شناسهٔ خبر: 22506542 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید محتوا، حلقه مفقوده رسانه ها

تهران - ایرنا - بدون شک ماندگاری هر رسانه ای به تولیدات بکر، تازه و فاخر آن وابسته است و هیچ رسانه ای بدون تولیدات اثرگذار و مفید نمی تواند مخاطبان خود را حفظ کند.

صاحب‌خبر -

تولید محتوا و فکر از اساسی ترین فعالیت های یک رسانه است که نیازمند برنامه و بکارگیری افراد متخصص برای تولید این محصولات است.
هر رسانه ای برای ماندگاری نیازمند تولید محتوا است تا بتواند از این طریق بر جامعه اثر بگذارد و مشکلات و دغدغه های جامعه را رفع کند.
طرح فرهنگ یار که مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را اجرا می کند در واقع تاکید بر تولید محتوای سالم، ایمن و مفید است.
برای داشتن نسل سالم، نیازمند تولید محتوای سالم هستیم و این مهم در همه کشورها رعایت می شود و هیچ کشوری نیست که با تولیدات غیر از این، نسل آینده را به حال خود رها کند.
همانطور که گفته شد تولید محتوا در همه کشورها از مهمترین اقدامات دستگاه های دولتی و غیر دولتی محسوب می شود و همه کشورها براساس ارزشها و هنجارهای جامعه خود نسبت به تولید آن اقدام می کنند و این موضوع نیز از دغدغه های جامعه ما است.
اطمینان دادن به مردم و خانواده ها و بحث ایمن سازی از دیگر دغدغه های تولید این محصولات است که باید در همه مراحل تولید محصول، به آن توجه شود. تولید محتوای ایمن یعنی اینکه خانواده به این اطمینان برسد محصولی که به فرزندان آنان ارائه می شود دارای همه ویژگی های ایجاد امنیت از نظر حفظ آنان در مقابل آسیب های اجتماعی و فرهنگی است.
شاید خیلی از محصولاتی از این نوع که اکنون در بازار هست دارای این ویژگی ها نباشد. به عبارتی این محصولات نه تنها کودکان و نوجوانان را از آسیب های اجتماعی و فرهنگی دور نمی کند بلکه ممکن است عوارضی منفی برای آنان داشته باشد.
برای رسیدن به محصولات درخور و مطابق با فرهنگ جامعه، نیازمند یک الگو یا نقشه راه در این زمینه هستیم. الگو یا نقشه راهی که به ما بگوید اکنون از نظر تولید این محصولات درکدام جایگاه هستیم و دیگر اینکه باید به کدام مرتبه برسیم.
به نظر می رسد اکنون فاقد چنین الگو و نقشه راهی هستیم. برای مثال حتی در تولید فکر و محتوا در رسانه های سنتی نیز مشکل داریم. بسیاری از مطالب رسانه های سنتی، به موضوعات خبری بیشتر توجه نشان می دهند تا تحلیل و موشکافی یک مطلب.
رسانه های سنتی و همچنین رسانه های دیجیتال که عمر کمتری نسبت به مطبوعات و وسایل تصویری دارند، از نظر تولید فکر و محتوا با دشواری های زیادی روبرو هستند و فقدان این مطالب باعث شده که در جذب مخاطبان با مشکل روبرو باشند.
اکنون خیلی از مطالب رسانه های سنتی و حتی دیجیتال تکراری و غیر جذاب است، از این رو مخاطبان با مطالعه یک رسانه، از مطالعه سایر رسانه ها بی نیاز می شوند.
اکنون شمار رسانه ها به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به حدی زیاد شده که مخاطب در این بازار به جای محتوا، فقط شاهد رشد عناوین این رسانه ها است. تعداد عناوین تولید محتوا در این بخش شاید کمتر از شمار رسانه ها باشد و این می تواند به تدریج بسیاری از رسانه ها را از میدان بدر کند.
رسانه ها باید در تولید محتوا به دغدغه های جامعه بپردازند و برای مثال با فرهنگسازی در خصوص استفاده از فناوری جدید و همچنین ارزش های جامعه، به امور آموزش، کارآفرینی و اشتغال جامعه نیز کمک کنند.
به نظر می رسد در بحث تولیدات محتوای سالم، ایمن و مفید ما به تدوین قوانینی در این زمینه نیازمندیم تا فعالیت ها شکل قانونی و منسجم تری به خود بگیرد.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال شعار خود را محتوای سالم، ایمن و مفید انتخاب کرد شعاری که اگر به واقعیت تبدیل شود می تواند تحول عظیمی در تولید محتوای رسانه های سنتی و دیجیتال ایجاد کند.
این نمایشگاه تا 26 آبان ماه جاری همه روزه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ رسانه ای در کشور است.
فراهنگ ** 1569 ** گزارشگر: علی حبیبی ** انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما