به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان جمعه، دهم آذرماه در جلسه شورای عالی راهبردی بسیج فرهنگیان با بیان اینکه هیچ عاملی همانند وحدت درونی نمیتواند تقویتکننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد، بر ضرورت نگاه جامع و کلینگر بسیجیان تاکید کرد و گفت: هر کشور، جامعه و هر دینی یکسری ویژگیهایی را برای انسان هدف خود مشخص کردهاند و تلاش دارند به شیوههای متفاوت به این انسان هدف دست پیدا کنند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، افزود: در این سند که به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده، ویژگیهای انسان هدف عنوان شده است.
دریکوند اضافه کرد: انسان هدف در این سند فردی خداباور و خودباور بوده و نگاه مثبتی به هویت خود داشته و تولیدگر است و از طرفی وظایف خود را بهدرستی انجام داده و به حقوق دیگران احترام میگذارد.
وی ادامه داد: انسان مدنظر سند تحول بنیادین ظلمستیز، راستگو و صادق است و اعتماد به نفس بالایی دارد و قدرت تصمیمگیری خوبی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: آسیبهای اجتماعی در چند سال اخیر افزایش یافته و در عین حال باورها و اعتقادات نیز در بین برخی افراد کاهش یافته است.
دریکوند با بیان اینکه در امر تعلیم و تربیت تمامی نهادهای فرهنگی درگیر هستند، اظهارکرد: اگرچه آموزش و پرورش سهم خود را در ناکامیها و آسیبها میپذیرد؛ اما مشکلات همیشه و همهجا به دستگاه تعلیم و تربیت ختم نمیشود و در آسیبهای اجتماعی خیلی از نهادهای دیگر و خانوادهها هم سهم دارند.
وی در ادامه به مسئولیت شورای عالی راهبردی بسیج فرهنگیان اشاره کرد و افزود: این شورا باید مسائل و مشکلات را فراتر از جایگاه یک شخص و یک دوره زمانی خاص بنگرد و با جامعهنگری روی کلیات کنکاش کند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: آموزش و پرورش با تنگناها و محدودیتهایی روبهرو است و به تنهایی قادر به رفع تمام مشکلات نیست و ضرورت دارد تا خانوادهها، سایر نهادها و خیرین حقیقی و حقوقی مشارکت کنند و دستگاه تعلیم و تربیت را در انجام این رسالت خطیر یاری دهند.
وی گفت: در حوزه دانش مشکل چندانی وجود ندارد و همه در حوزه دانش علم لازم را دارند، اما این دانش زمانی ارزشمند است که به بینش تبدیل شود و بینش نیز زمانی ارزشمند است که به رفتار تبدیل شود و دیگران اثر دانش را در اعمال و رفتار ما مشاهده کنند .
دریکوند تعامل با دستگاههای اجرایی را راهبردی استراتژیک عنوان کرد و گفت: بدون کمک مسئولان استانی کار تعلیم و تربیت ابتر خواهد ماند، از اینرو تعامل با دستگاههای اجرایی، راهبردی استراتژیک برای آموزش و پرورش است.
وی افزود: آموزش و پرورش لرستان بیشاز هشت میلیارد بدهی به شرکتهای خدماتی همانند آب و برق دارد و از طرفی تنها یکهزار و 200 مدرسه مقاوم در استان وجود دارد و یکهزار و 50 مدرسه تخریبی و 680 مدرسه دیگر استان نیاز به مقاومسازی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برچیده شدن مدارس کپری، خشتی و گلی در استان را نادرست عنوان کرد و ادامه داد: هنوز در استان مدارس کپری، خشتی و گلی وجود دارد و برچیده شدن این قبیل مدارس آرمان و آرزوی دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی اضافه کرد: تجهیزات هنرستانها بسیار پائین و مربوط به سالهای گذشته است و تنها 30 درصد دانشآموزان لرستانی به سمت هنرستانها هدایت شدند که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری پایینتر است.
دریکوند از افزایش 45 درصدی درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش لرستان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای این نهاد ردیفهای اعتباری در نظر بگیریم تا در بحث تامین منابع مشکلات کمتری به وجود آید.
وی اظهارکرد: آموزش و پرورش با این وضعیت اعتباری موجود توان اداره کردن و حل مشکلات را ندارد و نیازمند کمکهای مردمی و خیرین هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه یکهزار و 280 نفر پیشدبستانی داریم، ادامه داد: 200 نفر رای دیوانی و 400 نفر نیز سابقه خدمات آموزشی داشته و پنج هزار نفر دیگر نهضتی داریم که در مجموع هشت هزار نفر هستند.
دریکوند ادامه داد: بهکارگیری این هشت هزار نفر به این معنی است که 15 سال ردیفهای استخدامی حذف خواهند شد؛ در صورتیکه 80 درصد این افراد سن بالای 40 سال دارند و زمان مفید کار آنها بیشاز 10سال نیست.
وی از مازاد نیرو در برخی شهرستانها همانند کوهدشت، خرمآباد، پلدختر و الشتر خبر داد و افزود: با این حال در برخی شهرستانهای دیگر مانند الیگودرز با کمبود نیرو مواجه هستیم و این نشان میدهد که در سالهای گذشته ردیفهای استخدامی درست توزیع نشده است که میطلبد با تخصیص کدهای استخدامی متناسب با نیاز هر شهرستان و منطقه تلاش شده تا از بیعدالتی جلوگیری شود. دریکوند به کسب رتبه اول آموزش و پرورش در جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و افزود: این توفیق نشان از روحیه همدلی و همکاری در این دستگاه دارد و نشانگر حرکت صحیح آموزش و پرورش در ریل تعلیم و تربیت دارد.
دریکوند توجه به روحیه پرسشگری، تحقیق و پژوهش را رویکرد دیگر آموزش و پرورش برشمرد و ادامه داد: از طریق فراخوان پرسش مهر تلاش میشود تا این فرهنگ در مدارس نهادینه شود.
وی مستندسازی را مردود اعلام کرد و افزود: باید از مستندسازی پرهیز کرد و به مستند کردن فعالیتها، برنامهها و عملکردها پرداخت تا بتوان با تکیه بر آمار و اطلاعات واقعی مسیر حرکت را آگاهانه انتخاب کرد.
وی به شفافیت مالی در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و افزود: تلاش میکنیم تا هیچگونه ابهامی در مسائل مالی وجود نداشته باشد و سلامت را با شفافسازی تضمین میکنیم. دریکوند به اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت برای دفاع از همکاران فرهنگی و گسترده شده چتر حمایتی بیمهها در مواقع اضطراری و نیاز اشاره و اضافه کرد: برای برخی از همکاران فرهنگی اتفاقات و سوانح و حوادث غیر قابل پیشبینی رخ میداد که آموزش و پرورش هم توان جبران آن خسارتها و حمایت مادی از همکاران را نداشت لذا با انعقاد تفاهمنامه به بیمه تلاش کردیم با حداقل مبلغ سقف تعهدات بیمه را افزایش دهیم.
دریکوند تاکید کرد: متاسفانه همیشه افرادی وجود دارد که مغرضانه تلاش میکنند تا با تخریبهای غیرمنصفانه این تلاشها را به حاشیه ببرند .
وی در ادامه بسیج را مولود انقلاب برشمرد و افزود: بسیج همیشه با واژههای مقدسی چون ایثار، فداکاری، اخلاص تداعی میشود و باید این روحیه و ارزش حفظ شود و از نگاههای حاشیهای و بخشی پرهیز شود.
دریکوند به تعامل و همکاری مطلوب بین آموزش و پرورش و بسیج و سپاه اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه امروز بالاترین سطح تعامل، همکاری و همافزایی وجود دارد و توفیقات بسیار خوبی هم در سایه این تعامل و ارتباط سازنده به دست آمده است.
در ادامه این نشست تعدادی از فرهنگیان بسیجی با اشاره به مشکلات پیشروی دستگاه تعلیم و تربیت به آسیبشناسی مشکلات پرداخته و راهکارهایی را ارائه دادند.
∎
وی با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، افزود: در این سند که به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده، ویژگیهای انسان هدف عنوان شده است.
دریکوند اضافه کرد: انسان هدف در این سند فردی خداباور و خودباور بوده و نگاه مثبتی به هویت خود داشته و تولیدگر است و از طرفی وظایف خود را بهدرستی انجام داده و به حقوق دیگران احترام میگذارد.
وی ادامه داد: انسان مدنظر سند تحول بنیادین ظلمستیز، راستگو و صادق است و اعتماد به نفس بالایی دارد و قدرت تصمیمگیری خوبی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: آسیبهای اجتماعی در چند سال اخیر افزایش یافته و در عین حال باورها و اعتقادات نیز در بین برخی افراد کاهش یافته است.
دریکوند با بیان اینکه در امر تعلیم و تربیت تمامی نهادهای فرهنگی درگیر هستند، اظهارکرد: اگرچه آموزش و پرورش سهم خود را در ناکامیها و آسیبها میپذیرد؛ اما مشکلات همیشه و همهجا به دستگاه تعلیم و تربیت ختم نمیشود و در آسیبهای اجتماعی خیلی از نهادهای دیگر و خانوادهها هم سهم دارند.
وی در ادامه به مسئولیت شورای عالی راهبردی بسیج فرهنگیان اشاره کرد و افزود: این شورا باید مسائل و مشکلات را فراتر از جایگاه یک شخص و یک دوره زمانی خاص بنگرد و با جامعهنگری روی کلیات کنکاش کند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: آموزش و پرورش با تنگناها و محدودیتهایی روبهرو است و به تنهایی قادر به رفع تمام مشکلات نیست و ضرورت دارد تا خانوادهها، سایر نهادها و خیرین حقیقی و حقوقی مشارکت کنند و دستگاه تعلیم و تربیت را در انجام این رسالت خطیر یاری دهند.
وی گفت: در حوزه دانش مشکل چندانی وجود ندارد و همه در حوزه دانش علم لازم را دارند، اما این دانش زمانی ارزشمند است که به بینش تبدیل شود و بینش نیز زمانی ارزشمند است که به رفتار تبدیل شود و دیگران اثر دانش را در اعمال و رفتار ما مشاهده کنند .
دریکوند تعامل با دستگاههای اجرایی را راهبردی استراتژیک عنوان کرد و گفت: بدون کمک مسئولان استانی کار تعلیم و تربیت ابتر خواهد ماند، از اینرو تعامل با دستگاههای اجرایی، راهبردی استراتژیک برای آموزش و پرورش است.
وی افزود: آموزش و پرورش لرستان بیشاز هشت میلیارد بدهی به شرکتهای خدماتی همانند آب و برق دارد و از طرفی تنها یکهزار و 200 مدرسه مقاوم در استان وجود دارد و یکهزار و 50 مدرسه تخریبی و 680 مدرسه دیگر استان نیاز به مقاومسازی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برچیده شدن مدارس کپری، خشتی و گلی در استان را نادرست عنوان کرد و ادامه داد: هنوز در استان مدارس کپری، خشتی و گلی وجود دارد و برچیده شدن این قبیل مدارس آرمان و آرزوی دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی اضافه کرد: تجهیزات هنرستانها بسیار پائین و مربوط به سالهای گذشته است و تنها 30 درصد دانشآموزان لرستانی به سمت هنرستانها هدایت شدند که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری پایینتر است.
دریکوند از افزایش 45 درصدی درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش لرستان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای این نهاد ردیفهای اعتباری در نظر بگیریم تا در بحث تامین منابع مشکلات کمتری به وجود آید.
وی اظهارکرد: آموزش و پرورش با این وضعیت اعتباری موجود توان اداره کردن و حل مشکلات را ندارد و نیازمند کمکهای مردمی و خیرین هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه یکهزار و 280 نفر پیشدبستانی داریم، ادامه داد: 200 نفر رای دیوانی و 400 نفر نیز سابقه خدمات آموزشی داشته و پنج هزار نفر دیگر نهضتی داریم که در مجموع هشت هزار نفر هستند.
دریکوند ادامه داد: بهکارگیری این هشت هزار نفر به این معنی است که 15 سال ردیفهای استخدامی حذف خواهند شد؛ در صورتیکه 80 درصد این افراد سن بالای 40 سال دارند و زمان مفید کار آنها بیشاز 10سال نیست.
وی از مازاد نیرو در برخی شهرستانها همانند کوهدشت، خرمآباد، پلدختر و الشتر خبر داد و افزود: با این حال در برخی شهرستانهای دیگر مانند الیگودرز با کمبود نیرو مواجه هستیم و این نشان میدهد که در سالهای گذشته ردیفهای استخدامی درست توزیع نشده است که میطلبد با تخصیص کدهای استخدامی متناسب با نیاز هر شهرستان و منطقه تلاش شده تا از بیعدالتی جلوگیری شود. دریکوند به کسب رتبه اول آموزش و پرورش در جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و افزود: این توفیق نشان از روحیه همدلی و همکاری در این دستگاه دارد و نشانگر حرکت صحیح آموزش و پرورش در ریل تعلیم و تربیت دارد.
دریکوند توجه به روحیه پرسشگری، تحقیق و پژوهش را رویکرد دیگر آموزش و پرورش برشمرد و ادامه داد: از طریق فراخوان پرسش مهر تلاش میشود تا این فرهنگ در مدارس نهادینه شود.
وی مستندسازی را مردود اعلام کرد و افزود: باید از مستندسازی پرهیز کرد و به مستند کردن فعالیتها، برنامهها و عملکردها پرداخت تا بتوان با تکیه بر آمار و اطلاعات واقعی مسیر حرکت را آگاهانه انتخاب کرد.
وی به شفافیت مالی در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و افزود: تلاش میکنیم تا هیچگونه ابهامی در مسائل مالی وجود نداشته باشد و سلامت را با شفافسازی تضمین میکنیم. دریکوند به اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت برای دفاع از همکاران فرهنگی و گسترده شده چتر حمایتی بیمهها در مواقع اضطراری و نیاز اشاره و اضافه کرد: برای برخی از همکاران فرهنگی اتفاقات و سوانح و حوادث غیر قابل پیشبینی رخ میداد که آموزش و پرورش هم توان جبران آن خسارتها و حمایت مادی از همکاران را نداشت لذا با انعقاد تفاهمنامه به بیمه تلاش کردیم با حداقل مبلغ سقف تعهدات بیمه را افزایش دهیم.
دریکوند تاکید کرد: متاسفانه همیشه افرادی وجود دارد که مغرضانه تلاش میکنند تا با تخریبهای غیرمنصفانه این تلاشها را به حاشیه ببرند .
وی در ادامه بسیج را مولود انقلاب برشمرد و افزود: بسیج همیشه با واژههای مقدسی چون ایثار، فداکاری، اخلاص تداعی میشود و باید این روحیه و ارزش حفظ شود و از نگاههای حاشیهای و بخشی پرهیز شود.
دریکوند به تعامل و همکاری مطلوب بین آموزش و پرورش و بسیج و سپاه اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه امروز بالاترین سطح تعامل، همکاری و همافزایی وجود دارد و توفیقات بسیار خوبی هم در سایه این تعامل و ارتباط سازنده به دست آمده است.
در ادامه این نشست تعدادی از فرهنگیان بسیجی با اشاره به مشکلات پیشروی دستگاه تعلیم و تربیت به آسیبشناسی مشکلات پرداخته و راهکارهایی را ارائه دادند.