شناسهٔ خبر: 22919787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تصمیم خصمانه ترامپ در مورد قدس و دست روی دست گذاشتن رژیم های عربی در قبال آن

خبرگزاری شبستان:ترامپ تهدیدات خود را در مورد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی عملی کرد و با این اقدام بسیاری از سران عرب راکه متحد واشنگتن در جدول اعتدال عربی بوده و روابط استراتژیک با یکدیگر داشتند، با هشدار و نگرانی جدی روبرو کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان سایت «الوهابیه» در مقاله ای به قلم «مالک ضاهر» نوشت: تصمیم «ترامپ» به سرعت سرزمین فلسطین را حتی در کرانه باختری و قدس اشغالی و غزه شعله ور کرد و گروه های مقاومت ملی فلسطین با بسیج تمام اعضا و فرماندهان خیزش جدیدی را برای از سرگیری انتفاضه قدس آغاز کرده اند.

 

این اقدام آمریکا که با سالگرد اعلامیه بالفور همزمان شده است، جنبش تکان دهنده ای در جهان عرب و اسلام در دو سطح رسمی و ملی ایجاد کرده و تظاهرات گسترده ای را در کشورهای مختلف جهان به دنبال داشته است. تصمیم «ترامپ» فقط صرف انتقال سفارت از یک منطقه به منطقه دیگر و یا اعلام پایتخت جغرافیائی رژیم صهیونیستی نیست بلکه هدف آن تغییر وضعیت قانونی شهر قدس به همراه تمام پیامدهای منفی آن در سطوح مختلف است.

 

 در این زمینه، منابع مرتبط تأکید کرده اند: «تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی به این مفهوم است که تمام شهروندان داخل شهر قدس و به ویزه مردم آن در معرض اخراج و یا ورود به سیستم اسرائیلی با گرفتن تابعیت اسرائیلی هستند». یعنی «هویت فلسطینی از آنها خلع شده و به تدریج هویت اسرائیلی می گیرند، همزمان موضوع قدس و مسجد الأقصی نیز از ذهن و وجدان مردم فلسطین بیرون رفته و تأثیر خود را بر  آینده درگیری عرب و اسرائیل می گذارد».
 

«ترامپ» هنگام اتخاذ این تصمیم نه هیچ یک از قوانین بین المللی و محاسبات سیاسی و توافق های امضا شده و نه هیچ یک از دوستان و متحدان منطقه ای خود به ویژه عربستان سعودی و مصر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی را در نظر نگرفت. مگر اینکه برخی نظام ها و رژیم های عربی موافق انحلال آرمان فلسطین بوده و برخی معتقدند بیانیه های صادر شده از این رژیم ها فقط صوری بوده و در حقیقت خواهان موفقیت ترامپ در پایان دادن به قضیه فلسطین هستند.


رسانه های اسرائیلی گفته اند: «با توجه به ابتکار عربستان آوارگان فلسطینی برای زندگی در فلسطین به این کشور بازگردانده نشده اند و قدس پایتخت فلسطین نخواهد بود بلکه «أبودیس» پایتتخت آن باشد». این منابع همچنین افزودند که «بن سلمان ولی عهد سعودی این طرح را طی سفر اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان سعودی به او مطرح کرده بود».

 

شرایط موجود ضرورت قیام و تداوم حرکت بدون کوچکترین خستگی و تعللی را بر ملتهای عرب و مسلمان و در صدر آنها ملت فلسطین واجب می کند تا  انتفاضه جدید مردمی را آغاز کرده و مقاومت را با همه اشکال آن به ویژه مقاومت مسلحانه علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی و فشار بر دولت آمریکا از راه های گوناگون از جمله تحریم اقتصادی فعال کنند. مردم باید بر رژیم های حاکم خود اعمال فشار کرده و آنها را در قبال قضیه قدس به حال خود رها نکنند تا مطابق خواست و میل رئیس جمهور آمریکا عمل کنند، بلکه باید به راه اصلی بازگردند. تأکید می شود عرب ها و مسلمانان ابزارهای کارآمد فراوانی در این زمینه در دست دارند به ویژه اینکه سلاح نفت کشورهای خلیجی و به ویژه عربستان سعودی بهترین گزینه در این زمینه است.  

 

بنابراین باید کشورهای عربی و اسلامی در قبال اقدام «ترامپ» راکد و ایستا نبوده و آن را پایان کار ندانند بلکه باید این بحران و تهدید را به فرصتی فراگیر تبدیل کرده و تمام سعی و تلاش خود را برای پی گیری و گرفتن حقوق خود با با زور و قدرت به کار بندند. آنها باید تمام اشکال روابط مخفی و آشکار با رژیم اشغالگر قدس و دیدارهای سری و علنی برخی مقامات خلیجی و سعودی با سران اسرائیلی را متوقف کرده و از هر نوع تلاش سیاسی و یا تبلیغاتی برای این طرح و یا فراهم کردن مقدمات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند. عرب و مسلمانان باید تمام سرزمین فلسطین و شهر قدس را برای فلسطین همیشه و همیشگی بدانند.

 

 

نظر شما