شناسهٔ خبر: 22725260 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روايت مهدي كلهر از يك دهه نفوذ مخملباف در سينما

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
فرزین ماندگار

اولين معاون سينمايي وزارت ارشاد انقلاب در گفت و گو با «تسنيم» به انحرافي كه محسن مخملباف و تيم او به واسطه رفاقت با برخي سياسيون و نفوذ در دستگاه نخست‌وزيري دهه 60 در سينماي ايران ايجاد كردند، اشاره كرده است.  مهدي كلهر مي‌گويد: براي من روشن بود كه مافيايي وجود دارد. روشن شده بود مسئله اولِ فرهنگ مملكت سينما نيست؛ مسئله دوم و سوم و چهارم هم نيست و مي‌دانستم اين تنازعي كه ما مي‌خواهيم شروع كنيم به جايي نمي‌رسد. بماند كه آن موقع وزير هم نداشتيم. معاديخواه رفته بود و خود مهندس موسوي وزير بود و نخست‌وزير مي‌توانست سرپرست هم باشد. من نتوانستم با ايشان كار كنم. ايشان از من خواست مجوز پخش «برزخي‌ها» را لغو كنم و من مخالفت كردم. 

اين مدير سينمايي وقت مي‌افزايد: به ميرحسين گفتم: وزيرِ شما، آقاي معاديخواه در تشريح برنامه‌اش در مجلس گفته است من از تمام هنرمندان ايران استفاده مي‌كنم؛ بماند كه برزخي‌ها در دوره من ساخته نشده؛ در دوره شريك شما آقاي مهندس نجفي ساخته شده و حالا به من مي‌گوييد جلوي پخش «برزخي‌ها» را بگيرم؟ در حالي كه رئيس‌جمهور حضرت آقا بودند، صراحتاً به من گفتند بازي كردن فردين در يك فيلم نمي‌تواند عيب فيلم باشد. گفتم من فيلم را نگاه كرده‌ام و 18 اشكال از آن گرفته‌ام و كارگردان رفته و آن اشكالات را برطرف كرده است. حالا كه مدت‌ها در سينماها هم بوده، چرا بايد مجوز پخشش لغو شود؟ كشاكش 25 روزه‌اي بين من و مهندس موسوي بود و سرانجام گفت استعفا بده. من گفتم استعفا نمي‌دهم، اگر لازم است مرا كنار بگذاريد. البته مي‌دانستم پشت اين تلاش كه «برزخي‌ها» نبايد باشد، مخملباف و تيمش بودند. 

سياوش طهمورث «معركه در معركه» برپا مي‌كند
سياوش طهمورث قصد دارد بعد از ۲۰ سال نمايش «معركه در معركه» را كه هشت ماه در شهرهاي مختلف ايالات متحده امريكا، يك ماه در آلمان و همچنين فستيوال بين‌المللي آوينيون فرانسه به صحنه برده بود، بار ديگر به صحنه ببرد. اين نمايش كه با كارگرداني طهمورث حدود ۱۵۰ اجرا در ايران داشته، قرار است بعد از سي و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر و از نيمه دوم بهمن در يكي از سالن‌هاي حرفه‌اي تئاتر به صحنه برود. در اجراهاي پيشين «معركه در معركه» علاوه بر سياوش طهمورث، رضا رويگري، رؤيا تيموريان، ماهايا پطروسيان و سيروس گرجستاني به ايفاي نقش پرداخته بودند. «معركه در معركه» از جمله نمايشنامه‌هاي نگاشته شده داوود ميرباقري است كه نگارش آثاري چون «عشق‌آباد»، «پرده عاشقي» و «دندون طلا» را در كارنامه كاري خود دارد.

 «تن‌تن و سند باد» به چاپ سي‌ام رسيد
 كتاب «تن‌تن و سندباد» نوشته‌ محمد ميركياني در نوبت چاپ سي‌ام در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. تن‌تن و سندباد را مي‌توان يك كتاب استراتژيك در حوزه‌ ادبيات نوجوان به‌شمار آورد. اين كتاب كه در سال ۱۳۷۰ نگارش شده، با نگاهي دقيق و نافذ مسئله‌ نوظهور زمان خود را به عنوان موضوع و هسته‌ اصلي داستان برگزيده است. هدف نويسنده از خلق چنين داستاني، پرداخت استعاري و غيرمستقيم به مسئله‌ «تهاجم فرهنگي» غرب به شرق است. مؤسسه انتشارات قدياني، كتاب «تن‌تن و سندباد» نوشته‌محمد ميركياني را در نوبت چاپ سي‌ام، شمارگان4هزار و ۴۰۰نسخه و قيمت ۱۰هزار تومان روانه‌ بازار كتاب كرد.

نظر شما