شناسهٔ خبر: 22921018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

«برجام» محور مذاکرات وزیر خارجه انگلیس در تهران

صاحب‌خبر -

گروه صمت: وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران با مقام‌های کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محور اصلی این مذکرات پیرامون مسائل جاری دو کشور بود. جانسون چه پیش از دیدارهایش در تهران و چه پس از هر دیدار، به نقش ممتاز ایران در منطقه اشاره و از ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای یاد می‌کرد، چراکه معتقد است منافع انگلیس در این منطقه با توجه به ملاحظات ژئوپلتیکی ایران قابل حفاظت است. رسانه‌های منطقه و از جمله انگلیس هر یک متناسب با اهداف و مخاطبان خود درباره محورهایی که در گمانه‌زنی‌ها پیش‌بینی می‌کردند در دستور مذاکرات وزیر امور خارجه این کشور قرار دارد، مانور می‌دادند. به هر حال هر مسئله‌ای که در روابط دوجانبه ایران و انگلیس روی منافع دو کشور تاثیر بگذارد، در مذاکراتی در این سطح می‌تواند مطرح و حل و فصل شود. برجام و موضع امریکا در برابر آن، مهم‌ترین موضوعی است که در این مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار گرفت. انگلیس همچنان در پایبندی به حفظ برجام اصرار دارد و معتقد است سایر مسائل باید در چارچوب دیگری مورد توجه قرار گیرد.
روابط تهران و لندن پس از پیروزی انقلاب با فراز و نشیب‌های گوناگونی روبه‌رو بوده است که حتی تا قطع کامل روابط دیپلماتیک نیز پیش رفت، اما دو کشور به هر روی منافع خود را در ادامه روابط یافته‌اند.
وزیران خارجه ایران و انگلیس پیرامون روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن در تهران رایزنی کردند.
در این دیدار طرفین درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آنها، مسائل منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی، به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل نظر کردند.
«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد این کشور نسبت به اجرای کامل آن تاکید کرد.
وزیر امور خارجه انگلستان همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.
جانسون پس از ورود، با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در دیدار با دبیر شورای امنیت نیز درباره مسائل امنیتی گفت‌وگو کرد. دیدار با رییس‌جمهوری هم از جمله برنامه‌های جانسون است. وزیر امور خارجه انگلیس در این دیدارها با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلیس برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد.
ایرانیان پیشینه خوبی از انگلیس ندارند و به‌طور قطع یکی از دلایل این همه فراز و نشیب در روابط دو کشور نیز همین موضوع است.
یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه انگلیس به تهران بررسی مسئله «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند ایرانی- انگلیسی که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، عنوان شده است.
ایران از لحاظ ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک از کشورهای قدرتمند خاورمیانه و آسیای غربی است و می‌تواند تاثیر بسزایی در تحولات منطقه داشته باشد. انگلیس نیز در اروپا از قدرت منحصر به‌فردی برخوردار است و عضویت دائمی آن در شورای امنیت سازمان ملل و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی این قدرت را مضاعف کرده است.
تهران و لندن با این ظرفیت می‌توانند تاثیرات زیادی در حل مناقشه‌های منطقه‌ای و پیشگیری از افزایش این تنش‌ها داشته باشند.
لندن در مسئله برجام خلاف واشنگتن حرکت می‌کند و این می‌تواند روابط تهران و لندن را مستحکم‌تر کند. جانسون پیش‌تر در حمایت از برجام برای گفت‌وگو با اعضای کنگره امریکا به واشنگتن سفر کرد و از آنها خواست از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای جلوگیری کنند. لندن همچنین در مسئله تازه انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس از همنوایی با ترامپ سرباز زد و این هم می‌تواند به پایداری روابط ایران و انگلیس کمک کند.
در بحث اقتصادی ایران و انگلیس ظرفیت‌های مختلفی برای گسترش روابط دارند و یکی از اهداف سفر جانسون به تهران نیز همین موضوع است.
ایران می‌تواند بازار ۸۰ میلیونی برای کالاهای انگلیسی باشد و از سوی دیگر می‌تواند فرآورده‌ها و محصولات نفتی و غیرنفتی خود را به این کشور صادر کند.
هم اکنون یکی از مشکلات دو طرف در مراودات تجاری در حوزه بانکی است که این سفر می‌تواند گشایشی برای حل این موضوع جهت گسترش مناسبات تجاری دو طرف ایجاد کند.
استفاده ایران از فناوری ساخت محصولات انگلیسی، شکل دیگر این همکاری را می‌تواند در برگیرد تا یک رابطه پایاپای میان دو کشور شکل گیرد.
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: برجام توافقنامه‌ای چند‌جانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به سود صلح و ثبات جهانی است.
وی با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده امریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یکجانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند. جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.
علی شمخانی در این دیدار با انتقاد از کشورهای اروپایی و امریکا به دلیل اجرا نشدن تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار امریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌ عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیرسوال رفتن توافق‌های بین‌المللی می‌شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران تاکید کرد: اگر سیاست‌ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی به بهای تقدیم صدها شهید نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و به همسایگی اروپا رسیده بود.

نظر شما