شناسهٔ خبر: 22817882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان:

بسیج باید در راستای تقویت وحدت و انسجام درونی جامعه گام بردارد

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: بسیج باید در عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در راستای تقویت وحدت و انسجام درونی جامعه گام بردارد .

صاحب‌خبر -

به گزارش پانااز لرستان ، خدانظر دریکوند ظهر امروز در جلسه شورای عالی راهبردی بسیج فرهنگیان با تبریک سالروز ولادت باسعادت رسول اکرم (ص ) و  هفته وحدت افزود : هیچ عاملی همانند وحدت درونی نمی‌تواند تقویت‌کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی بر ضرورت نگاه جامع و کلی نگر بسیجیان تاکید کردوخاطرنشان کرد: هر کشور، جامعه و هر دینی یک سری ویژگی‌هایی را برای انسان هدف خود مشخص کرده‌اند و تلاش دارند به شیوه‌های متفاوت به این انسان هدف دست پیدا کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش، بیان داشت: در این سند که به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده، ویژگی‌های انسان هدف عنوان شده است.

دریکوند با اشاره به این ویژگی‌ها، افزود: انسان هدف در این سند فردی خداباور و خودباور بوده و نگاه مثبتی به هویت خود داشته و تولیدگر است،و از طرفی وظایف خود را به درستی انجام داده و به حقوق دیگران احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد : انسان مد نظر سند تحول بنیادین ظلم ستیز ، راستگو و صادق است و اعتماد به نفس بالایی داردو قدرت تصمیم گیری خوبی دارد.

وی عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر افزایش یافته و در عین حال باورها و اعتقادات نیز در بین برخی افراد کاهش یافته است.

این مسئول با ابراز اینکه در امر تعلیم‌وتربیت تمامی نهادهای فرهنگی درگیر هستند، ادامه داد: اگرچه آموزش‌وپرورش سهم خود را در ناکامی ها و آسیب ها می پذیرد ؛اما مشکلات همیشه و همه جا به دستگاه تعلیم و تربیت ختم نمی شود و در آسیب های اجتماعی خیلی از نهادهای دیگر و خانواده ها هم سهم دارند .

دریکوند در ادامه به مسئولیت شورای عالی راهبردی بسیج فرهنگیان اشاره کردو افزود : این شورا باید مسائل و مشکلات  را فراتر از جایگاه یک شخص و یک دوره زمانی خاص بنگردو با جامعه نگری روی کلیات کنکاش کند .

وی تاکید کرد :  آموزش و پرورش با تنگناها و محدودیت هایی روبروست و  به تنهایی قادر به رفع تمام مشکلات نیست و ضرورت دارد تا خانواده ها ، سایر نهادها و خیرین  حقیقی و حقوقی مشارکت کنندو دستگاه تعلیم و تربیت را در انجام این رسالت خطیر یاری کنند

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد : در حوزه دانش مشکل چندانی وجود ندارد و همه در حوزه دانش علم لازم را دارند ، اما این دانش زمانی ارزشمند است که به بینش تبدیل شود و بینش نیز زمانی ارزشمند است که به رفتارتبدیل شود و دیگران اثر  دانش را در اعمال و رفتار ما مشاهده کنند .  

دریکوند تعامل با دستگاه‌های اجرایی را راهبردی استراتژیک عنوان و خاطرنشان کرد: بدون کمک مسوولین استانی کار تعلیم و تربیت ابتر خواهد ماند، از این رو تعامل با دستگاه‌های اجرایی، راهبردی استراتژیک برای آموزش‌وپرورش است.

وی بیان داشت: آموزش‌وپرورش لرستان بیش از هشت میلیارد بدهی به شرکت‌های خدماتی همانند آب و برق دارد،و از طرفی تنها یک هزار و 200 مدرسه مقاوم در استان وجود دارد و یک هزار و 50 مدرسه تخریبی و 680 مدرسه دیگر استان نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان برچیده‌شدن مدارس کپری، خشتی و گلی در استان را نادرست  عنوان کرد و ادامه داد : هنوز در استان مدارس کپری، خشتی و گلی وجود دارد و برچیده‌شدن این قبیل مدارس آرمان و آرزوی  دستگاه تعلیم و تربیت  است.

این مسوول یادآور شد: تجهیزات هنرستان‌ها بسیار پائین و مربوط به سال‌های گذشته است و  تنها 30 درصد دانش‌آموزان لرستانی به سمت هنرستان‌ها هدایت شدند که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر است

دریکوند از افزایش 45 درصدی درآمدهای اختصاصی آموزش‌وپرورش لرستان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای این نهاد ردیف‌های اعتباری در نظر بگیریم تا در بحث تامین منابع مشکلات کمتری به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش با این وضعیت اعتباری موجود توان اداره کردن و حل مشکلات را ندارد و نیازمند کمک‌های مردمی و خیرین هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با بیان اینکه یک هزار و 280 نفرپیش‌دبستانی داریم، بیان داشت: 200 نفر رای دیوانی و 400 نفر نیز سابقه خدمات آموزشی داشته و پنج هزار نفر دیگر نهضتی داریم که در مجموع هشت هزار نفر هستند.

دریکوند ادامه داد : به کارگیری این هشت هزار نفر به این معنی است که 15 سال ردیف‌های استخدامی حذف  خواهند شد ؛در صورتی که  80 درصد این افراد سن بالای 40 سال دارند و زمان مفید کار آنها بیش از 10سال نیست .

وی از مازاد نیرو در برخی شهرستان‌ها همانند کوهدشت،خرم‌آباد، پلدختر و الشتر خبر داد و افزود: با این حال در برخی شهرستان‌های دیگر مانند الیگودرز با کمبود نیرو مواجه هستیم و این نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته ردیف‌های استخدامی درست توزیع نشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان بیان داشت: با تخصیص کدهای استخدامی متناسب با نیاز هر شهرستان و منطقه تلاش شده تا از بی عدالتی جلوگیری شود .  

دریکوند به کسب رتبه اول آموزش و پرورش در جشنواره شهید رجایی اشاره کردو افزود : این توفیق نشان از روحیه همدلی و همکاری در این دستگاه داردو نشانگر حرکت صحیح آموزش و پرورش در ریل تعلیم و تربیت دارد .

دریکوند توجه به روحیه پرسشگری ، تحقیق و پژوهش را رویکرد دیگر آموزش و پرورش برشمردو ادامه داد : از طریق فراخوان پرسش مهر تلاش می شود تا این فرهنگ در مدارس نهادینه شود .

وی مستند سازی را مردود اعلام کردو افزود : باید از مستند سازی پرهیز کردو به مستند کردن فعالیت ها ، برنامه ها و عملکردهاپرداخت تا بتوان با تکیه بر آمارو اطلاعات واقعی مسیر حرکت را آگاهانه انتخاب کرد .

وی به شفافیت مالی در آموزش و پرورش هم اشاره کردو افزود : تلاش می کنیم تا هیچگونه ابهامی در مسائل مالی وجود نداشته باشد و سلامت را با شفاف سازی تضمین می کنیم .

دریکوند به اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت برای دفاع از همکاران فرهنگی و گسترده شده چتر حمایتی بیمه ها در مواقع اضطراری و نیاز اشاره کرد و اضافه کرد : برای برخی از همکاران فرهنگی اتفاقات و سوانح و حوادث غیر قابل پیش بینی رخ می داد که آموزش و پرورش هم توان جبران آن خسارت ها و حمایت مادی از همکاران را نداشت لذا با انعقاد تفاهم نامه به بیمه تلاش کردیم با حداقل مبلغ سقف تعهدات بیمه را افزایش د هیم .

دریکوند تاکید کرد : اما متاسفانه همیشه افرادی وجود دارد که مغرضانه تلاش می کنند تا با سم پاشی و تخریب های غیر منصفانه این تلاش ها را به حاشیه برند .

وی درادامه   سخنان خود بسیج را مولود انقلاب برشمردو افزود : بسیج همیشه با واژه های مقدسی چون ایثار ، فداکاری ، اخلاص تداعی می شودو باید این روحیه و ارزش حفظ شود و از نگاههای حاشیه ای و بخشی پرهیز شود .

دریکوند در پایان به تعامل و همکاری مطلوب بین آموزش و پرورش و بسیج و سپاه اشاره کردو ادامه داد : خوشبختانه امروز بالاترین سطح تعامل ، همکاری و هم افزایی  وجود داردو توفیقاتی بسیار خوبی هم در سایه این تعامل و ارتباط سازنده  به دست آمده است .

در ادامه این نشست تعدادی از فرهنگیان بسیجی با اشاره به مشکلات پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت به آسیب شناسی مشکلات پرداخته و راهکارهایی را ارائه دادند .