شناسهٔ خبر: 22599099 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پذیرش ۱۲ هزار مصدوم زلزله غرب/ کسی در بیمارستان های تخریب شده آسیب ندید

خبرگزاری شبستان: سخنگوی وزارت بهداشت از پذیرش بیش از ۱۲ هزار مصدوم زلزله غرب کشور در بیمارستا‌ن‌ها خبر داد و گفت: ۸۳۷۰ نفر از حادثه‌دیدگان به صورت سر پایی مداوا شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خدمات رسانی به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه گفت: تاکنون 12 هزار و 386 مصدوم زلزله منطقه غرب کشور پذیرش شده اند که 8370 نفر از حادثه‌دیدگان به صورت سر پایی مداوا شده اند.

 

وی با بیان اینکه 2 هزار و 188 نفر از مصدومان زلزله غرب کشور از بیمارستان ترخیص شده اند، افزود: 372 نفر از مصدومان در حال حاضر بستری هستند.

 

حریرچی با بیان اینکه 391 مصدوم زلزله به خارج از استان کرمانشاه اعزام شده اند و 1372 عمل جراحی در داخل استان انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه 1550 جراحی برای کمک به مصدومان زلزله انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 400 نفر طبق گزارش اعلام شده در زلزله غرب کشور فوت کرده اند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت تعداد فوتی های مصدومان زلزله در بیمارستان ها و حین اعزام را دو نفر اعلام کرد و افزود: جراحی های پیوند اعضا در مصدومان زلزله با موفقیت انجام شده است.

 

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت خبررسانی در بلایا و حوادث و نقش آن در مدیریت بحران تصریح کرد: اخبار اغراق شده و غیرواقعی باعث تشویش اذهان عمومی، تحریک احساسات و متشنج شدن جامعه می شود.

 

حریرچی با بیان اینکه رسانه ها باید در چنین مواقعی همگرایی داشته باشند، تاکید کرد: فضای مجازی فرصت خوبی برای انتشار اخبار صحیح و امیدبخش است که اگر مدیریت نشود خود به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

 

حریرچی با اشاره به قوانین حاکم در رسانه های سایر کشورها تصریح کرد: طبق قوانین سایر کشورها رسانه ها اجازه ندارند عکس مصدومان و فوت شدگان حادثه را منتشر کنند.

 

حریرچی با اشاره به دستور وزیر بهداشت درخصوص رسیدگی به مصدومان زلزله غرب کشور، خاطرنشان کرد: طبق دستور وزیر بهداشت در حال حاضر فاز حاد رسیدگی به بیماران زلزله کرمانشاه به اتمام رسیده است اما گاهی بیماران تا سال‌ها نیاز به کمک دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سیستم بهورزی در روستاها و مراقبان سلامت در شهرها در حال استقرار هستند، تاکید کرد: اقدامات روانپزشکی نیز توسط وزارت بهداشت و هلال احمر در حال انجام است.

 

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت با استفاده از سامانه سیب، بلافاصله آمار مادران باردار و بیماران خاص منطقه را پیدا کرد، ادامه داد: بر اساس این سامانه رسیدگی‌های لازم به این افراد در حال انجام است و  واکسیناسیون کزاز و دیفتری نیز در حال انجام است.

حریرچی درخصوص آسیب قابل توجه دو بیمارستان در زلزله کرمانشاه توضیح داد: بیماران و کادر پرستاری و پزشکی هیچ کدام از بیمارستان های تخریب شده آسیبی ندیده اند.

وی با اشاره به بازدید از بیمارستان های تخریب شده، خاطرنشان کرد: طبق مواد ۳۲ و ۳۳ شرایط عمومی پیمان مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها بر عهده پیمانکار است. عملیات اجرایی پیمانکار نیز باید تحت نظر مهندسان مشاور انجام شود. اگر مشاور نیز این عملیات را تایید کند از مسئولیت پیمانکار کم نمی‌شود. پیمانکاران و مهندسان مشاور نیز مورد تایید سازمان‌های مسئول هستند. در ساخت بعضی از بیمارستان‌ها وزارت بهداشت خود مجری است اما در بیمارستان اسلام آباد مجری، وزارت مسکن بود. طبق مواد ۱۷، ۱۸، ۲۲ و ۳۲ شرایط عمومی پیمان مسئولیت کامل اجرای کار با پیمانکار و اطلاع مهندس مشاور است و وزارت بهداشت نیز از پیمانکار این بیمارستان شکایت کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع بیماری‌های عفونی و تنفسی در مناطق زلزله زده روبرو نیستیم، افزود: شرایط اقلیمی این مناطق مناسب وبا نیست و ما با این بیماری روبرو نیستیم البته ناخوشی‌های جزئی وجود دارد و شرایط مردم ایده‌آل نیست.

حریرچی به مطالعه‌ انجام شده درباره فرسودگی بیمارستان های کشور در سال ۸۶ اشاره کرد و گفت: در این سال ۵۴۵ بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت شامل ۱۸۱۰ ساختمان درمانی که ۵۵ مورد آن در تهران بود، بررسی شدند.

وی افزود: در همان سال متوسط عمر ساختمان‌های درمانی در کشور ۲۷ سال و در تهران ۳۵ سال بود و مشخص شد ۷۳ درصد تخت‌های بیمارستانی در تمام کشور و ۸۷ درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران فاقد ارزش‌های بهسازی لرزه‌ای بودند و هزینه کردن برای آنها فایده‌ای ندارد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق برنامه ریزی‌های ما این شاخص تا سال ۹۹ باید به ۳۰ درصد برسد، افزود: با توجه به بهره برداری از ۲۴ تخت بیمارستانی جدید و جایگزینی بیمارستان‌های نوساز در سال ۹۳ رقم مراکز درمانی فاقد ارزش‌های بهسازی به ۵۷ درصد رسید و تا پایان سال گذشته حدود ۴۷ درصد برآورد شده است.

 

 

 

نظر شما