شناسهٔ خبر: 22814720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انصارالله: صالح در زمین عربستان بازی می‌کند

اختلال سعودی در ائتلاف یمنی‌ها

روزنامه جوان

از یمن خبرهای خوبی نمی‌رسد؛ نیروهای انصارالله با طرفداران علی عبدالله صالح درگیر شده‌اند و دو طرف مواضع تندی علیه یکدیگر اتخاذ کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
از یمن خبرهای خوبی نمی‌رسد؛ نیروهای انصارالله با طرفداران علی عبدالله صالح درگیر شده‌اند و دو طرف مواضع تندی علیه یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. در حالی که صالح از متحدان خود خواسته علیه انصارالله شورش کنند، رهبران این جنبش عبدالله صالح را متهم به همدستی با عربستان سعودی و کودتا علیه یمن کرده‌اند. 

منابع محلی از صنعا از درگیری‌‌‌های شدید بین نیروهای انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح طی چند روز گذشته خبر داده‌اند. عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین و رئیس حزب «المؤتمر» طی سه سال گذشته با انصارالله در مقابل تهاجم عربستان متحد بودند اما صالح ناگهان این اتحاد را زیر پا گذاشته و علناً برای همکاری با عربستان سعودی چراغ سبز نشان داده است. به گزارش فارس، ماجرا از آنجا آغاز شد که «طارق محمد صالح» معروف به طارق عفاش، برادرزاده علی عبدالله صالح که روزی عربستان را با موشک تهدید می‌کرد، اکنون در زمین عربستان بازی می‌کند. بر اساس این گزارش، عفاش با تشکیل گروهی مسلح در صنعا از دستورات نیروهای امنیتی سرپیچی کرده و با اقداماتی مشکوک که امنیت صنعا را تهدید می‌کرد، حساسیت انصارالله یمن را برانگیخته است.  عفاش از طریق وزیر کشور (سرلشکر ستاد محمد عبدالله القوسی) که او نیز عضو حزب صالح است‌، فردی به نام «ج. ن‌» را که مجرمی خطرناک توصیف شده آزاد می‌کند. این فرد که نام کاملش فاش نشده هنگام بازداشت اسنادی به همراه داشته که برخی از آنها لیست‌‌‌‌هایی است شامل نام اماکن محل حضور علی عبدالله صالح، فرزندانش و خانواده‌اش و همچنین اماکن حضور سران حزب المؤتمر و در کنار این لیست نیز فهرستی از اهداف نظامی و شماره افسران اطلاعاتی عربستان وجود دارد که او را در مظان گرا دادن به عربستان برای بمباران نقاطی در یمن قرار داده است.  

انصارالله که وضعیت را مشکوک و خطرناک می‌بیند، از عفاش می‌خواهد که به خواسته‌های آنان پاسخ دهد اما او با سرپیچی خود، زمینه درگیری گروه مسلحش با نیروهای امنیتی در صنعا را فراهم می‌کند و این درگیری سبب شعله‌ور شدن اختلافات انصارالله و المؤتمر می‌شود که نتیجه آن چندین نفر کشته است. در پی این تحولات عبدالمالک حوثی تلاش کرد با اتخاذ مواضعی شرایط آرام کند. وی گفت:‌ «اقدامات امروز حزب کنگره مردمی یمن، مشکوک است و باید دست از این اقدامات غیرمسئولانه بردارد. از همه می‌خواهم که با طرف‌های امنیتی همکاری کنند و به درخواست‌های غیرمسئولانه و خونین پاسخ ندهند. از صالح نیز می‌خواهم که برای پایان دادن به تنش در صنعا، اقدامی مثبت انجام دهد. »‌اما بر خلاف مواضع خویشتندارانه رهبران انصارالله،‌ علی عبدالله صالح روز گذشته مواضع تندی علیه این جنبش گرفت و  خواستار سرپیچی نیروهای یمنی از دستورات فرماندهان انصارالله شد و اعلام کرد که فقط از دستورات فرماندهان کنگره مردمی یمن پیروی کنند. صالح در ادامه به نوعی به عربستان چراغ سبز نشان داد و تأکید کرد اگر تهاجم علیه یمن پایان یابد، «صفحه جدیدی را در رابطه با همسایگان‌» ایجاد خواهیم کرد. 
   
واکنش انصارالله به مواضع سعودی صالح

علی عبدالله صالح شش جنگ علی حوثی‌‌‌ها به راه انداخته و نقش مهمی در ترور رهبر این جنبش داشت و به نوعی اولین دشمن این جنبش محسوب‌‌‌ می‌شد، باوجود این حوثی‌‌‌ها به دلیل اینکه عبدالله صالح همچنان نفوذ زیادی در بدنه دولت به‌ویژه نیروهای مسلح کشور داشت دشمنی خود را با او به کنار گذاشتند. اهمیت این اتحاد زمانی مشخص شد که در شهریور 1393 فرماندهان ارتش یمن از درگیر شدن با نیروهای انصارالله خودداری کرده و این جنبش بدون کم‌‌‌ترین مقاومتی بر دستگاه‌های دولتی یمن مسلط شد. اما حالا به نظر می‌رسد سعودی‌‌‌ها توانستند صالح را متقاعد کنند تا با انصارالله وارد دشمنی مجدد شود مسئله‌ای که زنگ خطر را در میان رهبران این جنبش به صدا در آورده است. در همین حال،‌ ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان با استقبال از درگیری‌های اخیر طرفداران عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن با نیروهای انصارالله در صنعا، خواستار «‌قیام گسترده مردمی‌» علیه حوثی‌‌‌‌ها شد و تأکید کرد از این شورش یاران صالح حمایت می‌کند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بیانیه فرماندهی ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن را منتشر کرده که در آن آمده است: ائتلاف از نزدیک تحولات جاری در صنعا و تمامی استان‌های یمن و درگیری‌‌‌‌ها میان دو طرف را دنبال می‌کند و حمایت خود را از این انقلاب جدید اعلام می‌کند.  رهبران انصارالله به مواضع تند صالح واکنش نشان دادند و تأکید کردند وی از امارات و عربستان دستور می‌گیرد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در پی حوادث اخیر در صنعا و اعلام آمادگی عبدالله صالح برای مذاکره با سعودی‌ها، تأکید کرد که صالح دستورات عربستان و امارات را اجرا می‌کند و حوثی‌‌‌‌ها با او مقابله خواهند کرد. وی تأکید کرد: «موضعگیری صالح در واقع یک کودتا و بیانگر نیرنگ صالح در طول سه سال گذشته بود. »‌
   
افزایش شکایت‌های حقوقی از امارات 

منابع خبری از طرح چندین شکایت از امارات به دلیل اقدامات این کشور در یمن خبر می‌دهند و می‌گویند این کشور مرتکب جنایات جنگی شده است. بعد از آنکه امارات حملات امنیتی و نظامی خونینی به طرف‌های مختلف یمنی انجام داد و گروه‌های شبه‌نظامی محلی برای اجرای برنامه‌های خود تحت عنوان حمایت از دولت مشروع شکل داد، سازمان‌های حقوق بشری متعددی امارات را به اتهام جنایت‌های جنگی در یمن هدف اقدامات خود قرار داده‌اند. این، نخستین بار نیست که امارات به دلیل ارتکاب جنگی مورد اتهام قرار می‌گیرد. تاکنون چندین سازمان حقوقی شکایت‌های متعددی علیه این کشور به دلیل اقداماتش در یمن تنظیم کرده‌اند. آخرین نمونه این شکایت‌ها، شکایت «جوزف بریهام‌» وکیل سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس است که روز دو‌‌‌شنبه آن را ثبت کرد و گفت که شکایت درباره استفاده از سلاح‌های ممنوعه و حملات کور به مردم و اقدام به شکنجه زندانیان از طرف مزدورانی است که امارات در یمن به خدمت گرفته است. وی در چرایی این شکایت همچنین می‌گوید: «شکایت ما از امارات مربوط به اقداماتی است که این کشور در یمن مرتکب آن شده به ویژه بعد از آنکه امارات مسئولیت دادگاه جنایی بین‌الملل در ارتباط با تحت پیگرد قرار دادن ناقضان حقوق بشر را انکار کرد». سازمان حقوق بشر عربی اعلام کرده است که مزدوران امارات در یمن از بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های ممنوعه بر اساس توافق اسلو که از سال 2010 وارد مرحله اجرایی شده است، استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما