شناسهٔ خبر: 22929235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران مطرح شد

تاکید استاندار بر اجرای قانون هوای پاک مصوبه دولت

مقیمی بر اجرای قانون هوای پاک مصوبه دولت در سال ۹۳ در خصوص کاهش آلاینده ها و برنامه پنجم و ششم تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، کارگروه آلودگی هوای تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندارتهران و با حضور عیسی فرهادی فرماندار تهران، سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس پایتخت ،کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران علی پور رییس مرکز محیط زیست شهرداری و اعضای کارگروه و دستگاه های مسئول  برگزار شد.
 
در این جلسه در راستای نشست های کارگروه آلودگی هوای تهران که موضوع اجرای مصوبات قانون هوای پاک،مصوبه دولت در سال 93 در خصوص کاهش آلاینده ها و برنامه پنجم و ششم برگزار می شود  استاندار تهران بر ضرورت انجام تکالیف دستگاه ها براساس این قوانین و مصوبات تاکید کرد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تاکسی های فرسوده و نوسازی شده در تهران ارائه شد که براین اساس؛ در سال 95،  11 هزار و 583 تاکسی در شهر تهران نوسازی شده است و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون دوهزار و 468 تاکسی نوسازی شده است.
 
سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه دوربین های تهران فقط قابلیت پلاک خوانی در محدوده زوج و فرد را دارند گفت: براساس هماهنگی میان وزارت کشور و مراکز معاینه فنی،اطلاعات در سامانه ای تجمیع می شود و با همکاری ناجا مشخصات خودروها بررسی شده و برای اعمال معاینه فنی ثبت می شوند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر قابلیت 300 هزار استعلام معاینه فنی را در روز داریم که در صدد افزایش این تعداد هستیم.
 
رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برخوردهای میدانی با اتومبیل های فاقد معاینه فنی و اعمال قانون دلیل اصلی افزایش تعداد مراجعان به مراکز معاینه فنی است افزود: از اواسط مهرماه طرح برخورد با اتومبیل های دودزا افزایش یافته است و لازم است در حوزه اطلاع رسانی در زمینه ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین ها اقدام شود.
 
علی پور،رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری نیز در این جلسه با بیان اینکه 26 درصد تاکسی های تهران به مرز فرسودگی رسیده اند گفت: از 85 هزار تاکسی در سطح شهر تهران 13 تا 14 هزار تاکسی فرسوده هستند وکاتالیست  50 درصد تاکسی ها  نیاز به تعویض دارد و بیش از 50 درصد اتوبوس ها در سن فرسودگی قرار دارند.
 
وی با اشاره به ضرورت به روز رسانی و ورود اتوبوس های برقی و هیبریدی تصریح کرد: 6268 اتوبوس در تهران فعال است که بیشترین تعداد آن گازسوز و تک کابین هستند و خودرو برقی و هیبریدی سهمی در این تعداد ندارد درحالیکه هر اتوبوس برقی دو میلیارد تومان قیمت دارد.
 
به گفته رییس مرکز محیط زیست شهرداری تهران؛ حدود 1710 اتوبوس کمتر از 8 سال سن  در تهران است و تا 56 درصد بیش از 8 سال سن دارند و در فرسودگی هستند.

محمدحسین مقیمی استاندار تهران در ادامه جلسه با بیان اینکه مهمترین کار در کاهش آلایندگی توسعه خطوط مترو است که به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری نتوانسته به برنامه برسد گفت: براساس مصوبه آلودگی هوا 30 درصد حمل و نقل باید توسط خطوط ریلی انجام شود که در حال حاضر 17 درصد محقق شده و به 13 درصد توسعه حمل و نقل ریلی نیاز است و در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم و بهترین زمان برای دستیابی به این هدف است.
 
وی تصریح کرد: عملکرد شهرداری طی برنامه پنجم بررسی می شود و لازم است عقب ماندگی ها با کمک سرمایه گذاری رفع شود .
 
استاندار تهران ادامه داد: همه دستگاه ها براساس قانون هوای پاک،مصوبه دولت و برنامه پنجم و ششم وظایفی در کنترل و کاهش آلودگی هوا به عهده دارند که در جلسات کارگروه روند انجام این وظایف و اقداماتی که تاکنون انجام نشده است احصاء و بررسی می شوند.

مقیمی در پایان به موضوع اختصاص10 درصد ظرفیت نیروگاه ها برای تولید انرژی بادی و خورشیدی براساس مصوبه دولت نیز اشاره کرد.

انتهای پیام/