شناسهٔ خبر: 22924971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خالد قدومی: باید چاقوی عادی‌سازی روابط با اسراییل را از تن ملت فلسطین بیرون کشید

نماینده جنبش حماس گفت: به طور قطع قدس نه تنها برای کشورهای اسلامی بلکه برای کل جهان یک سمبل است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خالد قدومی در نشست "بررسی ابعاد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا"  خاطرنشان کرد: پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ به تصویب رسیده بود و جمهوری خواهان و دمکرات‌ها از آن حمایت همه جانبه می‌کردند. ما امروز به این اطمینان رسیده‌ایم که آمریکا حمایت بزرگی را از اسرائیل انجام می‌دهد.

نماینده جنبش حماس با بیان این‌که هیچ رییس‌جمهوری مانند اوباما از اسراییل حمایت نکرده بود، افزود: اکنون این سوال مطرح شده چرا ترامپ این کار را انجام داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ترامپ امروز درگیر یک چالش داخلی است و باید وعده‌های انتخاباتی که به راست‌گریان این کشور داده است را عملی کند. علاوه بر این نباید وضعیت جهان عرب در تاثیر بر پذیرش قدس از سوی آمریکا نادیده گرفت.

وی گفت: اقدام ترامپ یک پیام منفی هم برای ملت فلسطین داشت و نشان داد که رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند و همچنین آشکارا با ملت فلسطین دشمنی می‌کند. موضع مقاومت در برابر سازش کاملا روشن است و فرآیند این حوادث نشان داد آنهایی که به مذاکرات بیهوده ادامه می‌دهند در واقع حق مسلم فلسطینی‌ها را تضییع می‌کنند. مردم فلسطین بدون هیچ درخواستی خودشان به خیابان‌ها آمدند به گونه‌ای که تا کنون بیش از 800 مجروح و 2 شهید به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: ما باید بیش از هر زمان دیگری اتحاد و انسجام داشته باشیم و مقاومت کنیم و مقابل صهیونیست‌ها ایستادگی کنیم. ما نشست شش ساعته‌ای با جنبش فتح داشتیم و در آن نشست تصمیم گرفته شد انتفاضه را فعال‌تر کنیم و به صورت متحد و یک‌پارچه جلوی صهیونیست‌ها بایستیم.

نماینده جنبش حماس با بیان این‌که اسماعیل هنیه تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده است، افزود: این تحرکات در مراجع بین‌المللی آغاز شد. متاسفانه این حرکت ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و جانبداری برخی از کشورها از آن در حقیقت جانبداری از رژیم صهیونیستی است.

وی در ادامه افزود: در سطح مردمی مردم مسلمان از جاکارتا، تا مراکش به صورت کاملا خودجوش به صحنه آمدند. همچنین شاهد تظاهرات مردم ایران اسلامی در شهرهای مختلف نیز بودیم و باید گفت که  هدف این راهپیمایی‌ها واداشتن دولت‌ها به حرکت و حمایت از مساله فلسطین است.

قدومی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها همانند تونس، مغرب و عراق سفیر آمریکا را فراخواندند و مراتب نگرانی و اعتراض خودشان را به اقدام ترامپ اعلام کردند. اما این مساله کافی نیست و لازم است سایر کشورها نیز دست به چنین اقدامی بزنند تا تصمیم گیرندگان در ایالات متحده آمریکا بدانند که اشتباه کرده و منزوی شوند.

این فعال سیاسی فلسطینی تاکید کرد: باید چاقوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از پیکره ملت فلسطین بیرون کشیده شود. این روابط در هر سطحی که است باید قطع شود و نباید فراموش کرد که قدس پایتخت ابدی فلسطینیان است.

انتهای پیام

نظر شما