شناسهٔ خبر: 22752595 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

کرسی سه عضو صاحب نظر رگولاتوری به بخش خصوصی می رسد

صاحب‌خبر -

فناوران - محمد جواد آذری جهرمی در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این که تصدی گری دولت در بخش ارتباطات تا حدود زیادی واگذار شده است، گفت: هرچند سهام ۲۰ درصدی مخابرات ایران را داریم اما به صورت مستقیم در عرصه ارتباطات کشور فقط شرکت ارتباطات زیرساخت با درآمد حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال وجود دارد که در مقایسه با اپراتورها و شرکت های FCP  در واقع ۶ یا ۷ درصد حجم این بازار بیشتر نیست که آن را نیز بنابه تکلیف قانون بر عهده داریم.
وی با بیان اینکه دولت در این حوزه وظیفه مقررات گذاری و نظارت بر بازار را بر عهده دارد، افزود: بنابراین تصدی گری دولت در حوزه ارتباطات نسبت به دیگر حوزه ها کمتر است.

 چشم امید رشد به بازار ثابت
آذری جهرمی با بیان این که در برنامه ششم توسعه کشور تکلیف هست تا حجم ۳۵ هزار میلیاردی حوزه ارتباطات، 5/2 برابر شود گفت: البته بابت عقب ماندگی حوزه ارتباطات ثابت امیدواریم محقق شود چراکه بازار ثابت نشان می دهد یک دهم چیزی است که باید باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم رشد بخش فناوری اطلاعات در دنیا را رشد بی نظیری دانست و گفت: روزی ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را شرکت های صنعتی تشکیل می دادند اما امروز می بینیم که عمدتا این شرکت ها، از حوزه فناوری اطلاعات هستند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه انقلاب چهارم در دنیا در حال رخ دادن است، گفت: اقتصاد دیجیتال پیش رونده اقتصادهای دنیاست و در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در مالزی مهم ترین پیام کشورهای توسعه یافته اسلامی بر پایه اقتصاد دیجیتال بود.
وی با بیان حضور در پنجمین کنفرانس بین المللی فضای مجازی افزود: تقریبا تمام کشورها بر اقتصاد دیجیتال تاکید داشتند و هند به عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد دنیا اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵، یک تریلیون دلار درآمد اقتصاد دیجیتال دارد. 
آذری جهرمی رابطه رشد GDP با رشد اقتصاد دیجیتال را معنی دار دانست و گفت: قدرت و تحولی که اقتصاد دیجیتالی در دنیا ایجاد می کند خیلی بزرگ است و همه کشورها برای آن برنامه ریزی می کنند به طوری که برآورد می شود حجم این بازار 2/4 تریلیون دلار باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که در کشورهای OEDC سهم اقتصاد دیجیتال 5 درصد است گفت: مهم ترین پیام اقتصاد دیجیتالی ترکیب بخش های مختلف با هم است که نقش کلیدی آن را فناوری اطلاعات را اجرا می کند.
وزیر ارتباطات با بیان این که در برنامه ششم توسعه 4/19  درصد در سال برای ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است گفت: این عدد می تواند هدفی برای توسعه اقتصاد دیجیتالی باشد که از پنج تا شش ماه قبل از دولت یازدهم مطالعات روی این حوزه شروع شده تا وضعیت را روشن کنیم تا به رشد 19.4 درصدی برسیم که به نظر می رسد به راحتی قابل دسترس است.
وی افزود: برنامه ما این است تا با نگاه جامع به اقتصاد دیجیتالی به جا انداختن آن بپردازیم. البته امروز در کشور بنابه ساختاری که وجود دارد فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه دیجیتالی است و سرفصل مجزا ندارد و با خدمات ترکیب است.

 انتقاد وزیر از ساختار وزارت ارتباطات
آذری جهرمی با بیان این که از گذشته بنابه اقتضائات مهم ترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات بوده است، گفت: البته بعد از برون سپاری و خصوصی سازی که صورت گرفت وزارت ارتباطات کوچک شد و به مرحله انحلال رسید اما دوباره در زمان آقای واعظی زحمت زیادی کشیده شد تا ماموریت ها برگردد اما باز ساختار گذشته حفظ شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم، سازمان فناوری اطلاعات را نزدیک ترین مجموعه وزارت ارتباطات به اقتصاد دیجیتالی دانست و گفت: حتی سازمان فناوری اطلاعات نیز نه یک نهاد رگولاتور و نه یک سازمان توسعه ای است.
وزیر ارتباطات با بیان این که با تغییر آرایش پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان باعث رشد اقتصاد دیجیتالی شد گفت: همچنان در کشور نگاه فناوری ستیز را از سوی برخی و تعدادی از مسوولان را شاهد هستیم درحالی که دنیا به فکر استفاده از فرصت های آن است.

 آزادسازی پست و ترانزیت
وی با تاکید بر این که وقتی به فکر استفاده از فرصت ها نباشیم، آن وقت درگیر تهدیدات می شویم، گفت: مجموعه پست با همه تلاش هایی که طی چهار سال گذشته انجام داد توانست درآمد این حوزه را از 350 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان برساند و من مطئمن هستم که با اجازه دادن به بخش خصوصی و اپراتورهای پستی در کوتاه مدت که می تواند کمتر از یک سال باشد، درآمد بخش پست به دو برابر افزایش پیدا کند.
وی با اعلام آزادسازی ترانزیت بین الملل گفت: با تغییر ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت که ظرف یک ماه آینده اساسنامه آن برای تصویب به هیات دولت فرستاده می شود از ظرفیت بخش خصوصی و بورس برای فعال سازی آن استفاده می کنیم.
آذری جهرمی در خصوص قرارداد ترانزیت بین الملل جنوب به شمال گفت: برای نخستین بار ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال با قراردادی که بعد از سه ماه مذاکره منعقد شد 300 گیگ بر ثانیه بر ظرفیت ترانزیت بین الملل افزوده شد و آن را فعال سازی کردیم.

 توضیحات وزیر درباره اصلاح نظام تعرفه
وزیر ارتباطات درباره اصلاح نظام تعرفه در حوزه ثابت گفت: این کار گام مهمی بود که انجام شد هرچند فشار بسیار سنگینی در ابعاد مختلف وارد آمد اما پیش بینی می کنیم که این تغییر، کمک زیادی به حوزه تولیدکنندگان محتوای داخلی و افزایش رضایت مردم کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که در کمیسیون تنظیم ارتباطات سه عضو صاحب نظر حضور دارند که بنا داریم از بخش خصوصی آنها را انتخاب کنیم گفت: البته یک نفر را از سازمان نظام صنفی رایانه ای را عضو کردیم که باعث شد در مورد بخش خصوصی ما واقع بین تر شویم و همچنین نظرات در این کمیسیون شفاف و بدون رانت مطرح شود که خیلی از این اتفاق خوشحالیم.

 فعال شدن پیوست فناوری
وی با اعلام اینکه برای نخستین بار با همکاری نزدیک با سندیکای مخابرات، پیوست فناوری را استخراج و فعال کردیم گفت: برای نخستین بار تخمین زدیم که طی پنج سال آینده چه مقدار تجهیزات نیاز داریم و به دست آوردیم که چه مقدار آن را از داخل می توانیم تهیه کنیم و چقدر توان و سرمایه نیاز است که تجهیزاتی که نداریم را تولید کنیم.
وی با بیان مشخص شدن اینکه چه تجهیزاتی باتوجه به توان و سرمایه مورد نیاز در داخل اقتصادی نیست، افزود: در پی آن با هماهنگی سندیکای مخابرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد دادیم تا روند تعرفه ها را طوری تنظیم کند که رقابت در داخل برای تولید تجهیزات ایجاد شود و بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم.
آذری جهرمی با بیان اینکه مطابق قانون ششم توسعه کشور باید کف پهنای باند در دسترس مردم 20مگابیت برثانیه باشد، گفت: بنابراین نیاز است از فناوری ADSL به سمت فناوری سریع تری برویم که همین تغییر تکنولوژی باعث ایجاد انقلاب در سطح کشور در حوزه پیمانکاری و بخش خصوصی می شود.

 عقب افتادگی در حوزه دولت الکترونیکی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که وضعیت دولت الکترونیکی در کشور مطلوب نیست و ما در این زمینه برای رفع مشکلات با سازمان امور استخدامی جلسات مفصلی داشته ایم گفت: رییس جمهور بر اجرای دولت الکترونیکی تاکید ویژه دارند و در ۴ جلسه ای که داشتند ما را خطاب قرار دادند که اجرای دولت الکترونیکی در کشور به کجا رسید.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما نیز بر این اولویت تاکید داریم و باید دستگاه های اجرایی با ما همکاری کنند، افزود: در این زمینه آسیب شناسی کرده ایم و قرار است در این مرحله با همکاری سازمان امور استخدامی، ۲۰ سرویس اولیه را که مردم بتوانند از آنها خدمات بگیرند استخراج کرده و الکترونیکی کنیم.
وی با تاکید براینکه ما در وزارت ارتباطات نسبت به تکالیف خودمان در دولت الکترونیکی عقب هستیم گفت: اما از سوی همکاری و تکالیف سایر دستگاه ها نیز اوضاع خوبی نداریم و امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک با سازمان امور استخدامی بسیاری از چالش ها رفع شود.
جهرمی گفت: مطابق با مصوبات جدید دولت، دستگاه های دولتی از ایجاد شبکه برای ارایه خدمات دولتی منع شده اند و ملزم هستند که خدماتشان را بر بستر شبکه دولت الکترونیکی ارایه کنند. در همین حال سازمان فناوری اطلاعات نیز اپلیکیشن دولت موبایل را طراحی و آماده کرده است که امیدواریم تا ۳ ماه آینده رونمایی شود. این دو موضوع می تواند باعث پیشرفت این پروژه ملی شود.

 ضربه نحوه فیلتر ویز به اعتماد عمومی
وزیر ارتباطات با انتقاد از نحوه اجرای دستور قضایی درباره مسدود شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز، گفت: اگرچه برای مسدود شدن این اپلیکیشن که اسراییلی است و ما نیز استفاده از آن را قبول نداریم، دستور قضایی صادر شد، اما نحوه اجرای آن به اعتماد عمومی برای استفاده از اپلیکیشن های داخلی صدمه زد.
وی بر لزوم رفع موانع بر سر کسب و کار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها تاکید کرد و گفت: به دلیل موانع موجود، ۹۰ درصد استارتاپ ها در کشور موفق نیستند و یک ایده استارتاپی با مواجه شدن با پرونده مالیاتی و بیمه ای به شکست منجر می شود.
وزیر ارتباطات گفت: این درحالی است که درکشورهای دیگر، استارتاپ ها تا ۲ سال از مالیات معاف هستند و دولت در پرداخت بیمه آنها مشارکت می کنند. براین اساس ما نیز پیشنهاداتی را برای حمایت از استارتاپ ها درنظر گرفته ایم که در جلساتی با معاونت علمی و وزارتخانه های صمت و اقتصاد، به بحث گذاشته ایم تا در نهایت بتوانیم مدل چارچوب قانونی برای کسب و کارهای نوپای ICT ایجاد کنیم.
وی همچنین خواستار بازگشت لایحه مالکیت معنوی که هم اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است به دولت شد و گفت: این لایحه نیازمند اصلاح است.

نظر شما