شناسهٔ خبر: 22854047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سران کشورهای شورای همکاری در کویت گردهم مي‌آيند

قطر در ميان دوستان سابق

صاحب‌خبر -

نشست امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در کویت، اگر در تاريخ به عنوان آخرين گردهمايي سران عرب ثبت نشود، مطمئنا يكي از عجيب‌ترين و جنجالي‌ترين نشست‌ها در ميان 37 نشستي خواهد بود كه از سال 1981 ميلادي يعني زمان تأسيس اين شورا تاكنون برگزار شده است. تا این لحظه دو کشور تحریم‌کننده قطر در خلیج‌فارس یعنی امارات و بحرین، از دریافت دعوت‌نامه‌های رسمی برای حضور در این نشست خبري نداده‌‌اند و عمان هم كه دعوت‌نامه را دريافت كرده، هنوز از پذيرش آن خبري نداده و تنها «ملك سلمان»، پادشاه عربستان، است كه از همان ابتدا خبر داد براي رايزني با سران ديگر كشورهاي خليج‌فارس در كويت خواهد بود.
موضع كشور بحرين نيز از چندي پيش مشخص بود؛ وزیر خارجه بحرین پيش از اين در پیامی توییتری اعلام کرده بود اگر قطر موضع خود را در قبال ایران تغییر ندهد، کشورش در نشست آتی سران این شورا شرکت نخواهد کرد. به گفته خالد بن‌احمد آل‌خلیفه، قطر پیوسته روابط خود با ایران را تنگ‌تر و از ورود نیروهای خارجی به خاک خود استقبال مي‌كند. وزیر خارجه بحرین این اقدامات را «گام‌هایی خطرناک» برای امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌داند.
در همين حال، محمد بن‌عبدالرحمان، وزیر خارجه قطر، گفت: تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، در نشست کویت مشارکت خواهد داشت و دوحه در نشست‌هایی که در این دو روز در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود، حضور دارد. این نخستین ارتباط رسمی قطر با همسایگانش از آغاز محاصره و تحریم این کشور از سوی چهار کشور عربی به رهبری عربستان است.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ماه ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و تمام راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را روی قطر بستند. کشورهای محاصره‌کننده، قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و ایجاد روابط نزدیک با ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان، متهم می‌کنند؛ قطر این ادعاها را رد می‌کند.
به گفته وزیر خارجه قطر، دعوت به شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس از سوی کویت صورت گرفته که از آغاز بحران در روابط قطر با همسایگانش، به عنوان میانجی فعال بوده است.ژاكلين ميچل، استاد علوم‌سياسي در دانشگاه نورت‌وسترن، دراين‌باره مي‌گويد: قطر تأييد كرده در نشست آتي شركت مي‌كند و اين به آن معناست كه اين كشور قصد ندارد اين شورا را داوطلبانه ترك كند. او به الجزيره گفت: اين حضور امري تحريك‌آميز است و بدون شك شرايط را بدتر از گذشته مي‌كند؛ با‌اين‌حال مشخص مي‌كند كه شورای همكاري تنها يك نام است يا اينكه بر اساس اصولش از تمام اعضايش حمايت خواهد كرد.از زمان تأسيس، اعضاي اين شورا سعي كرده‌اند با نوعی مكانيسم حمايتي از تمام كشورهاي عضو در برابر تهديدهاي داخلي پشتیباني كنند و در مقابل سياست‌هاي محافظه‌كارانه به رهبري عربستان سعودي،‌ به‌سادگي سر خم نكنند؛ اما اكنون شرايط به گونه‌اي متفاوت در خاورميانه در حال رقم‌خوردن است.ميچل ادامه مي‌دهد: كاهش نفوذ عربستان بر سياست‌هاي داخلي و اجتماعي قطر، اين فرصت را در اختيار دوحه قرار داده كه در برخي از موضوعات مهم در منطقه نقش رهبري را ايفا كند.رسانه‌های کویت تنها منابعي هستند که خبرهای متضادی از این نشست منتشر می‌کنند؛ این رسانه‌ها گاهی اعلام می‌کنند تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، در اين نشست عذرخواهی رسمی خود را به سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، بابت اشتباهاتی که دوحه در حق برادرانش مرتکب شده، تقدیم خواهد کرد و بعضا می‌نویسند، بحران منطقه خلیج‌فارس هرگز در این نشست بررسی نخواهد شد؛ زیرا این مسئله اصلا در دستور جلسه نشست نیست. برخي از منابع نیز مي‌گويند شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سطوح عالی در این نشست حضور خواهند داشت و در راستای تعیین راهکارهایی قطعی برای حمایت از اتحاد کشورهای عضو تلاش خواهند کرد. آنان بر اين باورند كه رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، ظهر امروز وارد کویت می‌شوند و نشست مقدماتی عصر امروز برگزار شده و جلسه اختتامیه روز چهارشنبه خواهد بود.مسئله قطعی آن است که نشست آتی سران کشورهای عربی، در صورت برگزاری، متفاوت خواهد بود و ایستگاه مهم مثبت یا منفی را در مسیر شورای همکاری خلیج‌فارس ایجاد خواهد کرد و بعید نيست این نشست در مقایسه با سایر تحولات این روزها، جنجالی‌ترین موضوع در رسانه‌ها باشد.

نظر شما