شناسهٔ خبر: 22618234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

رشد علم در ایران تعارض دین با علم را نفی کرد

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان توهم تعارض علم و دین، گفت: در جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین شاهد رشد علم و دانش هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در آیین تجلیل از مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار که پیش از ظهر امروز در کتابخانه مرکزی استان برگزار شد، با اشاره به نقش تاریخی اسلام در توجه به کتاب و کتابخوانی ابراز داشت: یکی از تحریفات آسیب زننده تاریخ، مسأله تقابل علم و دین بود که در قرون وسطی کلیسا بر عرصه علم و اندیشه حاکمیت و فلسفه اسکولاستیک را در مدارس تدریس می کرد که تلقی تعارض علم و دین را به وجود آورد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نتیجه تصور غلط تعارض دین و علم خارج شدن دین از اثرگذاری اجتماعی پس از دوره رنسانس است، خاطرنشان شد: تفکرات فلاسفه دوره رنسانس دین گریزی و کنار گذاشتن دین است و دین را مشکلی در برابر عقل و علم و آزادی قلمداد می کردند و نتیجه تفکرشان آن شد که عالم و آزاد بودن در کنار گذاشتن دین است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه فلاسفه غرب تاریخ را به سه دوره(کودکی، بلوغ و جوانی) تقسیم کرده اند، افزود: فلاسفه غرب مدعی هستند دوره کودکی دوره جهالت و اسارت و دوره بلوغ، دوره آزادی و علم است که با این اوصاف نیازی به دین نداریم اما علامه طباطبایی و شهید مطهری به مقابله با تفکر تعارض دین و علم پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی و شهید مطهری با تأکید بر صحه گذاشتن قرآن بر سه دوره تاریخی اظهار داشت: دوره کودکی و جهالت(اساطیر یا آغاز نبوت) نخستین دوره است که در آن خبری از کتابت و نوشتن وجود ندارد و در صورت وجود داشتن کتابت، مصون از تحریف نبود.

وی ادامه داد: قرآن کریم دوره ختم نبوت را دوره جوانی تاریخ برمی شمارد و در آن بر خواندن و کتاب اصرار می ورزد و در آیات سفارش شده بر کتابت، کرامت انسانی را نتیجه خواندن و آموزش بیان می سازد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دوره ولایت (خلافت دین در زمین) سومین دوره تاریخی از دید قرآن کریم، است، تصریح کرد: چنین دوره ای در تاریخ وجود داشته و خداوند وعده آن را داده است(آیه 55 سوره نور) که غربی های درک نکرده و معتقد به پایان حاکمیت دین بوده و پیشرفت و ترقی را در کنار زدن دین تصور می کنند.

این مقام مسؤول با بیان خلافت انسان بر روی زمین در سایه علم، ایمان و عمل صالح و تقوا است، عنوان داشت: بیشترین کتب ترجمه شده پس از اختراع دستگاه چاپ، کتب مسلمانان در زمینه های مختلف است و به واقع اسلام جهش علمی بسیار بزرگی را در جهان ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به توصیه های رهبری درباره آموزش درست سیر مطالعه گفت: مطالعه کتاب از آسان به سخت پی گرفته شود تا علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی افزایش یابد و در این باره راه اندازی چنین تفکری نیازمند برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین شاهد رشد علم و دانش هستیم، خاطرنشان شد: رهبر معظم انقلاب در سی سال اخیر به گونه ای انقلاب اسلامی را مدیریت کرد که در عین شکوفایی علم، فناوری، دانش و تخصص گرایش به آموزه های اساسی جامعه ولایی به وجود آید./9456/پ202/ب1

نظر شما