دغدغه حکومت درشرایط کنونی آموزش وپرورش نیست وتازمانی که نهاد تعلیم و تربیت دغدغه حاکمیت نباشد،وضع فعلی ومشکلات وتنگناهای مادی ومعنوی ادامه می یابد.
این مطلب را دکتراقبال قاسمی پویا پژوهشگر تعلیم وتربیت واستاد دانشگاه عنوان کرد وافزود:تاکنون هیچ دولتی نبوده که دغدغه محوری واصلی اش آموزش وپرورش باشد؛دغدغه این که مدیران،معلمان ،دانش آموزان وخانواده ها بیایند ومسائل خود رابدون مشکلی مطرح کنند.
وی افزود:اکنون مدت هاست ازتلویزیون اخبار وفیلم ها ومباحث مربوط به نیروی انتظامی را می بینیم که این،خوب است وحتمابراساس دغدغه ای بوده که اثرآن را هم می بینیم.درحالی که یک بعد از همین مساله هم به آموزش وپرورش برمی گردد که رانندگان ومردم را آموزش می دهد تا آمار وحشتناک تلفات تصادفات راپایین بیاورد.
دکترقاسمی پویا متذکرشد:امروزه دردنیا برای حل بسیاری ازناملایمات ازآموزش وپرورش حرکت می کنند،چون بزرگ ترین عامل تربیت نیروی انسانی است ونیروی انسانی تربیت شده است که جلوی فساد وناامنی را می گیرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد:امروز دغدغه وارجحیت حاکمیت، آموزش وپرورش نیست؛اگربود ما آثارآن رادر رسانه ها،درعمل ودرمجلس می دیدیم.
وی با اشاره به این که مسائل ایدئولوژیک وسیاسی در زمینه های مختلف خود را تحمیل می کنند،خاطرنشان کرد:جناح بندی هاوخودخواهی ها نباید آموزش وپرورش را محاصره وگرفتارکند.
قاسمی پویا با بیان این که نگاه مدیریتی وحکومتی به تعلیم وتربیت ومسائل تربیتی پیشرو نیست،افزود:بسیاری،ظرافت وزمانبری تربیت را متوجه نیستند وازنوآوری،پیشرفت،تنوع ورشد استقبال نمی کنند.
وی تاکید کرد:اکنون بسیاری ازنهادها،سازمان ها ومراکز درمسائل آموزش وپرورش دخالت می کنند،نظرمی دهند وحتی برای آن تصمیم گیری می کنند مثلا مجلس راسا درمورد کم وکیف استخدام وجذب نیروها ورود پیدا کرده است.
قاسمی پویا با اشاره به این که درجلب مشارکت های مردمی ضعیف ودست بسته هستیم ،
یادآورشد:آموزش وپرورش رانمی توانیم بابرنامه های کوتاه مدت وشعاری نجات دهیم؛آموزش وپرورش همه چیزیک کشوراست؛آموزش وپرورش یک شرکت کوچک یا سازمان متوسط نیست؛آموزش وپرورش، به نوعی، همه نهادهای مملکتی را شامل می شود .
این پژوهشگربابیان این که سند تحول درمعلمان ودانش آموزان ایجاد انگیزه نمی کند وقابل درک برای آنان نیست،تصریح کرد:معلمان، متن سند را متوجه نمی شوند وازکاربست آن عاجزند؛تازه وقتی هم که تا حدی مفاد آن رادرک کنند،می گویند سازوکار وابزار وسایل اجرای مفاد سند وجود ندارد.
وی با تاکید براین که سند تحول دربخش هایی ابهام وتناقض دارد،خاطرنشان کرد :با وجود آن که توجه به پژوهش،توچه به مقام ومنزلت معلم واین که معلم،محور نظام آموزشی است درسند بسیارمورد تاکید قرارگرفته است،ولی مانند بیشتر تفکرات حاکم برنظام آموزشی ما، تولیدکنندگان سند ،دانش آموزان را موم دست خود تلقی کرده اند که می توانند اندیشه هایشان رابرآنها حاکم بگردانند.
دکترقاسمی پویا متذکرشد:برخی نظام آموزش وپرورش را دولتی می خواهند یعنی همه چیز تحت نظارت دولت باشد؛درحالی که این مساله پرازتناقض است، چون از مردم،نهادها،مشارکت بخش خصوصی،خانواده وآموزش و.پرورش آزاد سخن گفته می شد؛ولی تفکر دیگر می گوید که همه چیز رادولتی می خواهیم.
وی تاکید کرد:درخود سند گفته شده که آموزش وپرورش برمبنای آزادی اندیشه،خردورزی ونوآوری فعالیت می کند،درحالی که ازسمت دیگر برخوردهای عجیب وتنگ نظری هایی را می بینیم.
دکترقاسمی پویا با اشاره به این که “تشویش متنی” ویژگی سند تحول بنیادین است،خاطرنشان کرد:همه وزیران آموزش وپرورش درچند سال اخیرتاکید کرده اند که برمبنای سند به جلوحرکت می کنیم وهمیشه هم پرسش ما این بوده است که برمبنای کدام بخش سند می خواهند برنامه های آموزشی خود را جلوببرند.
وی با تاکید براین که یکی از اهداف تدوین وتولید سند ارائه فلسفه تربیتی برای آموزش وپرورش عنوان شده است ،افزود:طرح این مساله درحالی است که ما ،فلسفه را درست نمی کنیم وفلسفه با توجه به شرایط جهانی،نیازها،امکانات وواقعیات بتدریج شکل می گیرد ونخبگان آن رابه صورت نظریه مطرح وپردازش می کنند.
وی تصریح کرد:یکی ازایرادهای بزرگ سند تحول این است که سنجش پذیر،ارزیابی پذیر وقابل اندازه گیری نیست.مثلا این که در سند گفته می شود درتراز جمهوری اسلامی باشد،پرسش من به عنوان یک صاحبنظرتربیتی این است که با چه معیاری باید این مساله راسنجید.
این استاد دانشگاه افزود:درزمان وزیرچهارسال دوم دوره آقای احمدی نژاد از فلسفه سند چشم انداز عدول پیدا کردند وبراساس سلایق جناحی وایدئولوژیک سند ملی رابه سند تحول تبدیل کردند وبخش اعظم محتوای سند را حذف کردند،درحالی که آن سند بیشتر زمینی واین جهانی بود وسند جدید بیشترآسمانی است ودرآسمان سیر می کند.
وی بااشاره به این که سند اولیه برمبنای تفکرفرابخشی شکل گرفته بود،گفت:اکنون در این سند اصلا فرابخشی رانمی بینیم وبیشتر بخشی شده است.
قاسمی پویا با تاکید براین که اکنون همه درمرحله اجرای سند خود را کنارکشیده اند،تصریح کرد:مسلم است که آموزش وپرورش توان وقدرت بردوش کشیدن همه بار اجرای سند را ندارد.
وی با اشاره به این که ارسطو تفکرافلاطون را ازآسمان ها به زمین کشید،یادآورشد:آموزش وپرورش ما حکومتی است وایدئولوژیک بودن آن نیزترمزی برای تحول است.این آموزش وپرورش می خواهد نظارت کند ونگاه خود رانفوذ بدهد نه نگاه مردم ونگاه همه را.
این استاد دانشگاه،درپایان، بابیان این که به نظرمن،چشم انداز وهمچنین سند ملی بلندپروازانه نوشته شده است،خاطرنشان کرد:تاکنون بیشتر طرح هایمان آرمان گرایانه بوده است تا واقع گرایانه،وزیرپایمان راکمتر دیده ایم؛درحالی که باید مستند صحبت کنیم ومجموعه ملزومات شرایط فعلی را درنظربگیریم.
دکتراقبال قاسمی پویا،استاد دانشگاه وپژوهشگر تعلیم وتربیت
∎
این مطلب را دکتراقبال قاسمی پویا پژوهشگر تعلیم وتربیت واستاد دانشگاه عنوان کرد وافزود:تاکنون هیچ دولتی نبوده که دغدغه محوری واصلی اش آموزش وپرورش باشد؛دغدغه این که مدیران،معلمان ،دانش آموزان وخانواده ها بیایند ومسائل خود رابدون مشکلی مطرح کنند.
وی افزود:اکنون مدت هاست ازتلویزیون اخبار وفیلم ها ومباحث مربوط به نیروی انتظامی را می بینیم که این،خوب است وحتمابراساس دغدغه ای بوده که اثرآن را هم می بینیم.درحالی که یک بعد از همین مساله هم به آموزش وپرورش برمی گردد که رانندگان ومردم را آموزش می دهد تا آمار وحشتناک تلفات تصادفات راپایین بیاورد.
دکترقاسمی پویا متذکرشد:امروزه دردنیا برای حل بسیاری ازناملایمات ازآموزش وپرورش حرکت می کنند،چون بزرگ ترین عامل تربیت نیروی انسانی است ونیروی انسانی تربیت شده است که جلوی فساد وناامنی را می گیرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد:امروز دغدغه وارجحیت حاکمیت، آموزش وپرورش نیست؛اگربود ما آثارآن رادر رسانه ها،درعمل ودرمجلس می دیدیم.
وی با اشاره به این که مسائل ایدئولوژیک وسیاسی در زمینه های مختلف خود را تحمیل می کنند،خاطرنشان کرد:جناح بندی هاوخودخواهی ها نباید آموزش وپرورش را محاصره وگرفتارکند.
قاسمی پویا با بیان این که نگاه مدیریتی وحکومتی به تعلیم وتربیت ومسائل تربیتی پیشرو نیست،افزود:بسیاری،ظرافت وزمانبری تربیت را متوجه نیستند وازنوآوری،پیشرفت،تنوع ورشد استقبال نمی کنند.
وی تاکید کرد:اکنون بسیاری ازنهادها،سازمان ها ومراکز درمسائل آموزش وپرورش دخالت می کنند،نظرمی دهند وحتی برای آن تصمیم گیری می کنند مثلا مجلس راسا درمورد کم وکیف استخدام وجذب نیروها ورود پیدا کرده است.
قاسمی پویا با اشاره به این که درجلب مشارکت های مردمی ضعیف ودست بسته هستیم ،
یادآورشد:آموزش وپرورش رانمی توانیم بابرنامه های کوتاه مدت وشعاری نجات دهیم؛آموزش وپرورش همه چیزیک کشوراست؛آموزش وپرورش یک شرکت کوچک یا سازمان متوسط نیست؛آموزش وپرورش، به نوعی، همه نهادهای مملکتی را شامل می شود .
این پژوهشگربابیان این که سند تحول درمعلمان ودانش آموزان ایجاد انگیزه نمی کند وقابل درک برای آنان نیست،تصریح کرد:معلمان، متن سند را متوجه نمی شوند وازکاربست آن عاجزند؛تازه وقتی هم که تا حدی مفاد آن رادرک کنند،می گویند سازوکار وابزار وسایل اجرای مفاد سند وجود ندارد.
وی با تاکید براین که سند تحول دربخش هایی ابهام وتناقض دارد،خاطرنشان کرد :با وجود آن که توجه به پژوهش،توچه به مقام ومنزلت معلم واین که معلم،محور نظام آموزشی است درسند بسیارمورد تاکید قرارگرفته است،ولی مانند بیشتر تفکرات حاکم برنظام آموزشی ما، تولیدکنندگان سند ،دانش آموزان را موم دست خود تلقی کرده اند که می توانند اندیشه هایشان رابرآنها حاکم بگردانند.
دکترقاسمی پویا متذکرشد:برخی نظام آموزش وپرورش را دولتی می خواهند یعنی همه چیز تحت نظارت دولت باشد؛درحالی که این مساله پرازتناقض است، چون از مردم،نهادها،مشارکت بخش خصوصی،خانواده وآموزش و.پرورش آزاد سخن گفته می شد؛ولی تفکر دیگر می گوید که همه چیز رادولتی می خواهیم.
وی تاکید کرد:درخود سند گفته شده که آموزش وپرورش برمبنای آزادی اندیشه،خردورزی ونوآوری فعالیت می کند،درحالی که ازسمت دیگر برخوردهای عجیب وتنگ نظری هایی را می بینیم.
دکترقاسمی پویا با اشاره به این که “تشویش متنی” ویژگی سند تحول بنیادین است،خاطرنشان کرد:همه وزیران آموزش وپرورش درچند سال اخیرتاکید کرده اند که برمبنای سند به جلوحرکت می کنیم وهمیشه هم پرسش ما این بوده است که برمبنای کدام بخش سند می خواهند برنامه های آموزشی خود را جلوببرند.
وی با تاکید براین که یکی از اهداف تدوین وتولید سند ارائه فلسفه تربیتی برای آموزش وپرورش عنوان شده است ،افزود:طرح این مساله درحالی است که ما ،فلسفه را درست نمی کنیم وفلسفه با توجه به شرایط جهانی،نیازها،امکانات وواقعیات بتدریج شکل می گیرد ونخبگان آن رابه صورت نظریه مطرح وپردازش می کنند.
وی تصریح کرد:یکی ازایرادهای بزرگ سند تحول این است که سنجش پذیر،ارزیابی پذیر وقابل اندازه گیری نیست.مثلا این که در سند گفته می شود درتراز جمهوری اسلامی باشد،پرسش من به عنوان یک صاحبنظرتربیتی این است که با چه معیاری باید این مساله راسنجید.
این استاد دانشگاه افزود:درزمان وزیرچهارسال دوم دوره آقای احمدی نژاد از فلسفه سند چشم انداز عدول پیدا کردند وبراساس سلایق جناحی وایدئولوژیک سند ملی رابه سند تحول تبدیل کردند وبخش اعظم محتوای سند را حذف کردند،درحالی که آن سند بیشتر زمینی واین جهانی بود وسند جدید بیشترآسمانی است ودرآسمان سیر می کند.
وی بااشاره به این که سند اولیه برمبنای تفکرفرابخشی شکل گرفته بود،گفت:اکنون در این سند اصلا فرابخشی رانمی بینیم وبیشتر بخشی شده است.
قاسمی پویا با تاکید براین که اکنون همه درمرحله اجرای سند خود را کنارکشیده اند،تصریح کرد:مسلم است که آموزش وپرورش توان وقدرت بردوش کشیدن همه بار اجرای سند را ندارد.
وی با اشاره به این که ارسطو تفکرافلاطون را ازآسمان ها به زمین کشید،یادآورشد:آموزش وپرورش ما حکومتی است وایدئولوژیک بودن آن نیزترمزی برای تحول است.این آموزش وپرورش می خواهد نظارت کند ونگاه خود رانفوذ بدهد نه نگاه مردم ونگاه همه را.
این استاد دانشگاه،درپایان، بابیان این که به نظرمن،چشم انداز وهمچنین سند ملی بلندپروازانه نوشته شده است،خاطرنشان کرد:تاکنون بیشتر طرح هایمان آرمان گرایانه بوده است تا واقع گرایانه،وزیرپایمان راکمتر دیده ایم؛درحالی که باید مستند صحبت کنیم ومجموعه ملزومات شرایط فعلی را درنظربگیریم.
دکتراقبال قاسمی پویا،استاد دانشگاه وپژوهشگر تعلیم وتربیت