شناسهٔ خبر: 22847753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام شورای توسعه فرهنگی قرآن و عترت کشور:

کلاس ها و خروجی آزمون های قرآن به ترغیب دانش آموختگان منجر شود

تهران - ایرنا - قائم مقام شورای توسعه فرهنگی قرآن و عترت کشور، پیوند آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم بصورت مشترک و یکپارچه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید برپایی کلاس ها و برگزاری آزمون های قرآنی در نهایت منجر به ترغیب دانش آموختگان آن شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام حمید محمدی روز دوشنبه در نشست مشترک مدیران قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، با ابزار خرسندی از دو میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق(ع)، با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری، درخصوص حفظ قرآن کریم و نیز تربیت حافظان اظهار داشت: منظور رهبری از حافظان، حافظ کل است، اینکه ما 10 میلیون حافظ کل تربیت کنیم. این تعداد، یک حد کمی دارد.
وی افزود: تعبیرم این است که به جای اینکه قرآن کریم را حفظ کنیم، حفظ بشویم و انس خود را با این کتاب الهی افزایش دهیم.
به گفته محمدی، در بعد لفظی قرآن کریم، بسیار روی قرائت ها تاکید شده و بخشی از اعجاز قرآن کریم در همین قرائت قرآن است.
وی خاطر نشان کرد: فیلم که نماد ساده گیری همه هنرهاست از موسیقی تاثیر می گیرد، روایت داریم که از مرحوم آیت الله معرفت که ایشان راجع به حدیث تغنی قرآن صحبت کرده و بر صوت و لحن در تلاوت قرآن بسیار تاکید شده است.
محمدی ادامه داد: بخش آوایی و موسیقیایی عمدتا در سوره های پایانی قرآن کریم قرار دارد و دیگر بخش مهم قرآن معنایی است و باید گفت مدخل انس با قرآن، لفظ است.
وی پیوند آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم که به صورت یکپارچه انجام می شود، را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آن چیزی که در مسیر قرآنی کردن نسل به نظر می رسد، به عقیده من اگر کلاس‌های قرآنی به ترغیب دانش آموختگان قرآنی منجر شود، کار مناسبی است.
محمدی همچنین یادآور شد: امام (ره) فرمود، صدا و سیما دانشگاه است، ما تکایا و مکاتب خانگی داریم، اما اگر بخواهیم کاری را پایه ریزی کنیم باید از ظرفیت های صدا وسیما استفاده کنیم.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگی قرآن و عترت کشور با اشاره به جلسه توسعه فرهنگ قرآن و عترت بیان کرد: در جلسه ای که با معاونان توسعه فرهنگ قرآن و عترت برگزار شد، تصمیم گرفتیم، تأسیس موسسات قرآنی را به اوقاف بسپاریم زیرا این نهاد بیشترین فعالیت و تربیت قرآن کریم را انجام داده است.
وی گفت: اسلامی سازی و قرآنی سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده‌ معاونت قرآن و عترت است که می تواند محتوای بخش سینمایی، کتاب و ... را تأمین کند.
معاون اسبق قرآن و عترت وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: 1500 پست در معاونت قرآن و عترت وجود دارد که به خاطر برخوردای از نقش کلیدی و اساسی، و این معاونت توانسته نقش موثری داشته باشد اما متاسفانه بعضی از موسسات قرآنی از کار خارج شده و باید به جای خود بازگردند.
به گزارش ایرنا، تاکنون 15 دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به همت وزارت ارشاد برگزار شده و همزمان آزمون های حفظ قرآن کریم نیز توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده که در دوره شانزدهم مقرر شد برای جلوگیری از موازی کاری و کاهش هزینه ها، آزمون این دوره به صورت مشترک برگزار شود.
فراهنگ ** 1355 ** خبرنگار: علی اکبر قزوینیان * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما