شناسهٔ خبر: 22925652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در جشن هفتادمین سالروز تولد فرهاد ناظرزاده کرمانی مطرح شد

چهره‌های سینمایی و ورزشی تئاتر را فاخر نمی‌کنند!/ تئاتر نباید وسیله سرگرم‌سازی صرف بی‌محتوا باشد

سالن شماره دو عمارت ارغنون همزمان با مراسم هفتادمین سالروز تولد فرهاد ناظرزاده کرمانی افتتاح شد. ناظرزاده در این مراسم گفت: تئاتر نباید وسیله سرگرم‌سازی صرف بی‌محتوا باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، سالروز تولد فرهاد ناظرزاده کرمانی شب گذشته با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر از جمله اصغر همت، مسعود دلخواه،داریوش اسدزاده، مریم معترف، مسعود دلخواه، اصغر همت، بهزاد خداویسی، کیهان ملکی، اتابک نادری، داریوش اسدزاده، علی مرادخانی و ... در عمارت ارغنون برگزار شد.

در این مراسم سالن شماره دو عمارت ارغنون نیز با حضورمدیرکل هنرهای نمایشی افتتاح شد.

فرهاد ناظرزاده کرمانی عنوان کرد: خوشحالم که در افتتاحیه تئاتر ارغنون و در این مکان جدید با سخت افزارهای جدید و متنوع حضور دارم. داود نامور یکی از کارآفرین های تئاتری ما است که این تشکیلات را ایجاد کرده است.

وی در ادامه گفت:‌ تئاتر باید از مردم، به وسیله مردم و با خود مردم همراه باشد. این نوع تئاتر در ایران سابقه چندانی ندارد که هم خصوصی و هم فاخر و مردمی باشد. 

ناظرزاده کرمانی با اشاره به اینکه هنر نمایش این روزها به نهادینه شدن خیلی نزدیک شده است، افزود:‌تئاتر یک پدیده اقتصادی و خوداستوار باید باشد چنانچه این الگو رشد کند و معایبش را از بین ببرد و تکثیر یابد هنر نمایش هم نهادینه می‌شود اگر این اتفاق بیافتد برکت‌هایی که این هنر برای جامعه دارد، امکان وقوعش بیشتر می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت و برگزیده تئاتری اظهار داشت: تئاتر نباید وسیله سرگرم سازی صرف بی محتوا باشد خیلی ها به این امر گرفتار شده و سعی می‌کنند با آوردن چهره های سینمایی و ورزشی تماشاگر جذب کنند نه به وسیله خود تئاتر! که با عوامل نامربوط با تئاتر صندلی‌ها را بفروشند این پدیده ممکن است تئاتر را کالایی اقتصادی صرف کند که جنبه خودنمایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افرادی چون نامور تلاش دارند تئاتر را دانشگاهی کرده و در عین حال خصوصی و متکی به مردم بدانند ، توضیح داد: من به آینده تئاتر ایران امیدوار هستم اما این بدین معنا نیست که الان وضعیت خوب است چنین چیزی طول می‌کشد، این خوش بینی برای این است که تئاتر برای اولین بار دانشگاهی و متصل به قشر فرهیخته شده است. ریختارهای تئاتر مثل سیاه بازی و تعزیه و نمایش‌های میدانی و کمدی های مردم پسند که سیاه بازی هم جزو آنها، متکی به هنرمندانی بوده که سواد دانشگاهی نداشتند حتی شاید سواد خواندن ـ نوشتن هم نداشتند.

ناظرزاده کرمانی توضیح داد: اگر این پیشرفت ادامه یابد ما شاهد تئاتر فرهنگی و دانشگاهی خواهیم بود که در سراسر ایران منتشر می‌شد و این اتفاق خجسته‌ای است.

ناظرزاده با بیان اینکه کرمانی است گفت: کرمانی‌ها می‌گویند 60(اشاره به سن 60 سالگی) نشست، 70 رفت بر باد، 80 افتاد، 90 نمردی، چه بد! حالا ما رسیده‌ایم به پرده اول این داستان و در واقع بعد از شصت سالگی دیگر کسی دوست ندارد سنش را بگوید.

مهدی شفیعی در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: ناظرزاده کرمانی در بالندگی و گستردگی تئاتر ایران نقش مهمی دارد همه باید قدردان این شخصیت باشیم.

وی در ادامه گفت: داود نامدار به من گفت که تولدی برای پروفسور ناظرزاده کرمانی تدارک دیده است من برنامه‌هایم را طوری چیدم تا بتوانم به این مراسم برسم. 

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: فرهاد ناظرزاده استاد خیلی از ما بوده و تمام ویژگی‌های یک استاد توانمند، دلسوز و همه جانبه نگر را دارد. استاد را از سال‌های پیش که می‌شناسم، همیشه می‌گفتند باید فعالان این حوزه گسترده‌تر باشند و خانواده‌ها باید درگیر تئاتر شوند تا دایره مخاطبان گسترده‌تر شود. او جایگاه ویژه‌ای در این هنر دارد و در دانشگاه‌های معتبری در ایران و دنیا تدریس می‌کند. شاید بتوان گفت یکی از افراد تاثیر گذار در حوزه دانشگاه و ارتقا آن استاد ناظرزاده هستند.

شفیعی افزود: این استاد در زمانی در نقش یک پژوهشگاه تئاتر عمل می‌کردند، به تنهایی کتاب‌هایی را ترجمه، تالیف و منتشر کردند. قطعا حضور او بر بالندگی و گستردگی نهاد فرهنگی کشور تاثیر گذار است. نهاد اجتماعی و سازمان بزرگ هنری و فرهنگی کشور به بزرگانی که جایگاه اجتماعی و فرهنگی داشته باشند نیاز دارد.

دراین مراسم کیک تولد فرهاد ناظرزاده بریده و یادگاری هایی برای مراسم تولد او توسط هنرمندان نوشته شد.

به مناسبت افتتاح عمارت ارغنون نیز جشن کوچکی همزمان با این مراسم ترتیب داده شد.

انتهای پیام/

نظر شما