شناسهٔ خبر: 22841941 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

سازمان اوقاف مسئول اعطای مجوز به موسسات قرآنی/ وظیفه معاونت قرآن اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام حمید محمدی گفت: اسلامی سازی و قرآنی سازی جامعه وظیفه ای است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده معاونت قرآن و عترت گذاشته شده است، این وظیفه می تواند محتوای قرآنی و عترتی بخش سینمایی، کتاب و غیره را نیز تامین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز 13 آذر در نشست مشترک مدیران کل اوقاف و ارشاد استان‌های سراسر کشور که در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از دو میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) اظهار داشت: در قبل از تشکیل اتحادیه‌های قرآنی یک عقبه ای برای تشکیل اتحادیه ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور آقایان امیرنیا معاون هنری و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: در بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ قرآن کریم و حافظان قرآن شاهد هستیم که ایشان بر تربیت 10 میلیون حافظ تاکید دارند البته این تعداد یک حد کمی می باشد به این معنا که به جای آنکه قرآن کریم را حفظ کنیم باید آن را حفظ بشویم و انس خود را با این کتاب الهی بیشتر کنیم.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگی قرآن و عترت تاکید کرد: قرآن کریم دارای دو ویژگی اساسی در بعد لفظی می باشد به نحوی که بسیار بر روی قرائت های آن تاکید شده است و به نحوی می توان گفت بخشی از اعجاز قرآن کریم در قرائت آن است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: فیلم که نماد ساده گیری همه هنرهاست از موسیقی تاثیر می پذیرد. در برخی روایات آمده است که مرحوم آیت الله معرفت راجع به حدیث تغنی قرآن صحبت کرده است و فرموده صوت و لحن در تلاوت قرآن بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس همین موضوع می توان گفت درک آوایی و موسیقایی عمدتا در سوره های پایانی قرآن کریم قرار دارد. همچنین بخش مهم دیگر قرآن بخش معنایی آن است به نحوی که می توان مدخل انس با قرآن را لفظ به شمار می آورد.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه پیوند آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم باید به صورت یکپارچه انجام شود، خاطرنشان کرد: انجام این کار امر بسیار خوبی است و شاهد هستیم که این موضوع در حال اجرایی شدن است. به عقیده من اگر کلاس های قرآنی به ترغیب دانش آموختگان قرآنی منجر شود، کار مناسبی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به بیان امام راحل مبنی بر اینکه صدا و سیما یک دانشگاه است، تصریح کرد: ما امروز تکایا و مکاتب خانگی بسیاری را داریم اما اگر بخواهیم کاری را پایه ریزی کنیم لازم است از ظرفیت های صدا و سیما نیز بهره لازم را ببریم.

وی در خصوص برگزاری جلسه توسعه فرهنگ قرآنی ابراز کرد: در جلسه ای که با معاونان توسعه فرهنگ قرآنی داشتیم تصمیم بر این شد تاسیس موسسات قرآنی به سازمان اوقاف سپرده شود زیرا این نهاد بیشترین فعالیت و تربیت در امر قرآن کریم را بر عهده دارد.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد: اسلامی سازی و قرآنی سازی وظیفه ای است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده معاونت قرآن و عترت گذاشته شده است که این وظیفه می تواند محتوای بخش سینمایی، کتاب و غیره را نیز تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد 1500 پست وجود دارد که به خاطر نقش کلیدی و اساسی که ایفا می کند تا به امروز توانسته نقش موثری را ایفا کند اما متاسفانه شاهد هستیم بعضی از موسسات قرآنی از کار خود خارج شده اند که از این رو نیاز است که به جایگاه اصلی خود بازگردند.

وی در پایان با اشاره به یادبود سیدمهدی فاطمیان از پیشکسوتان عرصه قرآنی گفت: امیدوارم با زنده نگاه داشتن چنین اساتیدی جریان قرآن کریم در جامعه ما پویا و در حال حرکت باشد، از این رو بنا داریم از فرصت این آزمون استفاده کرده و چیزی شبیه به کمپین های ماه مبارک رمضان که یک کمپین قرآنی در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن بود، داشته باشیم.  

نظر شما