شناسهٔ خبر: 22833650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

قرآن هدايت‌گر جامعه به سوي وحدت است

گروه معارف: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر سلایق خود را با قرآن هماهنگ کنیم و خودمان را در راستای اهداف و رسالت‌های الهی قرار دهیم و به‌جای اینکه یکدیگر را به حزب و جناح دعوت کنیم، به قرآن و دین دعوت نماییم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز 12 آذر در دیدار جمعی از اساتید شرکت‌کننده در دوره حلقه‌های صالحین، با تأکید بر اهمیت «وحدت» اظهار کرد: باید وحدت را بر اساس استانداردهای دینی موردتوجه قرار دهیم چراکه چنین نگرشی هرگز کارش به شکست کشیده نمی‌شود.
وی به تشریح زمینه‌های وحدت‌بخش در قرآن پرداخت و تصریح کرد: خداوند در آیه 101 سوره آل‌عمران فرموده هر کس به خدا تمسک جوید و به‌حق‌تعالی متصل شود، به راه راست هدایت‌شده است. هر فردی که باخداوند ارتباط برقرار کرد و وصل به باری‌تعالی شد و در ادامه افراد دیگری این رویکرد را دنبال کردند و باخداوند مرتبط شدند، وحدت شکل می‌گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین «مرتبط شدن باخداوند» را تفسیر کرد و گفت: مرتبط شدن باخدا و یا وصل شدن به‌حق‌تعالی به معنای این است که تمام‌کارهایمان را با دستورات الهی هماهنگ کنیم و موافقت و مخالفتمان با هر حزب و جناحی را با معیارهای دینی انجام دهیم.
وی اضافه کرد: این‌گونه تصور نشود که اگر کسی فلان موقعیت، فلان رسانه و فلان بلندگو را در اختیار داشت، در جایگاه حق قرارگرفته است زیرا حق و باطل باید در ترازوی دین و قرآن سنجیده شود تا درک کنیم که آیا در راستای دستورات الهی قرار داریم یا خیر؟
آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسی‌های انجام‌شده ثابت شد که گروهی مواضعش با مواضع الهی هماهنگ نیست باید ببینیم که آیا آن گروه غافل از خداست یا مخالف خدا است؛ اگر غافل است باید به آن‌ها تذکر داد، اگر مخالف است باید راهنمایی کرد و فقط در صورت عناد و دشمنی آن‌ها باخدا، باید با آن‌ها برخورد کرد.
این مفسر قرآن بابیان اینکه هنوز جامعه ما بر مبنای قرآن تصمیمِ بر وحدت نگرفته است، عنوان کرد: متأسفانه شاهدیم که برخی برای اینکه رفقا، موقعیت شغلی و حزب خود را از دست ندهند، قرآن را کنار می‌گذارند و این‌ها همان موانعی است که اجازه نداده تا جامعه ما بر مبنای قرآن صاحب وحدت شود.
وی بیان کرد: اگر ایمان آوردیم و لا اله الا الله گفتیم یعنی باید نگاه‌های حزبی، قومیت‌گرایی، مقام و موقعیت‌های شغلی را کنار بگذاریم و هر چیزی را بر اساس استانداردهای دینی و خدایی بپذیریم و اگر توانستیم چنین کار بزرگی را انجام دهیم، بت‌های امروزی را شکسته‌ایم و می‌توانیم وحدت پیدا کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: «وَمَنْ یعْتَصِمْ بِاللَّهِ» نقطه شروع برای وحدت است و هر فردی باید با این آیه تکلیف خودش را در پیشگاه خدا روشن کند و بگوید خدایا من می‌خواهم بندهٔ تو باشم و هرزمانی که چنین تصمیمی گرفت، عضوی از کسانی می‌شود که می‌خواهند وحدت ایمانی داشته باشند.
امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: پس‌ازاینکه انسان با توجه به آیه «وَمَنْ یعْتَصِمْ بِاللَّهِ» به ریسمان خدا چنگ زد و در فردیت، تکلیف خود را روشن کرد، خداوند در آیه 103 سوره آل‌عمران بابیان آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» او را به جمع دعوت می‌کند؛ اما شرایطی را نیز برای ورود به جمع در نظر گرفته است که در آیه 102 همین سوره بیان می‌کند.
وی به تشریح آیه 102 سوره آل‌عمران که انسان را برای ورود به جمع آماده می‌کند، پرداخت و تصریح کرد: خداوند فرمود که «ایمان به خدا و روز رستاخیز» باید در شما جدی باشد و «تقوا» عنصر دیگر تشکیل‌دهنده وحدت است و اگر بررسی کنیم وحدت بیشترین آسیب را از ناحیه بی‌تقوایی‌ها خورده است.
آیت‌الله عابدینی در این خصوص افزود: اینکه می‌گوییم تقوا بیشترین آسیب را از ناحیه بی‌تقوایی‌ها خورده است یعنی اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس، قضاوت‌های خام و ناپخته، منفعت‌طلبی و حسادت در موضع‌گیری‌ها باتقوا منافات دارد و با کلام امام صادق (ع) که فرمودند تقوا یعنی هرکجا که خدا می‌خواهد شما را آنجا ببیند و هرکجا که خدا نمی‌خواهد شما را ببیند، آنجا حضور نداشته باشید، در تضاد است.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: بنابراین «ایمان»، «تقوا»، «تسلیم»، «ارتباط باخدا» و «اعتصام بحبل‌الله» زیرساخت‌های محکم وحدت است و هرزمانی که این پنج عنصر مهم دینی در زندگی انسان اجرایی شد، می‌تواند در جمع نیز نقش‌آفرینی مفید و مؤثر داشته باشد و در این مرحله این آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» می‌تواند عملی شود.
وی بیان کرد: در قرآن آیه‌ای که انسان را به وحدت دعوت کند، نداریم و این مهم نشان می‌دهد خود وحدت موضوعیت ندارد. امام حسین (ع) با 72 نفر در مقابل هزاران نفر قرار گرفتند، درحالی‌که وحدت در لشگر یزید بود اما امام وحدت آن‌ها را نپذیرفت و این نشان می‌دهد وحدت به‌تنهایی موضوعیت و قداست ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: آن چیزی که به وحدت موضوعیت و ارزش می‌دهد، «توحید» است و اگر وحدت از توحید سرچشمه بگیرد، قداست پیدا می‌کند و قابل تکیه است و قرآن نیز ما را به وحدت دعوت نکرد بلکه ما را به توحید دعوت کرده است.
امام‌جمعه قزوین ابراز کرد: آنجایی که قرآن می‌گوید «ومن یعتصم بالله» و «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» دعوت به توحید کرده است، اگر این دعوتِ به توحید را همه بپذیرند، انسجام و وحدت قوی‌تر می‌شود و هر عامل دیگری جز این را عامل وحدت قرار دهیم، از اهداف الهی دور شده‌ایم.
وی در ادامه به عوامل وحدت‌بخش اشاره و بابیان اینکه نماز و قرآن عوامل وحدت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه جناح‌ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، سیره رسول گرامی اسلام (ص) را مطالعه کنند که چگونه آن حضرت با کفار و مشرکان ارتباط برقرار کردند تا آن‌ها را به اسلام هدایت کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر سلایق خود را با قرآن هماهنگ کنیم و خودمان را در راستای اهداف و رسالت‌های الهی قرار دهیم و به‌جای اینکه یکدیگر را به حزب و جناح دعوت کنیم، به قرآن و دین دعوت نماییم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.
وی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را عامل وحدت‌بخش دیگری عنوان کرد و گفت: امام عسکری (ع) فرموده‌اند هیچ آدم عزتمندی حق را رها نکرد مگر اینکه خوار شد و هیچ آدم ضعیفی به‌حق نچسبید مگر اینکه عزت پیدا کرد.