شناسهٔ خبر: 22730727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذری جهرمی:هنوز در کشور نگاه فناوری ستیز وجود دارد

تهران-ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شتاب گرفتن تغییر تکنولوژی ها در چهار سال دولت دوازدهم خبر داد و گفت: هنوز نگاه فناوری ستیز در کشور وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،«محمد جواد آذری جهرمی» روز سه شنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی ایران افزود: وجود این نگاه فناوری ستیز یک مانع است که باید به آن توجه کرد.
وی سهم دولت در بخش ارتباطات را ناچیز عنوان کرد و ادامه داد: تصدیگری دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت کاهش یافته و بیشتر مقررات گذار است.
آذری جهرمی با بیان اینکه دولت در بخش مخابرات تنها سهم 20 درصدی دارد،گفت: شرکت ارتباطات زیر ساخت با در آمد دو هزار میلیارد تومانی به صورت مستقیم در این بخش فعال است و بین 6 تا 7 درصد حجم بازار را دارد.
وزیر ارتباطات به تکلیف برنامه ششم برای 2.5 برابر کردن حجم بازار اشاره کرد و ادامه داد:بخش ارتباطات ثابت می تواند این تکلیف را محقق کند.
وی به شروع انقلاب چهارم صنعتی و اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و بر ضرورت تدوین برنامه برای آن تاکید کرد.
آذری جهرمی از جاری نبودن کلام اقتصاد دیجیتال در کشور انتقاد کرد و گفت: بیشترین اتکا کشور هنوز به منابع زیر زمینی است حال چگونه می توان اقتصاد دیجیتال را محقق کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه ریزی جهانی برای بهره گرفتن از اقتصاد دیجیتال ،خواستار توجه جدی تر به فناوری اطلاعات برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال شد.
آذری جهرمی با اشاره به حضور در پنجمین کنفرانس بین المللی فضای مجازی در دهلی که روز های اخیر برگزار شد، خاطرنشان کرد: اکثر کشورها در این کنفرانس بر اقتصاد دیجیتال تاکید داشتند و هند به عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد جهان اعلام کرد که تا سال 2025 میلادی یک تریلیون دلار درآمد از اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.
عضو هیات دولت با بیان اینکه قدرت اقتصاد دیجیتال در جهان بیش از تصور ما است، افزود:حجم بازار اقتصاد دیجیتال جهانی بیش از 4.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
آذری جهرمی سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای OEDC (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) را 5 درصد دانست و ادامه داد:سهم مذکور درحالی است که یک رشد معنا دار بین اقتصاد دیجیتال این کشورها و سایر بخش های آنها وجود دارد.
وزیرارتباطات مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال را ترکیب بخش های مختلف با هم و نزدیک شدن مفاهیم به یکدیگر دانست که نقش کلیدی آن را فناوری اطلاعات را اجرا می کند.
وی گفت: اگر قرار است به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم لازم است توجه جدی تر و بیشتری به بخش فناوری اطلاعات داشته باشیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه رشد 19.4 درصد در سال برای ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: رسیدن به این رشد نیازمند شفاف سازی آمارهای بخش فناوری اطلاعات است.
آذری جهرمی بیان داشت: دخالت دفعی نکردن در بازار و اجازه فعالیت به فعالان این بخش خواهد توانست رشد مورد نظر را محقق کند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه کشور این است تا با نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال به جا انداختن آن پرداخته شود، البته امروز در کشور بنا به ساختاری که وجود دارد فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه دیجیتال است و سرفصل مجزا ندارد و با خدمات ترکیب است.
عضو هیات دولت با بیان اینکه از گذشته بنا به اقتضائات مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات بوده است، گفت: البته بعد از برون سپاری و خصوصی سازی که صورت گرفت وزارت ارتباطات کوچک شد و به مرحله انحلال رسید اما دوباره در زمان محمود واعظی زحمت زیادی کشیده شد تا ماموریت ها برگردد اما باز ساختار گذشته حفظ شده است.
به گفته وی، سازمان فناوری اطلاعات نزدیک ترین مجموعه وزارت ارتباطات به اقتصاد دیجیتال است اما حتی این سازمان نیز نه یک نهاد رگولاتور و نه یک سازمان توسعه ای است.
آذری جهرمی از توانمند نبودن سازمان ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال خبرداد و همچنین گفت: هنوز برای اقتصاد دیجیتال نقش رگولاتوری پیش بینی نشده است.
وزیر ارتباطات در عین حال از وجود ظرفیت های خوب در این زمینه مانند پست و منطقه ویژه اقتصادی پیام خبرداد و افزود: تغییر ماموریت های کوچک در این بخش ها می تواند به توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور انجامد.
به گفته وی، کشور اگر به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت نکند، بازنده خواهد بود و حتی اقتصاد را نیز از دست خواهد داد.
آذری جهرمی باتاکید بر وجود نگاه فناوری ستیز در کشور خاطرنشان ساخت: وجود چنین نگاهی در کشورما درحالی است که سایر کشورهای جهان به فکر استفاده از مزیت های اقتصاد دیجیتال هستند.

**آزاد سازی پست ممکن شد
عضو هیات دولت ادامه داد: وقتی به فکر استفاده از فرصت ها نباشیم، آن وقت درگیر تهدیدهای آن خواهیم شد البته مجموعه پست با همه تلاش هایی که در چهار سال گذشته انجام داد توانست درآمد این بخش را از 350 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان برساند و من مطئمن هستم که با اجازه دادن به بخش خصوصی و اپراتورهای پستی در کوتاه مدت که می تواند کمتر از یک سال باشد، درآمد بخش پست به دو برابر افزایش پیدا کند.
وی از ارائه مجوز دو اپراتور خصوصی به زودی خبرداد و گفت: خصوصی سازی در پست موثر بوده و سهم بازار را افزایش داده و خواهد داد.
وزیرارتباطات به آزادسازی ترانزیت بین الملل که در دولت یازدهم محقق شد اشاره کرد و افزود: شرکت ارتباطات بین الملل با تغییر ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد خواهد شد که ظرف یک ماه آینده اساسنامه آن برای تصویب به هیات دولت فرستاده می شود و علاوه برآن از ظرفیت بخش خصوصی و بورس برای فعال سازی استفاده خواهد شد.

**رونق ترانزیت بین الملل
آذری جهرمی با اشاره به انعقاد قرارداد ترانزیت بین الملل جنوب به شمال که در هفته های اخیر ممکن شد، گفت: برای نخستین بار ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال با قراردادی که بعد از سه ماه مذاکره منعقد شد 300 گیگ بر ثانیه بر ظرفیت ترانزیت بین الملل افزوده شد و آنرا فعال سازی کردیم.

**اصلاح تعرفه های ثابت
وزیر ارتباطات با اشاره به اصلاح نظام تعرفه در بخش ارتباطات ثابت بیان داشت: اصلاح نظام تعرفه در این بخش گام مهمی بود که انجام شد هرچند فشار بسیار سنگینی در ابعاد مختلف وارد آمد اما پیش بینی می کنیم که این تغییر، کمک زیادی به تولیدکنندگان محتوای داخلی و افزایش رضایت مردم کند.
آذری جهرمی با بیان اینکه مطابق قانون ششم توسعه کشور باید کف پهنای باند در دسترس مردم 20مگابیت بر ثانیه باشد، گفت: بنابراین نیاز است از فناوری ADSL به سمت فناوری سریعتری برویم که همین تغییر تکنولوژی باعث ایجاد انقلاب در سطح کشور در حوزه پیمانکاری و بخش خصوصی می شود.
عضو هیات دولت گفت: شتاب تغییر تکنولوژی در دولت دوازدهم بیشتر خواهد بود و این شتاب با محوریت بخش خصوصی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078 ،9123 * 6075
خبرنگار: محمد مهدی بهرامی**انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما