شناسهٔ خبر: 22914253 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

دانشنامه تغذیه

کلم قمری

آناهیتا هیشتا / آناهیتا هیشتا

صاحب‌خبر -
 

کلم قمری (Brassica olraceae)از جنس کلم ها و به عبارتی از تیره چلیپاییان است که برای مصرف بخش متورم و کروی شکل ساقه که در سطح زمین قرار می گیرد کشت می شود. بهترین انواع کلم قمری بین ۵ تا ۵ر۷ سانتی متر قطر دارند. این سبزی می تواند به رنگ های سفید، ارغوانی یا سبز و درون آن سفید خامه ای باشد و مزه اش تا حدی شیرین و از لحاظ بافت شبیه به شلغم است. کلم قمری سرشار از ویتامین Cاست و خام آن منبع خوبی از فیبر به شمار می رود.
انواع کلم قمری از روی رنگ آن ها طبقه بندی می شوند. از جمله واریته های رایج آن
می‌توان به Gran Dukeو White Viennaاشاره کرد. کلم قمری (kohlrabi)به معنای «شلغم ـ کلم» یا «شلغم کلمی» است که منشأ آن هم کلم وحشی و هم شلغم وحشی است. خاستگاه اصلی این گیاه مشخص نیست، ولی «پلینی» گیاه شناس رومی در قرن نخست پس از میلاد به گیاهی اشاره کرده که همین توصیفات را داشته است. از چنین سبزی تا پس از به پایان رسیدن قرون وسطی نام یا توصیفی ذکر نشده است. امروزه به طور عمده مردمان اروپای شرقی و مرکزی از این سبزی استفاده می کنند.
علی رغم دیگر سبزیجات خانواده چلیپاییان، این بخش متورم ساقه کلم قمری است که مورد مصرف قرار می گیرد. در قرن اخیر به حدی از محبوبیت این سبزی کاسته شده است و به سختی می توان آن را تهیه کرد. علت آن معلوم نیست ولی شاید سفتی زیاد کلم قمری های بزرگ مردم را از خوردن آن منصرف کرده باشد. با این وصف، کلم قمری را باید زمانی که قطر آن بزرگ تر از ۵ تا ۵ر۷ سانتی متر نشده است برداشت کرد. کشت کلم قمری در ایالات متحده بسیار کم است.
اگر می خواهیم کلم قمری بخریم، باید آن هایی را که کوچک تر و بی لکه هستند و بافت سفتی دارند انتخاب کنیم و بهتر این که برگ هایشان هنوز به ساقه متصل باشند.
پس از خرید و جدا کردن برگ ها می توانیم تا هفته ها آن را در یخچال نگهداری کنیم که با قرار دادن آن در کیسه پلاستیکی در بسته بیشتر هم دوام می آورند. این سبزی را هم می‌توان به صورت خام و هم پخته مصرف کرد. کلم‌های کوچک معمولاً نیاز به پوست کندن ندارند ولی باید کلم های متوسط و بزرگ را پیش از مصرف حتماً پوست بگیریم. از آن می توانیم در تهیه سالاد استفاده کنیم یا به عنوان طعم دهنده غذاها به کار ببریم.
در بسیاری از کشورهای اروپایی کلم قمری را توخالی می کنند و درون آن را با گوشت یا سبزیجات دیگر پر می کنند و سپس آن را به صورت کبابی یا بخارپز طبخ می کنند. برگ های آب دار و لطیف کلم قمری تازه رشد کرده را می‌توانیم بپزیم و مانند اسفناج مصرف کنیم.
*عکس از: Wikimedia

code

نظر شما