
«سید صادق موسوی» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره فعالیتهای انجمن اظهار داشت: انجمن سینمای جوانان یکی از قدیمیترین نهادهای سینمایی کشور است که وظیفه آموزش فیلمسازی و تولید فیلم کوتاه را بر عهده دارد. یعنی دو دسته فعالیت عمده را انجام میدهد، یکی آموزش که شامل یک دوره کامل فیلمسازی و یا تک درسهای مشاغل سینمایی است. ما نزدیک به 60 دفتر در سراسر کشور داریم که وظیفه آموزش به جوانان را عهده دار هستند.
وی در ادامه گفت: دومین وظیفه انجمن چه در تهران و چه در شهرستانها، تولید فیلم در سه بخش است که شامل فیلمهای هنرجویی، نیمه حرفهای و حرفهای میشود. هر کدام از این بخشها ویژگی و شرایط خاص خود را دارد. ساخت فیلم توسط همه علاقهمندان به حوزه فیلم کوتاه در انجمن امکان پذیر است و مختص به هنرجویان انجمن نیست، بجز بخش هنرجویی که به هنرجویان انجمن اختصاص دارد. ما در سال، 1000 فیلم هنرجویی، حدود 700 تا 800 فیلم کوتاه نیمه حرفهای و 120 فیلم حرفهای تولید میکنیم.
موسوی در ادامه افزود: این آثار در چهار شکل داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی توسط فیلمسازان ساخته میشوند. خوشبختانه انجمن سینمای جوان نه تنها در داخل کشور که در فضای بینالمللی نیز از وجاهت و اعتبار بالایی برخوردار است. ما معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه را در منطقه غرب آسیا برگزار میکنیم. امسال از 117 کشور، متقاضی شرکت در جشنواره داشتیم که 44 کشور با 110 فیلم به جشنواره «فیلم کوتاه تهران» راه پیدا کردند. این جشنواره نسبت به سایر جشنوارههای بینالمللی فاصلهای ندارد.
وی درباره اکران این آثار گفت: سعی میکنیم از هر فرصتی برای دیده شدن این آثار استفاده کنیم. «پاتوق فیلم کوتاه» یک نمونه از اقدامات انجمن برای اکران فیلم کوتاه است که قبلا این برنامه را اجرا کردیم و به زودی اکران فیلم کوتاه در قالب همان پاتوق فیلم کوتاه از سر گرفته میشود که محل آن نیز اعلام خواهد شد. البته در دفاتر ما در سراسر کشور این آثار اکران خواهند شد چراکه فیلم کوتاه به دلیل اینکه هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده، امکان اکران وسیع را ندارد.
این فعال حوزه فیلم کوتاه تصریح کرد: از طرفی با توجه به رشدی که در فضای دیجیتال و فضای مجازی شاهد هستیم و سرعتی که زندگی امروز پیدا کرده است، سبب شده که دیدن فیلم بلند چندان مقبولیت نداشته باشد. افزایش گوشیهای هوشمند در کنار این مورد باعث شده تا برای آن تولید محتوا کنیم. جدای از این فضا ما با استفاده از V.O.D قصد داریم که آثار ممتاز انجمن را منتشر کنیم.
وی در ادامه بیان داشت: ما باید برای این فرصت برنامهریزی کنیم. در این شرایط بهترین شکل اکران همین پاتوقهای فیلم و جلسات هفتگی فیلم در دفاتر انجمن است. در برنامهریزیهای انجام شده جلسات نقد و بررسی در نظر داشتیم تا کیفیت برگزاری این جلسات ارتقا پیدا کند. همچین به تازگی مذاکراتی انجام شده تا آثار فیلم کوتاه در قالب برنامهای که از شبکه چهار پخش خواهد شد این آثار دیده شوند. جزییات این برنامه هم متعاقبا اعلام خواهد شد.
موسوی درباره حمایت از فیلمسازان برگزیده انجمن توضیح داد: قاعدتا وقتی هنرجو یک تجربه موفقیت آمیز دارد ما اعتماد بیشتری به هنرمند خواهیم داشت و فیلم بعدی او را حمایت خواهیم کرد و امتیاز ویژهای را در نظر میگیریم. قطعا اگر این عزیزان به ما مراجعه کنند برای تولید فیلم از اولویت برخوردار خواهند بود. البته در بحث اولویتهایی که برای فیلمسازان منظور میشود مفاهیم و مضامین «دفاع مقدس» و «انقلاب اسلامی» را هم در نظر داریم.
عامل انجمن سینمای جوانان در ادامه گفت: در حوزه دفاع مقدس خود هنرمند باید پیش قدم شود و ما به هیچ عنوان سفارش به کسی نمیدهیم. البته موضوع دفاع مقدس مشکلات خاص خود را دارد که ما در حد بضاعت خود کمک میکنیم اما تجهیزات مرتبط با دفاع مقدس را در اختیار نداریم تا در اختیار فیلمساز قرار دهیم ولی معرفی نامههایی به هنرجویان میدهیم تا با همکاری «انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» اثر خود را تولید کنند.ناکفته نماند که تقاضای تولید فیلم دفاع مقدس زیاد نیست و همین امر سبب شده تا با مراکز و نهادهای مرتبط با دفاع مقدس همکاری گسترده نداشته باشیم.
وی افزود: از طرفی آثار مربوط به دفاع مقدس به دلیل پروسه تولید خاصی که دارد هزینههای بالایی هم دارد که در توان انجمن سینمای جوان نیست. دوستانی هم که میخواهند در این حوزه کار کنند ترجیح میدهند با نهادهای دیگر همکاری کنند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که نباید با مفاهیم دفاع مقدس ساده انگارانه برخورد کرد. باید به اثر بخشی آن توجه داشت و سپس برای تولید آنها گام برداشت.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به اینکه چرا جشنواره مستقل دفاع مقدس در قالب فیلم کوتاه وجود ندارد، اذعان کرد: به نظر بنده، بیشتر از اینکه نیازمند جشنواره باشیم، نیازمند تولید هستیم. اگر جشنواره دفاع مقدس داشته باشیم اما اثر قابل توجهی در آن اکران نشود نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت. ما باید تولید را بالا ببریم که این مساله هم با سفارش حل نمیشود بلکه باید خودجوش اتفاق بیافتد.
موسوی ادامه داد: دفاع مقدس فی نفسه دارای بستر قدرتمند دراماتیک است و برای ما علاوه بر وجهه عقیدتی آن وجهه ملی نیز دارد. برای همین نمیشود بدون تولید با استانداردهای قابل قبول، اقدام به برگزاری جشنوارهای مستقل کرد. مضاف بر این چرا بودجه برگزاری جشنواره دفاع مقدس را صرف تولید فیلم دفاع مقدس نکنیم. یکی از راههایی که به ارتقای فیلم کوتاه دفاع مقدس کمک میکند توجه به ادبیات آن است لذا سینمای اقتباسی باید بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار بگیرد.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان گفت: در جشنواره سال گذشته نیز بخشی به نام سینماکتاب داشتیم که مختص آثار اقتباسی بود و با همکاری خانه کتاب برگزار شد و تجربه موفقی هم داشت. مسلما آثار اقتباسی سطح کیفی آثار تولید را بالا خواهند برد. این دغدغه هم باید در فیلمساز شکل بگیرد، انجمن نمیتواند به کارگردان پیشنهادی بدهد. مطالعه آثار ادبیات دفاع مقدس میتواند زاویه دید به مخاطب بدهد. کتاب «دا» توانست در حوزه ادبیات، جریانی ایجاد کند که فیلمساز میتواند با مطالعه این آثار ایده بگیرد. اگر هم نویسنده داستان کوتاه برای فروش اثرش یا برای تبدیل شدن به فیلم درخواست دستمرذ داشته باشد ما استقبال میکنیم و اثر را از نویسنده می خریم.
وی در مورد انتظارات انجمن سینمای جونان ایران از سایر نهادها و موسسات ذی ربط در حوزه فرهنگ گفت: واقعیت امر این است که فیلم کوتاه خوشبختانه روزگار خوبی را میگذارند و شرایط قابل قبولی دارد. موثرترین تغییر در حوزه فیلم کوتاه باید توسط خود علاقه مندان به فیلم کوتاه رخ دهد. اگر سطح کیفی آثار بالا برود سایر دستگاههای فرهنگی از آن استقبال خواهند کرد. رسانه ملی یکی از این مراکز است که از آثار شاخص فیلم کوتاه حمایت کرده است اما انتظار ویژه ما از جامعه سینمایی است. هویت فیلم کوتاه تجربهگرا است و باید توسط جامعه سینمایی به رسمیت شناخته شود.
موسوی در پایان گفت: این تلقی که فیلم کوتاه پلهای است برای ساخت فیلم بلند، اشتباه است چرا که فیلم کوتاه استقلال هنری خود را دارد. در بسیاری از نقاط جهان کارگردانان شاخصی وجود دارند که هنوز فیلم کوتاه میسازند. زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز از همین کارگردانها بود که هویت مستقل فیلم کوتاه را باور داشت. توجه به این نکته بسیار مهم است و از همین جهت باید جامعه سینمایی به اکران فیلم کوتاه توجه ویژه داشته باشد.
انتهای پیام/ 161