
سالهاست دولت سهم خود را به صورت تمام وكمال در توسعه حمل و نقل عمومي پرداخت نكرده است و مسائل و مشكلات حمل و نقل عمومي فقط در ميان مديريت شهري دست به دست ميشود. دولت در مديريت جديد نيز به بهانههاي مختلف سهم خود را پرداخت نكرده است، بنابراين سرعت احداث و تكميل نيز در دوره جديد مديريت شهري كاهش يافته و شهرداري مجبور شده است تا سهم دولت را پرداخت كند. دولت با خالي كردن پشت مترو و عمل نكردن به وعدههاي خود همواره به شهر و شهروندان بدهكار است.
كمك به توسعه حملونقل عمومي از جمله مترو ميتواند به سرعت تكميل شبكه حملونقل را افزايش دهد و از تبعات آن يعني تخريب محيط زيست شهري و اتلاف زمان بكاهد. براين اساس معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه پيشنهادهايي به شوراي شهر براي اخذ عوارض داده شده است، گفت: مترو سالي ۷۰۰ ميليارد تومان زيان ميدهد كه بايد هزينههاي شركت مترو با توجه به اينكه خدماتده است، از طريق عوارض يا كمكهاي دولت تأمين شود.
محسن پورسيدآقايي در مورد اقدامات صورت گرفته در معاونت حملونقل ترافيك شهرداري تهران اظهار داشت: كمبود منابع مالي زيادي داريم كه بايد از طرق مختلف تأمين شود. وي افزود: تنها راه تأمين منابع مورد نياز اخذ عوارض نيست و دولت هم بايد در اين خصوص به تعهدات خود عمل كند تا بتوانيم اقداماتي مناسب در راستاي كاهش آلودگي هوا، ترافيك و حملونقل داشته باشيم.
معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: رايزنيهايي صورت گرفته تا در بودجه 97 مبلغي را در شهرداري تهران بابت تعهدات دولتي اختصاص دهند. پورسيدآقايي گفت: بعضي عوارض را به شورا پيشنهاد دادهايم؛ چراكه شهرداري امكان اخذ عوارض بدون مصوبه شورا را ندارد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا مترو وارد بورس نميشود، بيان كرد: مترو سالي 700 ميليارد تومان زيان ميدهد و شركت زيانده نميتواند وارد بورس شود.
معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: متروي تهران خدمات ميدهد و هزينههاي آن بايد تأمين شود و اين هزينهها يا بايد از سوي دولت يا از طريق فروش عوارض ساختماني تأمين گردد. معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران به كاهش درآمدهاي پايدار شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: از محل ماليات ارزش افزوده 2 هزار ميليارد تومان از سهم شهرداري تهران كسر شده است و تنها 2 هزار ميليارد تومان پرداخت كردهاند. پورسيدآقايي در پايان افزود: قيمت تمامشده بليت مترو 2هزار و300 تومان است كه ما ميانگين 500 تومان از مردم دريافت ميكنيم.
كمبود تجهيزات براي تكميل خط 6 مترو
دكتر محمدعلي كروني، دبير كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران، با اشاره به بازديدش از خط ۶ مترو با بيان اينكه كارگروه بازديدها به دستور رئيس شوراي شهر، بررسي وضعيت مترو را به صورت ويژه در دستور كار قرار داده است، گفت: اين كارگروه از روند تكميل خط ۶ مترو بازديد كرد تا ضمن احصاي مشكلات در حل مشكلات آن توسط شوراي شهر كمك كند.
وي با بيان اينكه خط 6 مترو از جمله خطوطي است كه از يك سال پيش در دستور كار جدي شهرداري قرار گرفت، گفت: با توجه به مسير استراتژيكي كه اين خط طي ميكند، ميتوانست در صورت تكميل مسافران زيادي را جابهجا كند. به خصوص در منطقه شمال و شمال غرب تهران كه از نظر وضعيت حملونقل عمومي فقير هستيم كه متأسفانه اين مهم محقق نشد. كروني با بيان اينكه مشكل خط 6 كمبود تجهيزات است، افزود: در بحث ساختماني و تكميل ايستگاهها پيشرفت خوبي داشتهاست و در صورت تكميل تجهيزات در اولويت افتتاح قرار دارد؛ چراكه مشكلات خط 7 مترو را نيز ندارد و ميتوان نسبت به افتتاح سريعتر آن نسبت به خط 7 اقدام كرد.
دبير كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه مشكل تجهيزات در خط 6 مترو به دليل عدم برنامهريزي رخ داده است، گفت: متأسفانه صرفاً منابع اعتباري بانك شهر به سمت ساخت ساختمان تزريق شده و بحث تجهيزات مغفول مانده است، در حاليكه ميتوانستند حدود ۹ الي ۱۰ كيلومتر خط 6 مترو را با تجهيزات كامل به بهرهبرداري برسانند، اما گويا هدف آقايان در دوره قبل اين بوده است كه كل خط 6 را مانند خط 7 به بهرهبرداري برسانند. وي با اشاره به تأكيد شهردار تهران مبني بر ايمنسازي خط 7 تا پايان سال گفت: بايد تدبيري نيز در اين خصوص انديشيده شود؛ چراكه هنوز منابع اعتباري به خط 7 تزريق نشده است و روند بهسازي به كندي صورت ميگيرد كه البته در راه خط 7 مشكلات جدي وجود دارد و بحث سيگنالينگ آن بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد. غير از آن بحث احداث و تملك زمين براي هواكشها نيز به اصليترين چالش اين خط مترو تبدیل شده است چون در امتداد بزرگراه نواب كسبه اجازه نميدهند زمين جلوي ملكشان به هواكش تبديل شود كه يا بايد از تأسيس برخي از هواكشها بگذريم يا زمينهايي دورتر خريداري كنيم كه از طريق كانال زيرزميني به مترو متصل شوند. كار بسيار سختي در پيش است. به گفته كروني فاز اول خط 6 مترو با تزريق ۱۰۰ الي ۱۵۰ ميليارد تومان تكميل ميشود.