شناسهٔ خبر: 22913309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

لزوم تبیین ارتباط پارلمان محلی با شهرداری همانند مجلس و دولت

خبرگزاری شبستان: نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تحقق جایگاه واقعی و حقوقی شورا سبب خواهد شد به مطالبات مردمی پاسخی رضایت بخش داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، ابراهیم امینی در نخستین نشست هیات رییسه شورای استان تهران با روسای شوراهای شهرستان های تابعه استان تهران گفت: جایگاه شوراها در کشور ما به دلیل نوپا بودن هنوز نهادینه نشده و همین امر یکی از چالش هایی است اعضای شوراها با آن مواجه هستند. به تبع این امر شیوه تعامل شورا با شهرداری و مجموعه های شهری نیز به درستی تبیین نشده است.

امینی افزود: مطالباتی که مردم از شوراها دارند و اختیارات و ابزاری که شوراها دارا هستند به هیچ وجه متناسب نیست.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به رغم صراحت اصل صد و سوم قانون اساسی متاسفانه امروز شورا تنها شورای شهرداری هستند و اختیارات آن هم محدود به انتخاب شهردار است و شورا عملا نمی تواند به انتصابات شهردار کاری داشته باشد این در حالی است که اگر انتخاب نادرستی صورت گیرد این اعضای شورا هستند که مورد پرسش عمومی قرار می گیرند.

امینی اظهار داشت: یکی از مواردی که در جایگاه حقوقی شوراها باید به آن اشاره شود اجرای رابطه ی بین پارلمان محلی و شهرداری همانند پارلمان ملی و دولت است. این در حالی است در قانون نیز با این امر اشاره شده همچنانکه در سال ۷۸ قانون چگونگی بررسی و تایید معاونین ، مدیران مناطق ، شرکت ها و سازمان های تابعه توسط شورا و انتصاب آنان توسط شهردار بوده که نشاندهنده ی سابقه ی این امر است.علاوه بر این در ماده ۷۱ قانون شوراها نیز اشاره دارد کلیه پرداخت ها مصوب بودجه باید به امضای شهردار ،ذیحسابان و قائم مقام یحساب که مورد تایید شورا است برسد.لذا این امر هم نشان می دهد رابطه پارلمان محلی و شهردار باید مانند پارلمان ملی و دولت باشد.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه ابزار نظارتی شورا آنچنان که باید حتی برای شهرداری نیز ایحاد نشده ، به طوریکه برای انتخاب شهردار اکثریت نسبی آرا لازم است اما برای عزل وی نیاز به دوسوم رای است. در چنین حالتی عملا نمی توان شهردار را عزل کرد البته نه آنکه حق این امر برای شورا نباشد اما در عمل نمی توان کاری کرد.وقتی هم که شورا ابزار نظارت نداشته باشد چگونه می توان انتظار نظارت دقیق بر شهرداری داشت.

امینی افزود: یکی دیگر از ابزار های نظارتی که شورا نیاز با آن دارد دیوان محاسباتی است.نبود این امر سبب انحراف بودجه بسیار در شهرداری می شود.

امینی خاطر نشان ساخت: لزوم تمرکز حساب های شهرداری در یک خزانه متمرکز نیز یکی دیگر از ابزار هایی است که در شهرداری جای خالیش احساس می شود . این حساب های متمرکز باعث می شود که جلوی خیلی از سوئاستفاده ها گرفته شود.

امینی یاد آور شد:استیفای جایگاه حقوقی شوراها مهمترین بحث از مباحث حقوقی است و اگر بتوانیم در شورای پنجم این جایگاه حقوقی را تحقق بخشیم توانسته ایم موفق عمل کنیم.

نظر شما