شناسهٔ خبر: 22861026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سایه سنگین کشته شدن صالح و بحرانهای داخلی بر نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

این نشست همچنین یک روز پس از کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن توسط حوثی ها برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، امروز سه شنبه نشست شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج در کویت در حالی آغاز می شود که بحران های روزافزون منطقه ای بر آن سایه افکنده است.

این نشست همچنین یک روز پس از کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن توسط حوثی ها برگزار می شود.

نشست سران همچنین در سایه ادامه بحران خلیج فارس و ادامه تحریم قطر توسط عربستان سعودی، بحرین،امارات و مصر برگزار می شود.

شورای همکاری حاشیه خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، بحرین و سلطنت عمان می شود.

روز گذشته وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشستی مقدماتی برای بسترسازی برای نشست سران برگزار کردند و در آن همه کشورهای عضو شرکت کردند.

شیخ«صباح الخالد» وزیر خارجه قطر که ریاست این نشست را به عهده داشت گفت که رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر ضرورت برگزاری نشست اصرار دارند زیرا چالش هایی که امنیت و ثبات را تهدید می کند احساس می کنند.

الخالد افزود که شورای همکاری خلیج فارس یک پروژه ددئمی است که اراده اعضای آن برای ایجاد شهروندی خلیجی(خلیج فارس) یکسان و قوی در اصول به هم می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای تحقق اهداف عالی که رهبران این کشورها برای تقویت مسیر این نهاد در خلیج فارس ترسیم کرده اند، به نتیجه برسد.

این در حالی است که هیچ گونه اظهار نظری توسط وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از پایان نشست بیان نشد.

قطر تأکید کرده است که امیر این کشور در نشست سران در کویت شرکت می کند اما بقیه کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس هنوز درباره مشارکت رهبران شان به شکل قطعی اظهارنظری نکرده اند.

بنابر این گزارش، این نخستین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس از زمان وقوع بحران بی سابق عربی در خلیج فارس است به طوری که در این بحران کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را در 5 ژوئن سال جاری قطع کردند سپس با ادعای حمایت قطر از تروریسم اقدامات مجازات هایی را علیه این کشور در پیش گرفتند؛ اتهامی که قطر آن را رد می کند و کشورهای چهارگانه تحریم کننده را متهم به تلاش برای دیکته کردن تصمیم ها به این کشور کرده است. کویت برای حل این بحران تا کنون میانجی گری ناموفقی را انجام داده است.

 

نظر شما