به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران که امروز به ریاست استاندار تهران برگزار شد، روند اجرای مصوبات قانون هوای پاک ، مصوبه هیئت دولت در سال ۹۳ درخصوص کاهش آلاینده ها و برنامه پنجم و ششم بررسی شد و استاندار تهران بر ضرورت اجرای تکالیف دستگاه ها بر اساس این قوانین و مصوبات تاکید کرد.
در این جلسه همچنین گزارشی از وضع تاکسی های فرسوده و نوسازی شده در تهران ارائه و اعلام شد پارسال ۱۱ هزار و ۵۸۳ تاکسی و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون دوهزار و ۴۶۸ تاکسی نوسازی شده است.
سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ و از اعضای کارگروه آلودگی هوای تهران با بیان اینکه دوربین های تهران فقط قابلیت پلاک خوانی در محدوده زوج و فرد را دارد ، گفت: با هماهنگی وزارت کشور و مراکز معاینه فنی ، اطلاعات در سامانه ای تجمیع می شود و با همکاری ناجا مشخصات خودروها بررسی و برای اعمال معاینه فنی ثبت خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر قابلیت ۳۰۰ هزار استعلام معاینه فنی را در روز داریم که افزایش می یابد.
رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برخوردهای میدانی با اتومبیل های فاقد معاینه فنی و اعمال قانون دلیل اصلی افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی است ، افزود : از اواسط مهر طرح برخورد با اتومبیل های دودزا افزایش یافته و لازم است برای اطلاع رسانی در باره ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین ها اقدام شود.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۶ درصد تاکسی های تهران به مرز فرسودگی رسیده است ، گفت : از ۸۵ هزار تاکسی شهر تهران ۱۳ تا ۱۴ هزار تاکسی فرسوده است و کاتالیست ۵۰ درصد تاکسی ها نیاز به تعویض دارد و بیش از ۵۰ درصد اتوبوس ها در سن فرسودگی
است.
علیپور با اشاره به ضرورت بروز رسانی و ورود اتوبوس های برقی و هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: ۶۲۶۸ اتوبوس در تهران فعال است که بیشتر انها گازسوز و تک کابین است و خودرو برقی و هیبریدی سهمی ندارد و هر اتوبوس برقی دو میلیارد تومان قیمت دارد.
به گفته رییس مرکز محیط زیست شهرداری تهران؛ حدود ۱۷۱۰ اتوبوس کمتر از ۸ سال سن در تهران است و تا ۵۶ درصد بیش از ۸ سال سن دارد .
محمدحسین مقیمی استاندار تهران هم در ادامه جلسه با بیان اینکه مهمترین کار در کاهش آلایندگی توسعه خطوط مترو است که به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری نتوانسته است به برنامه برسد ، گفت: براساس مصوبه آلودگی هوا ۳۰ درصد حمل و نقل باید با خطوط ریلی انجام شود که در حال حاضر ۱۷ درصد محقق شده و به ۱۳ درصد توسعه حمل و نقل ریلی نیاز است .
وی تصریح کرد: عملکرد شهرداری در برنامه پنجم بررسی می شود و لازم است عقب ماندگی ها با کمک سرمایه گذاری رفع شود.
استاندار تهران ادامه داد: همه دستگاه ها براساس قانون هوای پاک، مصوبه دولت و برنامه پنجم و ششم وظایفی در کنترل و کاهش آلودگی هوا به عهده دارند که در جلسات کارگروه روند انجام این وظایف و اقداماتی که تاکنون انجام نشده است ، بررسی می شود.
مقیمی به اختصاص۱۰ درصد ظرفیت نیروگاه ها برای تولید انرژی بادی و خورشیدی براساس مصوبه دولت نیز اشاره کرد.
جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران هر هفته به ریاست استاندار و با حضور عیسی فرهادی فرماندار تهران، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس پایتخت ،کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران، علیپور رییس مرکز محیط زیست شهرداری و اعضای کارگروه و دستگاه های مسئول برگزار می شود.
در این جلسه همچنین گزارشی از وضع تاکسی های فرسوده و نوسازی شده در تهران ارائه و اعلام شد پارسال ۱۱ هزار و ۵۸۳ تاکسی و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون دوهزار و ۴۶۸ تاکسی نوسازی شده است.
سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ و از اعضای کارگروه آلودگی هوای تهران با بیان اینکه دوربین های تهران فقط قابلیت پلاک خوانی در محدوده زوج و فرد را دارد ، گفت: با هماهنگی وزارت کشور و مراکز معاینه فنی ، اطلاعات در سامانه ای تجمیع می شود و با همکاری ناجا مشخصات خودروها بررسی و برای اعمال معاینه فنی ثبت خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر قابلیت ۳۰۰ هزار استعلام معاینه فنی را در روز داریم که افزایش می یابد.
رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برخوردهای میدانی با اتومبیل های فاقد معاینه فنی و اعمال قانون دلیل اصلی افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی است ، افزود : از اواسط مهر طرح برخورد با اتومبیل های دودزا افزایش یافته و لازم است برای اطلاع رسانی در باره ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین ها اقدام شود.
رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۶ درصد تاکسی های تهران به مرز فرسودگی رسیده است ، گفت : از ۸۵ هزار تاکسی شهر تهران ۱۳ تا ۱۴ هزار تاکسی فرسوده است و کاتالیست ۵۰ درصد تاکسی ها نیاز به تعویض دارد و بیش از ۵۰ درصد اتوبوس ها در سن فرسودگی
است.
علیپور با اشاره به ضرورت بروز رسانی و ورود اتوبوس های برقی و هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: ۶۲۶۸ اتوبوس در تهران فعال است که بیشتر انها گازسوز و تک کابین است و خودرو برقی و هیبریدی سهمی ندارد و هر اتوبوس برقی دو میلیارد تومان قیمت دارد.
به گفته رییس مرکز محیط زیست شهرداری تهران؛ حدود ۱۷۱۰ اتوبوس کمتر از ۸ سال سن در تهران است و تا ۵۶ درصد بیش از ۸ سال سن دارد .
محمدحسین مقیمی استاندار تهران هم در ادامه جلسه با بیان اینکه مهمترین کار در کاهش آلایندگی توسعه خطوط مترو است که به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری نتوانسته است به برنامه برسد ، گفت: براساس مصوبه آلودگی هوا ۳۰ درصد حمل و نقل باید با خطوط ریلی انجام شود که در حال حاضر ۱۷ درصد محقق شده و به ۱۳ درصد توسعه حمل و نقل ریلی نیاز است .
وی تصریح کرد: عملکرد شهرداری در برنامه پنجم بررسی می شود و لازم است عقب ماندگی ها با کمک سرمایه گذاری رفع شود.
استاندار تهران ادامه داد: همه دستگاه ها براساس قانون هوای پاک، مصوبه دولت و برنامه پنجم و ششم وظایفی در کنترل و کاهش آلودگی هوا به عهده دارند که در جلسات کارگروه روند انجام این وظایف و اقداماتی که تاکنون انجام نشده است ، بررسی می شود.
مقیمی به اختصاص۱۰ درصد ظرفیت نیروگاه ها برای تولید انرژی بادی و خورشیدی براساس مصوبه دولت نیز اشاره کرد.
جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران هر هفته به ریاست استاندار و با حضور عیسی فرهادی فرماندار تهران، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس پایتخت ،کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران، علیپور رییس مرکز محیط زیست شهرداری و اعضای کارگروه و دستگاه های مسئول برگزار می شود.