنیم از امور تکراری کمی فاصله بگیریم و با ابتکار عمل زندگی را بهینه‌تر کنیم. حتی ممکن است در پخت غذا و نوع لباس پوشیدن یا هر چیز دیگری که به زندگی فردی ما مربوط می‌شود تغییر ایجاد کنیم و از رویه‌های معمول فاصله بگیریم. وی خاطرنشان کرد: در زندگی سازمانی هم از چنین قاعده‌ای پیروی می‌کنیم. خلاقیت همان جایگاهی که در زندگی فردی دارد با یک تفاوت اندک در زندگی سازمانی دارد. باقریان اظهارکرد: در واقع اگر سازمان‌ها و شرکت‌ها بخواهند به حیات خود ادامه دهند چاره‌ای ندارند جز اینکه فراگردهای خلاقیت را در موسسه‌ها تقویت کنند و به موازات آن به اصلاح سیستم‌ها و فرآیندها بپردازند. وی گفت: برای ما شاغلان روابط عمومی موضوع خلاقیت یک موضوع کلیدی و حیاتی است. در واقع به همه بخش‌های روابط عمومی باید نیروی خلاق تزریق و با استفاده از فراگردهای خلاقیت در روابط عمومی انقلاب ایجاد شود. دبیرکل همایش بین‌المللی روابط عمومی ایران افزود: برای اینکه بتوانیم هنر هشتم را از روزمرگی نجات دهیم و روابط عمومی به جایگاه حرفه‌ای خود برسد یک راه این است که یک بازنگری کامل در وظایف و بخش‌های گوناگون روابط عمومی داشته باشیم؛ هم در ساختارها و هم در فرآیندها. خوشبختانه در این زمینه ۳ جلد کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شده که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه این نشست رییس موسسه فرهنگی اکو روابط عمومی خلاق را راه میانبر برای رسیدن به مقصد عنوان کرد و گفت: روابط عمومی توسعه‌یافته باید با ویژگی خلاق همراه باشد. محمد مهدی مظاهری در آیین گشایش چهاردهمین همایش بین‌المللی روابط عمومی در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما بااشاره به اینکه خداوند خلاق است و خلاقیت را دوست دارد، اظهارکرد: انسان‌ها نیز می‌توانند صفت خداوند را دارا باشند، به‌طوری‌که خلاقیت و هنرنمایی در امور و فعالیت‌ها داشته باشند. به گفته وی امروز وسایل سخت‌افزاری به معنای عام آن دیگر مقدمه پیشرفت و ترقی نیست و عقل پویا و خلاقیت می‌تواند ایده‌های نویی به ما بدهد. رییس موسسه فرهنگی اکو اظهارکرد: امروز مسائل جامعه با راه‌حل‌های گذشته قابل رفع نیست، از این رو نیاز به خلاقیت و نوآوری در همه عرصه‌ها داریم که باید در همه بخش‌ها به‌ویژه روابط عمومی‌ها دنبال شود. قائم‌مقام پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری محدودیت و پایان‌پذیری منابع طبیعی گفت: کشورهای توسعه‌یافته، دیگر اقتصاد خود را براساس صنایع سخت بنا نمی‌نهند بلکه نظام اقتصادی خود را برپایه علوم دانش‌بنیان می‌گذارند. مظاهری ادامه داد: در بخش مالی، فناوری، نوآوری و هنر می‌توان اقتصاد خلاق را خلاصه کرد و براساس تعریف، از تلفیق اقتصاد، فناوری و فرهنگ، اقتصاد خلاق شکل می‌گیرد. به گفته وی کشورها با تقویت فعالیت‌های خلاقانه، اقتدار خود را حفظ و در جهت اقتصاد خلاق و درآمدزا حرکت خواهند کرد. مظاهری یادآور شد: مبنای اقتصاد خلاق، فرهنگ، آموزش و فناوری است و از طرفی قلب اقتصاد خلاق هم خلاقیت و مالکیت معنوی است. رییس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: روابط عمومی خلاق و هنرنما محل طرح ایده‌های جدید برای دستیابی به اهداف سازمانی است و روابط عمومی‌های حرفه‌ای برای برون‌رفت از چالش‌های پیش‌رو، چاره‌ای جز همراه شدن با ویژگی‌های خلاقانه ندارند. در ادامه این برنامه علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا وسیما گفت: روابط عمومی‌ها امروز دچار روزمرگی شده و استانداردهای آموزشی لازم را ندارند، از این رو برای ورود به دنیای جدید این حرفه، نیاز به انگیزه آن هم خلاقانه دارند؛ در غیراین صورت موفق نخواهند شد. دارابی افزود: امروز در عصر رسانه‌ها و قرن ۲۱، شاهد ایجاد شبکه‌های مجازی و ظهور فضای اجتماعی هستیم که به یک فضای واقعی و ابررسانه تبدیل شده است. وی ادامه داد: بروز و ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های جدید مجازی و رسانه‌های دیجیتال نقشی مهم در شکل‌گیری افکار عمومی ایفا می‌کنند زیرا در عصر ترافیک رسانه‌ها و فن ارتباط با رسانه‌ها قرار گرفته‌ایم و برای انتقال پیام یک شاخص بزرگ مدیریتی، روابط عمومی‌ها هم رسانه تلقی می‌شوند. دارابی گفت: سمن‌ها و سایر نهادهایی که کار می‌کنند اگر احساس مسئولیت و شناخت ظرفیت‌ها را در بخش دولتی و غیردولتی بدانند وظایف روابط عمومی سنگین‌تر می‌شود. معاون سازمان صدا وسیما افزود: متاسفانه روابط عمومی‌ها در عصر رسانه‌ها در عرصه نظری و عملی از تعابیر و کارویژه‌های روابط عمومی فاصله گرفته‌اند و برای دستیابی به این مهم باید به دو موضوع پاسخ دهیم؛ اینکه روابط‌ها را برای چه چیزی می‌خواهیم و آنها از چه چیزی رنج می‌برند. دارابی افزود: موضوع دیگر این است که ما روابط‌عمومی‌ها را می‌خواهیم تا تصویر روشنی از موسسه نزد افکار عمومی تبیین و با سایر سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند. وی ادامه داد: یک روابط عمومی باید قادر باشد به‌دلیل تکثیر و تنوع تقاضاها، آنها را دسته‌بندی کند. همچنین یک روابط عمومی باید قدرت رصد و پالایش و غربالگری سازمان مربوط را داشته باشد. معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: اگر همه اینها دست به‌دست هم دهند می‌توانیم یک روابط عمومی خلاق داشته باشیم. دارابی تصریح کرد: البته در برخی سازمان‌ها نظام ارباب-رعیتی وجود دارد، از این رو روابط عمومی خلاق و کارآمد در گام نخست باید بتواند از خود صیانت کند و برنامه‌ای که دارد را به مسئولان به‌خوبی، بقبولاند. معاون صدا وسیما با اشاره به چند ویژگی روابط عمومی خلاق، اظهارکرد: روابط عمومی باید هسته کار خود را برپایه مناسبات انسانی بگذارد و از طرفی ما نیز باید از بحث معقولات عبور کنیم و نقش مشارکت‌جویی‌ها را در دستور کار قرار دهیم. دارابی افزود: اگر در گذشته با مخاطب منفعل روبه‌رو بودیم امروز برعکس است و مخاطب ما فعال است. استقرار و ثبات رای نیز مهم است زیرا مخاطب خلاق و پرسشگر است. به گفته دارابی، اینکه تصویر ما از آینده چگونه باشد نیز مهم است. در روابط عمومی خلاق مسئله دسترسی مخاطب و جلب اعتماد و مشارکت آنها برای برنامه‌ریزی است. معاون صدا وسیما تاکید کرد: استفاده از روش‌های گروهی نیز مهم است. روابط عمومی موفق همانی است که با داشتن ویژگی‌های لازم خود را از دیگر روابط‌عمومی‌ها متمایز کند. به گفته وی، وجود تمایز، نکته مثبتی برای موفقیت است.
 روابط عمومی را باید به‌عنوان یک فرآیند دید و عناصر کلیدی در فرآیند محوری را مدنظر قرار داد. دارابی گفت: آن چیزی که روابط عمومی به‌عنوان موانع پشت سر می‌گذارد، برقراری ارتباط خلاقانه و نوآورانه با کارگزاران روابط عمومی و مدیران سازمان است. متاسفانه یک چرخه معیوب در آن وجود دارد و نمی‌تواند به این امر کمک کند، از این رو باید تلاش کرد با ویژگی‌های خلاقانه و نوآورانه و هنر روابط عمومی خلاق و حرفه‌ای را پایه‌گذاری کرد.