شناسهٔ خبر: 22857627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اندیشه ورزی صرفا ترجمه و بیان مجدد سخن دیگری نیست/علامه معتقد به رئالیسم اسلامی بود

خبرگزاری شبستان: گاهی دانش پژوهی شان در اندیشه زمان خودشان متوقف و گاهی ناقص می ماند. برخی نیز ضمن درک این قواعد می خواهند شرایط عقلایی زیست خود را بیابند. اندیشه ورزی صرفا ترجمه و بیان مجدد سخن دیگری نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، مراسم مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) عصر دوشنبه 13 آذر در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

در این مراسم، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی با بیان اینکه علوم انسانی در جامعه ما به مانند شرایط انسانی است که از محیط سنتی محض به جامعه مدرن شهری می آید، اظهار کرد: این چنین انسانی می خواهد قواعد زیستن و ماندن در جامعه جدید را بیابد. دانشمندان علوم انسانی ما این چنین هستند، در جامعه ای آمدند و از محیطی برخاستن که ممکن است شرایط زیست فکری شان دگرگون شده باشد و در فضای جدیدی قرار گرفته باشند، مانند شخصی که از روستا به شهر جدید می رود و می خواهد قواعد زیستن را با حفظ هویت در یابد.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشمندان علوم انسانی ما سر این دوراهی قرار گرفته اند، افزود: بسیاری از آنها هم و غم این را دارند که قواعد این جهان را بشناسند اما گاهی دانش پژوهی شان در اندیشه زمان خودشان متوقف و گاهی ناقص می ماند. برخی نیز ضمن درک این قواعد می خواهند شرایط عقلایی زیست خود را بیابند. اندیشه ورزی صرفا ترجمه و بیان مجدد سخن دیگری نیست.

 

سلیمی تصریح کرد: افتخار دانشگاه علامه طباطبایی این است که نام این اندیشمند را دارد. کلیدهایی در اندیشه علامه طباطبایی وجود دارد که راهگشا است. علامه طباطبایی بر اساس تفسیر قرآن این مسیر را نشان می دهد و می گوید آیات الهی در تمام خلقت جاری است. پس امروز ما با جهانی مواجهیم اعم از جهان اجتماعی و جهان طبیعی که آیات الهی در آن جاری است لذا به هر وسیله ای که این آیات را بشناسیم به علم مشروع دست یافته ایم.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به شرطی که بدانیم تجربه صرف کافی نیست، آن وفت است که دریچه استفاده از علوم جدید به روی متفکران مسلمان گشوده می شود. از آثار بزرگ علامه در حوزه فلسفه، کتاب فلسفه و روش رئالیسم است. رئالیسم واقع گرایی بنیاد تفکر است، اگر بخواهیم بر مبنای اندیشه علامه نامی بگذاریم، به بیان خود ایشان می توانیم رئالیسم اسلامی را بیان کنیم.

 

وی ادامه داد: تضاد ناگزیری که انسان جدید برای زندگی در عالم برایش ایجاد شده در اندیشه علامه وجود ندارد، می شود رئالیست بود و با ابزار مختلف خدا را شناخت. ما در طول دو سال گذشته در جلسات مختلفی که داشتیم بسیاری از مباحث و نظریات علامه را مطرح کردیم و همکاران دانشگاهی به ویژه همکاران اروپایی بسیار به وجود آمدند، با این حال مایه تاسف بود که وقتی به یونسکو پیشنهاد جایزه علامه طباطبایی را دادیم گفتند که ایشان را نمی شناسیم یا همه ایشان را نمی شناسند که بخواهیم جایزه برایش بگذاریم.


اما بخش پایانی این مراسم به سخنرانی دکتر حسین کلباسی اشتری،‌ استاد دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص یافت.

وی گقت: ذات پروردگار نامحدود است اما خداوند مقدر کرده است که در همین حدود زمانی و مکانی انسان هایی ظهور کنند که در مرز نامتناهی هستند. در گذشته،‌حال و آینده این انسان ها بوده اند. انبیا و اوصیا نشانه ای از این معنا هستند. من از حدود چهار دهه قبل از این در منزل پدری نام علامه طباطبایی را می شنیدم. در سال ها و دهه های اخیر نیز به مناسبت درس و بحث از افکار علامه می شنیدم و می خواندم و به ویژه یک دهه اخیر که به واسطه درک برخی تلامیذ ایشان از سلوک و زندگی علامه شنیدم و به این نتیجه رسیدم که علامه از آن دست انسان های نامتناهی است.

 

کلباسی اشتری افزود: بسیاری گفته اند و از کلمات اوصیا و بزرگان دین است که کمال علم در عمل است. میوه و ثمره علم در فعل و کردار است و چه بسا کسانی که در عرصه علم آن توفیق را نیابند که علم را در عمل نشان دهند،‌ اما هستند کسانی که اگر علم را از زندگی شان حذف کنیم عمل شان به تنهایی،‌ بزرگی و عظمت آنها را نشان می دهد و علامه طباطبایی چنین بود.