شناسهٔ خبر: 22685639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

۲۳۵ کشته در حمله به مسجدی در سینای شمالی

صاحب‌خبر -

آرمان- منابع مصری از کشته‌شدن 235 تن در حمله مسلحانه افراد ناشناس به مسجدی در استان سینای شمالی خبر دادند؛ حمله‌ای بی‌سابقه که می‌تواند آغازگر موج جدیدی از ناآرامی‌ها در شمامصر باشد. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، آن‌گونه که مسئولان مصری گفته‌اند، بیشتر کشته‌شدگان افراد غیرنظامی هستند که برای ادای نماز جمعه به این مسجد رفته بودند که نظامیان مصری نیز در آن حضور داشتند. این حمله به مسجد شهرک الروضه در استان سینای شمالی رخ داده و احتمال می‌رود از سوی گروه‌های تندرو وابسته به داعش برنامه‌ریزی شده باشد. مسئولان امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که در مجموع 235 تن در این حمله کشته شده‌اند و بیش از 130 تن نیز زخمی هستند که تعدادی از نظامیان مصری نیز در بین کشته‌شدگان هستند. پلیس مصر اعلام کرده بیش از 30 فرد مسلح سوار بر چند خودرو به این مسجد حمله کرده‌اند و سپس موفق به فرار شده‌اند. تروریست‌ها ابتدا اقدام به انفجار یک بمب کردند و سپس با محاصره مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند. آنها همچنین خودروهای مردم را در اطراف مسجد به آتش کشیدند و مسیرهای منتهی به شهرک الروضه را بستند. این حمله به دلیل اینکه یک مسجد و نمازگزاران را هدف قرار داده، در نوع خود در مصر بی‌سابقه است، گرچه نیروهای نظامی مصری نیز در این مسجد حضور داشته‌اند. این حمله می‌تواند سرآغاز یک سری سرکوب‌های خشن دولت مصر و به تبع آن واکنش خشن‌تر گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در صحرای سینا باشد. به گفته وزارت بهداشت مصر 130 تن در این حمله زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است. در بیمارستان بئر العبد در استان سینای شمالی وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. در همین راستا مصر در حال برگزاری نشست امنیتی فوق‌العاده‌ای با ریاست عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برای بررسی پیامدهای این حمله است. این نشست با حضور وزرای دفاع و کشور و رئیس سازمان اطلاعات کل برگزار می‌شود. در پی این حمله دولت مصر سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. ارتش مصر نیز تجهیزات نظامی و نیرو به منطقه اعزام کرده است که حاکی از عملیات گسترده علیه گروه‌های تندرودرروزهای آینده است. استان سینای شمالی محل اصلی فعالیت‌های تندروها به‌ویژه گروه‌های افراطی وابسته به داعش است و بارها حملاتی علیه نظامیان مصری در این استان رخ داده است.

پیام تسلیت روسیه و انگلیس

رئیس‌جمهور روسیه بر آمادگی کشورش برای همکاری با مصر در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی تاکید کرد. به گزارش المیادین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تلگراف تسلیتی خطاب به عبدالفتاح السیسی در پی کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن در انفجار تروریستی اخیر این کشور، گفت: مسکو آماده افزایش همکاری با قاهره در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی است. همچنین در پی انفجار تروریستی در سینای مصر، وزیر خارجه انگلیس پیامی توئیتری صادر کرد. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، در پیامی توئیتری انفجار تروریستی اخیر مصر را به دولت این کشور تسلیت گفت. نخست‌وزیر انگلیس نیز با انتشار پیامی حمله تروریستی سینای مصر را محکوم کرد. «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر در خصوص حمله تروریستی به مسجدی در سینا مصر نوشت: از حمله بزدلانه به مسجدی در شمال سینا هراسان شدیم. با تمامی مردم مصر که به واسطه این حمله شیطانی و وحشیانه آسیب دیده‌اند، همدردی می‌کنم.

کشته‌شدن 15 تن از عاملان حمله

منابع امنیتی مصر اعلام کردند که دو فروند هواپیمای بدون‌سرنشین، دو خودروی حامل عاملان حمله تروریستی روز جمعه به مسجد الروضه در شمال سینا را منهدم کرده و 15 تن از عناصر مسلح را کشتند. در این حمله دو خودروی متعلق این عناصر نزدیک روستای الروضه هدف قرار گرفت. این منطقه پایگاه عناصر افراطی در عمق صحرا و نزدیک محل حمله تروریستی روز جمعه به مسجد روستای الروضه به شمار می‌رود. براساس این گزارش نیروهای ارتش همچنان به تعقیب عناصر باقیمانده‌ای که در حمله تروریستی روز جمعه شرکت داشتند، ادامه می‌دهند.

واکنش تهران به حمله تروریستی در مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام تروریستی و وحشیانه صبح دیروز در شهر العریش مصر که صدها کشته و مجروح از میان نمازگزاران بر جای گذاشت را به شدت محکوم کرد. بهرام قاسمی ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این حادثه و مردم مصر، تصریح کرد: بی تردید تروریسم تکفیری که این روزها متحمل سخت ترین شکست های خود در منطقه شده، از هیچ کوشش مذبوحانه و اقدام بی رحمانه ای برای ابراز وجود مجدد دریغ نمی ورزد و این مسؤولیت دولت‌های منطقه را برای شناخت واقعی و دقیق تروریسم و مقابله جدی و جمعی با آن دو چندان می‌کند. وی تمامی ملت ها و دولت ها را در این برهه خاص به هوشیاری هرچه بیشتر در برابر توطئه های جدید شکست خوردگان خون ریز و مرگ آفرین فراخواند.

نظر شما