شناسهٔ خبر: 22715416 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جوابیه آموزش و پرورش به خبر «فرهیختگان»

امضای تفاهمنامه 5 میلیارد تومانی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد

روابط عمومی آموزش و پرورش جوابیه‌ای را با موضوع گزارش مجموعه فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه کتاب و کتابخوانی منتشر کرد. پاسخگویی این نهاد از جهت احترام به مخاطبان ارزشمند است و امید که سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پنجشنبه 12 آبان سال جاری، مطلبی با عنوان «‌آموزش  و پرورش مقصر است نه وزارت ارشاد»  به نقل از مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب منتشر شد. در کمتر از یک ماه از انتشار این گفت‌وگو، روابط عمومی آموزش و پرورش جوابیه‌ای را با موضوع گزارش مجموعه فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه کتاب و کتابخوانی منتشر کرد. پاسخگویی این نهاد از جهت احترام به مخاطبان ارزشمند است و  امید که سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی پاسخگوی عملکرد خود باشند. متن جوابیه وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل است:

«مدیرمسئول محترم روزنامه «فرهیختگان»
با سلام و احترام

عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۹۶/۸/۱۲ یا عنوان «آموزش  و پرورش مقصر است نه وزارت ارشاد» پاسخ معاونت پرورشی و فرهنگی را جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:

 آنچه اهمیت ویژه دارد ضرورت و تاثیر مطالعه و کتابخوانی در سرعت بخشیدن به روند توسعه جامعه برهمگان واضح و مبرهن است و بدون شک آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ‌ساز، در ترویج فرهنگ کتابخوانی وظایف خطیری بر عهده دارد، البته همگام بودن و تلاش‌های متناسب با آموزش و پرورش از سایر دستگاه‌های فرهنگی و نهاد خانواده باعث ایجاد فرهنگ پایدار در امر کتابخوانی و توسعه عادت معاونت در جامعه دانش‌آموزی می‌شود. با وجود این معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه اقداماتی هرچند محدود را برای دستیابی به اهداف مندرج در سند تحول بنیادین به عمل آورده است که برخی از نمونه‌های آن به شرح ذیل است:

- انعقاد تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (به شماره 70057/93/13- 13/5/93 و 10137/94/14- 24/1/94) که مبلغ تفاهمنامه تا سقف ۵۰ میلیارد ریال تعیین شده که مبلغ ۱۶ میلیارد ریال آن مختص تجهیر کتابخانه‌های کلاسی است که در این راستا ۳/۲۰۰ کلاس (در مناطق کمتر برخوردار ۱۷ استان مرزی روستایی و عشایری) تجهیز شد.

 - مشارکت در اجرای طرح ملی۵۰/۰۰۰ نمایشگاه کتاب در ۵۰/۰۰۰ مدرسه همزمان با هفته کتاب با وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، (در استمرار تفاهمنامه مذکور)

- برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی که در سی و پنجمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری (در سال تحصیلی 96-۹۵) تعداد ۳۲۸۳۷۸ نفر دانش‌آموز (در سه دوره تحصیلی) شرکت کرده‌اند.

- برگزاری اولین جشنواره دانایی، توانایی کتابخواهان برتر کشوری، همزمان با هفته کتاب مورخ ۱۳۹۶/۸/۲۳، از سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران.

- گرامیداشت هفته کتاب در مدارس، مناطق و استان‌های کشور و تجهیز کتابخانه‌های مدارس

- اجرای طرح اهدای «بن کارت الکترونیکی تسهیلات خرید کتاب» به دانش‌آموزان (شهر تهران، شهرستان‌های تهران)، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، سهم مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۳۰ هزار تومان) و سهم پرداختی هر دانش آموزان ( ۲۰ هزار تومان).

- اجرای طرح تجهیز ۱۵۰۰ کتابخانه مدارس شهر شهرستان‌های تهران به مبلغ هر مدرسه (۱۰۰۰۰۰۰) تومان همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

- ارتقای کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس استان‌ها از ۱۰۴ میلیون جلد به ۱۱۶ میلیون جلد در سه سال اخیر.

- ارتقای سرانه کتاب غیردرسی کتابخانه‌های مدارس دانش آموزی از ۸/۸ جلد به ۹/۸ جلد کتاب در یک سال اخیر (بر اساس اعلام گزارش آماری از سوی استان‌ها).

خواهشمند است، طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج پاسخ این مرکز در آن رسانه اقدام لازم صورت گیرد.»

نظر شما