شناسهٔ خبر: 22863731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی/

موقوفات، نماد تمدن و فرهنگ اسلامی است

رییس سازمان اوقاف و امورخیریه درباره ضرورت تمدن‌سازی نوین اسلامی گفت: اگر بخواهیم در امت اسلامی به همراه دین زندگی کنیم، باید به مساجد توجه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ظهر سه‌شنبه (۱۴ آذرماه) در افتتاحیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللیی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران اسلامی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ما پیشینه ممتازی در تمدن و فرهنگ اسلامی داریم که اگر آنها را نادیده بگیریم شکست خواهیم خورد، اظهار کرد: نماد تمدن و فرهنگ اسلامی موقوفات است.

وی اظهار کرد: طبق آیه قرآن، خداوند مساجد و اماکن مذهبی را برای ذکر و یاد خداوند قرار داده است، اگر بخواهیم در امت اسلامی به همراه دین زندگی کنیم، باید به مساجد توجه داشته باشیم، در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان چندین میلیون مسجد داریم که همه‌ی آنها موقوفات مسلمین است، مانند مسجدالنبی و مسجد کوفه که در میان مسلمانان نقش اساسی داشتند.

محمدی با بیان اینکه از صدر اسلام این مساجد نقش مهمی را ایفا کرده‌اند، گفت: امام راحل(ره) در خصوص مسجد می‌فرمایند مساجد سنگر ما هستند و شما باید این سنگر را حفظ کنید.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: شوروی سابق در کشورهایی که می‌خواست اسلام را برچیند، دستور داد مساجد را ویران کنند، در ایران بیش از ۷۰ هزار مسجد داریم که جزء موقوفات هستند، این مساجد مرکز تعلیم مسلمانان بوده و مرکز آموزش و پژوهش علوم دینی نیز به شمار می‌آیند.

وی درباره نقش موقوفات در ترویج علم خاطرنشان کرد: در مراکز آموزش و پرورش، دارالحکمه، نظامیه و رصدخانه این مراکز تعلیم مسلمانان کاربرد دارد، مرکزی برای تعلیم نخبگان و فرهیختگان که برای تربیت افراد استفاده می‌شده است و برای تولید علوم دینی از صدر اسلام تا کنون استفاده شده است.

محمدی تصریح کرد: در ایران هزاران موقوفه فرهنگی و مراکز بهداشتی و درمانی برای مسلمانان وجود دارد، ضمنا نیت وقف‌کنندگان، تشویق و تحسین نخبگان و کمک به طلاب و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و  اهل‌بیت(ع) باید براساس کار وقف انجام شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: اماکن موقوفه شامل مساجد و مراکز علمی آموزشی و همچنین مراکز پژوهشی هستند، موقوفات سبب امنیت و عدالت اجتماعی است و اگر مسلمانان به این سنت حسنه اقدام کنند، فقر باقی نمی‌ماند و اختلاف طبقاتی از بین می‌رود و در مقابل مودت و مهربانی به وجود می‌آید و عدالت بسط و گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: ما نیاز به بیان الزامات تمدن‌سازی نوین اسلامی داریم، برای ایجاد تمدن نوین اسلامی یکی از الزامات آن این است که به فرهنگ بیش از قبل توجه کنیم، طبقه گفته مقام معظم رهبری، نیاز جامعه ما این است که اگر مسلمانان جهان بخواهند عزت و عظمت قرن چهارم، پنجم و ششم هجری را بدست آوردند باید به تولید و فناوری توجه داشته باشند.

محمدی در پایان گفت: ارتقای سطح امور خیریه در تولید، عمل و فناوری باید مورد بررسی قرار گیرد و حفظ و استمرار نوین اسلامی باید به صورت تخصصی و عالمانه مورد توجه باشد، از این رو از شخصیت‌های فرهیخته جهان اسلام خواستاریم نسبت به این موضوع اهتمام بورزند.

انتهای پیام

نظر شما