شناسهٔ خبر: 22806959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۲۴ پروژه به ارزش هزار و ۳۸میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان اجرایی می شود

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایجاد منطقه آزاد سیستان حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است، گفت: ۲۴ پروژه با اعتباری بالغ بر هزار و سی و هشت میلیارد تومان در دولت دوازدهم در سیستان و بلوچستان اجرایی و عملیاتی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز(11 آذر) در اجتماع بزرگ مردم سیستان در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی زابل بیان داشت: مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ ایران و در تاریخ انقلاب اسلامی همواره بار مسئولیت سنگین حراست از ایران و از مرزهای شرقی کشور را برعهده داشتند.   

 

وی افزود: سیستان و بلوچستان سرزمینی است که حتی اسطوره های تاریخی به نام این منطقه و سرزمین در تاریخ ما جا گرفته است؛ سرزمینی که حامل پیام ایران به شبه قاره هند بود و از دریاچه هامون به عنوان مرز آن زمان شبه قاره هند یاد می شود؛ مردم همین سرزمین بودند که فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان بردند.

 

رئیس جمهور ادامه داد: گرچه به ظاهر سیستان و بلوچستان دارای تنوع مذهبی و قومی است اما در واقع همه مذاهب از یک درخت به نام اسلام سرچشمه می گیرد.

 

روحانی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان سرزمین شهیدان بزرگ، علمایی همچون آیت الله سیستانی و پهلوانان و دلاوران است، گفت: سیستان و بلوچستان با وجود تنوع مذهب، وحدت و مرزبانی خود را از ایران بزرگ و فرهنگ اسلام در طول تاریخ حفظ کرده است.

 

وی آغاز توسعه شرق کشور را از سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: تمام تلاش دولت یازدهم نسبت به استان این بوده که کمبودهای انباشته تاریخی را جبران کند.

 

رئیس جمهور خاطرنشان نمود: دو و نیم برابر دولت دهم در دولت یازدهم بودجه عمرانی به استان اختصاص یافته است، البته کمبودها خیلی زیاد است و باید تلاش های زیادی در استان انجام شود.

 

روحانی اضافه کرد: برای طرحهای که در دولت دوازدهم در استان اجرایی و عملیاتی خواهد شد 24 پروژه مهم به ارزش هزار و سی و هشت میلیارد تومان است.

 

وی از برق رسانی هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی سیستان در سال جاری خبر داد و افزود: پروژه آبیاری تحت فشار  46 هزار هکتار از اراضی سیستان تا اوایل سال 98 به پایان می رسد.

 

رئیس جمهور ایجاد منطقه آزاد سیستان را یک تحول بزرگ تجاری و اشتغال در سیستان و بلوچستان دانست و تاکید کرد:  امیداوریم لایحه منطقه آزاد سیستان در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

 

روحانی از اعطای وام 2 میلیون تومانی به خانوارها برای لوله کشی گاز به منازل در زاهدان خبر داد و گفت: لوله کشی گاز از زاهدان به زابل به زودی آغاز می شود و تا مهرماه سال آینده، گاز به زابل می رسد.

 

 وی با بیان اینکه ایران با وحدت مردم از گذرگاه های تلخ تاریخی عبور کرده است، افزود: در حالی که اختلاف مذاهب را در کشورهای منطقه می بینید اما در کشورمان مردم شیعه و سنی وحدت و ایمان خود را به خوبی حراست و حفاظت کردند.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران، اسلام معتدل را به جهان صادر کرد، گفت: ما خوشحال هستیم از اینکه ملت های منطقه در کنار ارتش های خودشان و کمک کشورهای دیگر توانستند بر تروریست ها فائق شوند و نقشه شوم آمریکا و اسرائیل که برای این منطقه کشیده بودند نقش بر آب کردند؛ بنا نبود داعش ظرف چند سال از بین برود آنان توطئه ای را برای  کشورهای خاورمیانه برنامه ریزی کرده بودند.

 

روحانی گفت: استکبار جهانی و متحدانش می خواستند مسیر تروریست از عراق و سوریه به کل آسیای مرکزی و جهان اسلام توسعه بدهند و تمدن و توسعه اسلامی را از بین ببرند و اسرائیل را در این منطقه تقویت کنند اما مردم بیداری و هوشیار منطقه این توطئه را خنثی کردند و پایگاه اصلی داعش در منطقه از بین رفت.     

 

نظر شما