شناسهٔ خبر: 22908810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خالد مشعل: ترامپ به دنبال جنگ مذهبی در منطقه است

خبرگزاری شبستان: خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس اظهار داشت ترامپ اصرار دارد جنگ مذهبی را در منطقه تشدید کند و او متوجه خواهد شد که مرتکب "حماقت" شده و عواقب تصمیم خود در مورد قدس را خواهد دید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی؛ خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس شب گذشته در مصاحبه با شبکه «الجزیره» قطر با محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اظهار داشت: ترامپ اصرار دارد جنگ مذهبی را در منطقه تشدید کند و او متوجه خواهد شد که مرتکب "حماقت" شده و عواقب تصمیم خود در مورد قدس را متحمل خواهد شد.

وی همچنین افزود: جمعه خشم گامی مهم بود و خیزش مردمی آنگونه که بعضی ها فکر می کنند، موقتی نیست و تا مجبور کردن دولت آمریکا به لغو این تصمیم ادامه خواهد یافت.

مشعل ادامه داد: فلسطینیان اختلافات داخلی خود را کنار گذاشته، باید متحد شوند، مصالحه میان آنها تحقق یافته و مشکلات غزه و کرانه باختری حل شود.

وی تصریح کرد: نظارت آمریکا بر مذاکرات صلح به پایان رسیده است. ما به یک نقشه مبارزه متفاوت از گذشته نیاز داریم تا انتفاضه تمام فلسطین را در بر گیرد.

مشعل گفت: من بر این باورم که فلسطینیان می توانند ضد اسرائیل به انتفاضه دست بزنند اما واقعیت ما را مجبور می کند که در راهبرد مبارزه یکپارچه و مراحل آن توافق کنیم.

وی افزود: ما به جامعه بین المللی، تلاش های کشورهای عربی، دولت آمریکا فرصت دادیم اما نتیجه صفر بود.

مشعل اظهار داشت: بسیاری از کشورها تصمیم ترامپ را محکوم کردند و ما از موضع آنها استقبال می کنیم اما این کافی نیست، این کشورها باید به دولت آمریکا فشار بیاورند تا این تصمیم را لغو کند.


گفتنی است ترامپ روز چهارشنبه گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این کشور، گفت: "زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است".

او همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد.

اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

 

 

 

 

نظر شما