شناسهٔ خبر: 22786379 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بسیج امکانات برای کمک به آسیب دیدگان زلزله راور کرمان

در پی وقوع زلزله شش و یک دهم ریشتری در هجدک از توابع شهرستان راور در استان کرمان مسئولان از بسیج امکانات برای بررسی میزان خسارت و امدادرسانی به آسیب دیدگان خبر دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت ۶ و ۲ دقیقه صبح امروز (جمعه) منطقه هجتک شهرستان راور واقع در استان کرمان را لرزاند. تاکنون 53 پس لرزه این منطقه را لرزانده است. بنا بر گزارش های رسیده و اعلام مسئولان این حادثه خسارت جانی نداشته و بر اثر آن فقط 42 نفر مصدوم شده اند که غیر از دو نفر که بستری اند همگی سرپایی درمان شدند. بر اثر این حادثه اغلب خانه های قدیمی و خشتی و گلی روستائیان ویران شده است. 14 روستای منطقه تحت تاثیر زلزله قرار گرفته است. بنابر اعلام مسئولان هلال احمر کرمان اقلام امدادی شامل پتو، موکت و چادر برای خانوارهای آسیب دیده از زلزله ارسال شده است. در پی وقوع زلزله معادن ذغال سنگ منطقه تعطیل شدند. برق مناطقی که قطع شده بود وصل و راه های مسدود نیز بازگشایی شد.
 
رئيس جمهور در گفتگوي تلفني با وزير كشور از آخرين وضعيت زلزله استان كرمان اطلاع يافت و دستورهاي لازم را به منظور تسریع در امدادرساني و كمك به زلزله زدگان صادر كرد. وزير كشور نیز ضمن ارائه توضيحات لازم به رئيس جمهور اطمينان داد اوضاع در كنترل كامل مسئولان ذي ربط  براي امدادرساني و آرامش بخشي مناسب به مردم است.
 
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگ‌های به سوچی روسیه سفر کرده است، به محض اطلاع از وقوع زلزله در منطقه هجتک شهرستان راور واقع در استان کرمان، در گفتگوی تلفنی با استاندار کرمان، خواستار بسیج همه امکانات و رسیدگی فوری به مصدومان و جبران خسارت‌ها شد.
 
ارتش آماده کمک رسانی به زلزله زدگان
سخنگوی ارتش از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌های مستقر در استان کرمان از سوی امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش برای هرگونه کمک رسانی در مناطق زلزله زده این استان خبر داد.
سرتیپ دوم تقی خانی گفت: پس از دستور فرماندهی کل ارتش و متعاقبا آمادگی کامل نیروی زمینی، هرگونه امدادرسانی توسط پایگاه هوانیروز کرمان، مرکز آموزش سربازی ۰۵ و همچنین گروه‌های مهندسی مستقر در کرمان و بیمارستان منطقه‌ای ارتش صورت خواهد پذیرفت.
وی افزود: تاکنون از ستاد بحران استان کرمان درخواستی برای کمک ارتش صورت نگرفته است لیکن در صورت نیاز به کمک ارتش جمهوری اسلامی ایران، همه امکانات ارتش در منطقه اعم از بالگردها، نیروی انسانی، تجهیزات مهندسی و بیمارستانی در خدمت مردم عزیز خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم از اعلام آماده باش به پنج استان و  ارسال اقلام امدادی به منطقه زلزله زده کرمان خبر داد. مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به  اعلام آماده باش به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان یزد، هرمزگان و فارس بیان کرد: تاکنون ١٢ روستا ارزیابی شده‌ است و طبق ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخریب داشته ‌است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اعلام اعزام گشت هوایی اورژانس تعداد مصدومان ۶.۱ ریشتری در این استان را ۴۲ نفر اعلام که حین فرار دچار مصدومیت شدند و همچنین تاکید کرد: مصدومیت ناشی از ریزش آوار زلزله در روستاها گزارش نشده است. 

 
همچنین بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت:­ در مناطقی از استان کرمان که زمین لرزه صبح امروز به وقوع پیوست زیرساخت‌های ارتباطی آسیبی ندیده و همه ارتباطات سالم و همراه برقرار است.
 
تنها مشکل ارتباطی در این مناطق حجم بالای مکالمات است که از شهروندان این مناطق درخواست داریم از هرگونه مکالمان غیرضرور بپرهیزند.

وی خاطر نشان کرد: به محض اینکه در حوزه ارتباطات مشکلی گزارش شود شرکت مخابرات ایران آمادگی کامل برای رسیدگی به آن را دارد.

موسوی معاون عمرانی استانداری کرمان نیز با اعلام اینکه هم اکنون در منطقه زلزله زده حضور دارد و   با هلی‌کوپتر نیز از منطقه بازدید کرده است، گفت: در این منطقه 50 روستا داری سکنه وجود دارد که 8 روستا درگیر زلزله است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه زلزله تلفات جانی نداشت، گفت: در این حادثه تعدادی نیز مصدوم شدند که برخی از آنها به صورت سر پایی درمان و برخی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گفته  موسوی، این حادثه موجب تخریب و ویرانی برخی خانه‌ها خشتی منطقه شده است.

بنا  بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زلزله در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست و تا ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز بیش از 30 پس‌لرزه ثبت شده است.

این زلزله شدید در بیشتر شهرستانهای شمالی و غربی استان کرمان احساس شد و مردم وحشت زده در خیابانها هستند.

دومین زمین لرزه نیز به بزرگی پنج و یک دهم ریشتر ساعت شش و سیزده دقیقه شهداد در این استان را لرزاند.

همچنین پس لرزه های دیگری به بزرگی چهار، چهار و دو دهم، چهار و یک دهم و پنج و پنج دهم ریشتر در هجدک راور در عمق ده کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

مدیرکل هلال احمر کرمان در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: کانون زلزله بامداد امروز در این استان، روستای گُوَرک از توابع راور بوده است. 
فلاح در ادامه افزود: بر اساس اطلاعات اولیه در این زلزله فقط خانه های قدیمی آسیب دیده اند و تعدادی از احشام روستائیان نیز زیر آوار مانده اند. 
مدیر کل هلال احمر کرمان گفت: چهار تیم امدادی به منطقه گورک اعزام شده اند و تاکنون از تلفات جانی گزارشی دریافت نشده است.

معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطقی از استان کرمان که زلزله رخ داده است خبر داد.

شاهین فتحی گفت: بر اساس گزارش دریافتی از مرکز ‎ کنترل و هماهنگی عملیات استان کرمان تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده است.

بعد از وقوع حادثه جلسه ستاد بحران استان کرمان در محل استانداری به ریاست استاندار تشکیل شد.

همچنین بنا به اعلام مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری هجدک کرمان پنج تیم از پایگاههای چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سیرچ به مرکز وقوع زلزله اعزام شدند.

مرکز مدیریت بحران(EOC) دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال آماده باش قرار گرفتند.

**روستاهای هجدک، هروز، گورک، دوران، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همچنین شهرهای گلبافت و شهداد، توسط هشت تیم ارزیاب اعزامی به طور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده است.

براساس این گزارش همچنین بنا بر اعلام ستاد بحران استانداری کرمان تاکنون  زلزله 5.1 ریشتری شهداد، تنها یک مصدوم داشته است.

مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ خسارت جانی نداشته ایم، اظهار کرد: خانه های روستایی که مستحکم نبوده اند خرابی دیوار داشته ایم اما خانه های قدیمی دو روستای گورک و هنک تخریب شدند و قطعی برق و تلفات دامی در این دو روستا گزارش شده است.

"هادی شهسوارپور" در گفتگو با خبرنگار ایسنا ، با اشاره به آخرین وضعیت زلزله گفت: از ابتدای وقوع زلزله شوراها و دهیاری های مناطق زلزله زده را مامور  بررسی میزان خسارات کردیم.

نظر شما