شناسهٔ خبر: 22470358 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تازه ترین اخبار زمین لرزه، آمار جان باختگان

در پی جان باختن شماری از هموطنان در زمین لرزه 7/3 ریشتری در استان کرمانشاه؛ در این استان 3 روز عزای عمومی اعلام شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
** معاون سازمان مدیریت بحران کشورآخرین شمار جان باختگان زلزله را 413 تن و شمار مصدومان را 7370  نفر اعلام کرد.
165 پس لرزه تا ساعت 19 امروز استان کرمانشاه را لرزانده است.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قصر شیرین، سر پل ذهاب و روستاهای این منطقه بیشترین صدمات را دیده اند. وسعت خرابی ها موجب بروز مشکلاتی در کمک رسانی و انتقاد برخی از مردم شده است. 
 
رئیس جمهور برای نظارت و بررسی روند امداد رسانی به زلزله زدگان و دیدار با آسیب دیدگان فردا عازم استان کرمانشاه می شود. سازمان مدیریت بحران اعلام کرد: تاکنون ۲۲ هزار دستگاه چادر امدادی، ۹ هزار تخته موکت،۵۲ هزار تخته پتو، ۱۷ هزار کیلو برنج و ۲۲ هزار کیلو نایلون پوششی به مناطق زلزله زده ارسال شده است. سازمان انتقال خون از دارندگان گروه خونی O منفی خواست برای کمک به مناطق زلزله زده خون اهدا کنند.
 
در مجموع 407 نفر (آمار تا عصر روز دوشنبه) تا اين لحظه جان خود را از دست داده اند. در این حادثه 7156 نفر هم مصدوم شدند.
 
تاکنون بیش از 145 پس لرزه هم در مناطق زلزله دیده ثبت شده است.
 
 
 
تازه ترین اخبار زمین لرزه، آمار جان باختگان
 
وزیر نفت گفت: هیچ مشکلی در ارسال مواد سوختی به مناطق زلزله زده نداریم.  زنگنه افزود: گاز عمداً و با هدف جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی قطع شده و تا امشب با بررسی علمک های درب منازل دوباره وصل خواهد شد.
 
رئیس جمهور بامداد امروز در گفتگوی تلفنی با وزیرکشور دستور لازم را برای رسیدگی به مناطق زلزله زده صادر کرد. اسکان اضطراری مردم زلزله زده از همان ساعات اولیه حادثه آغاز شده است و امدادرسانی ادامه دارد. ازگله، ثلاث باباجانی و سر پل ذهاب بیشترین خسارات و تلفات را داشته اند. معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت آمار جان باختگان و زخمی ها تغییر خواهد کرد.
زلزله ساعت 21:48 دقیقه دیشب در مرز ایران و عراق در امتداد کرمانشاه رخ داد و در همه استانهای نوار مرزی احساس شد. مدارس و دانشگاه های کرمانشاه امروز تعطیل است اما ادارات باز هستند. امکانات سپاه، ارتش و بسیج به یاری گروه امداد آمده است. همزمان با روشن شدن هوا، بالگردهای سازمان هلال احمر به منطقه اعزام شدند. وزیر کشور که به منطقه رفته گفت استان های مجاور در آمادگی کامل  به سر می برند و امکانات، نیرو، چادر و وسایل امداد، به مناطق  آسیب دیده ارسال شده است. ­رحمانی فضلی افزود: نگران تلفات و آسیب ها در روستاها هستیم. سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور گفت: بسیاری از راه های روستایی که بر اثر زلزله تخریب شده بود بازگشایی شد. ­رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: 29 گروه جستجو و نجات از استان های معین به کمک 33 گروه دیگر مستقر در استان کرمانشاه آمده اند. 9 تیم درمان اضطراری هم به مناطق آسیب دیده اعزام شده است. معاون استاندار کرمانشاه گفت: دو بیمارستان صحرایی در سر پل ذهاب و ازگله ایجاد خواهد شد. با دستور وزیر بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف شدند به اعزام کادر درمانی متخصص، تجهیزات پزشکی، آمبولانس و تامین خون مورد نیاز برای مراکز درمانی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در سریع‌ترین زمان اقدام کنند. حداقل 50 پس لرزه در استان کرمانشاه و برخی مناطق دیگر به وقوع پیوسته است. مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرده پس لرزه ها ادامه خواهد داشت. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: مشکل خاصی در تاسیسات گازی ایلام و کرمانشاه وجود ندارد. مدیرعامل آب منطقه ای اعلام کرد: زلزله  به هیچ یک از سدها و سازه های آبی استان آسیبی نزده است.
 
­وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي قبل از عزيمت به مناطق زلزله زده غرب كشور گفت: در ارائه خدمات پزشكي، درماني و بهداشتي به مصدومان زلزله كرمانشاه در حال حاضر با كمبود خاصي روبرو نيستيم.
سيد حسن قاضي زاده هاشمي در حاشيه بازديد از ستاد بحران اين وزارتخانه ضمن تسليت به بستگان درگذشتگان زلزله كرمانشاه افزود: از ساعات اوليه اين حادثه نيروهاي ما از تهران و مراكز استان ها به مناطق آسيب ديده از زلزله اعزام شدند و در ساعت 2 بامداد استقرار يافتند.
وي با اشاره به اهميت اورژانس ها و كيفيت مناسب بيمارستان ها در حوادث اينچنيني تأكيد كرد و گفت: بيمارستان هاي ما در چند شهر از اين حادثه آسيب ديدند و تا اين لحظه بالغ بر 2 هزار و 500 نفر مصدوم پذيرش شده اند كه 2 هزار و 180 نفر از آنها مرخص شدند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: تعداد زيادي آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و 20 بالگرد براي انتقال مصدومان به منطقه اعزام شده اند و 3 هواپيما مخصوص انتقال مصدومان به استان هاي همجوار به كرمانشاه اعزام شده است.
وي ادامه داد: در تهران هر سه دانشگاه علوم پزشكي آماده پذيرش مصدومان هستند.
قاضي زاده هاشمي تصريح كرد: كار بايد در محل انجام شود و تعداد زيادي از پرستاران و  پرسنل به منطقه اعزام شدند.
وي ادامه داد: اميدواريم حجم خسارات زياد نباشد كه البته به نظر مي رسد كم نيست.
قاضي زاده هاشمي گفت: تلاش بر اين است كه مداوا و امدادرساني به مصدومان در منطقه صورت گيرد.
وي افزود: بيمارستان هاي صحرايي در مناطق زلزله زده در حال استقرار است و نيروهاي داوطلب به منطقه اعزام شده اند.
وزير بهداشت با اشاره به دشوار بودن كار آواربرداري گفت: پس از انجام اين مرحله كار خدمت رساني به مصدومان وارد مرحله جديدي خواهد شد.
وي ادامه داد: به طور معمول مسائل بهداشتي دو سه روز پس از حادثه مورد توجه قرار مي گيرد كه با توجه به تجارب قبلي اين عمليات در مسير مناسبي قرار دارد. 
 
سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: با هماهنگی که انجام داده ایم تعدادی از مجروحان را به تهران منتقل خواهیم کرد.
حریرچی در ارتباط زنده با شبکه خبر افزود: بازدیدی که از بیمارستان‌های شهر کرمانشاه داشتم حدود ۵ هزار و ۳۴۶ نفر تاکنون پذیرش شده اند که ۳ هزار و ۷۴۸ نفر از آن‌ها به صورت سرپایی درمان و ۷۱۷ نفر نیز بستری شده اند.
وی گفت: ۴۰۰ نفر ترخیصی داشتیم و ۲۷۴ نفر نیز به سایر بیمارستان‌های استان و استان همدان اعزام کرده ایم و متأسفانه تاکنون ۲۰۷ نفر نیز فوتی داشته ایم.
حریرچی افزود: اکنون هماهنگ کرده ایم هواپیمایی از تهران پرواز کرده است تا تعدادی از مجروحان را به تهران منتقل کنیم.
وی گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از لحاظ مجروحین تقریباً به وضعیت پایداری رسیده ایم و برای مجروحان احتمالی روستایی زیر آوار مانده نیز آمادگی داریم تا بیمارستان‌ها را تخلیه و مجروحین جدید را در صورت مراجعه هماهنگ کنیم.
حریرچی افزود: جراحان ارتوپدی و پرستاران بیمارستان‌ها از دیشب تاکنون سر پا هستند و هماهنگ کردیم از تهران و شهرستان‌های دیگر پزشک و پرستار اعزام شوند.
 
تازه ترین اخبار زمین لرزه، آمار جان باختگان 
همچنین صادقی مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه پس از وقوع رخداد با اجرای عملیات و واکنش اضطراری به بازیابی شبکه و خاموشی اقدام شده است افزود: بخش اعظمی از خاموشی ها در همان ساعات اولیه رفع شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات در استان کرمانشاه ، شهرهای سرپل ذهاب و منطقه ازگله رخ داده است، افزود: با اجرای عملیات بازیابی و ارسال امکانات لازم از استان های همجوار با همکاری نیروهای امدادگر به سرعت شبکه برق این مناطق وصل خواهد شد.
صادقی بهره گیری از خدمات پشتیبانی ، تجهیزات و امکانات استان های همجوار برای بازیابی شبکه برق مناطق آسیب دیده را از جمله برنامه ها برای وصل سریع برق این مناطق برشمرد.
 
مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون نیز گفت: مراکز انتقال خون سراسر کشور آماده خدمت رسانی به مناطق زلزله زده جهت تأمین خون و فرآورده‌های آن هستند.
بشیر حاجی بیگی افزود: با توجه به ذخایر مطلوب خون و فرآورده‌های آن در سراسر کشور اطمینان داریم خون مورد نیاز مناطق و مردم آسیب دیده و مجروح تأمین خواهد شد.
وی با بیان این که تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور برای خدمت رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله در آماده باش و آمادگی کامل هستند، گفت: در کشور ایران تنها ۳ تا ۴ درصد مردم دارای گروه خونی o. منفی هستند و گروه خونی o. منفی به عنوان دهنده عمومی قابل تزریق به تمامی افراد دارای گروه خونی مختلف است و با ارزش‌ترین گروه خونی در مواقع بحران و آسیب‌ها و حوادث است.
وی افزود: هموطنانی که دارای گروه‌های خونی منفی به ویژه o. منفی هستند در اولویت مراجعه به مراکز اهدای خون هستند و در اهدای خون پیشقدم شوند.
حاجی بیگی گفت: افراد با گروه خونی o. مثبت در کشور ما ۳۳ درصد هستند و با توجه به این که بیشترین میزان جمعیت عمومی کشور o. مثبت هستند این افراد نیز برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند.
حاجی بیگی ادامه داد:اهداکنندگان خون می‌توانند در سایت یاران به نشانی yaran.IBTO.ir برای اهدای خون و پیوستن به باشگاه گروه خونی o. منفی ثبت نام کنند.
وزیران کشور و بهداشت به همراهی تیمی از ریاست جمهوری عازم استان کرمانشاه شدند.
به دستور رئیس جمهور ، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند.
هیئت اعزامی به ریاست دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور ، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله زدگان ، رسیدگی به آسیب دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رییس جمهور هستند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی یکشنبه شب پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استانهای همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.
رئیس جمهور همچنین طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تا ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل های مردمی را در این جهت بسیج نماید.
دکتر روحانی صبح امروز نیز در تماسی تلفنی با "هوشنگ بازوند " استاندار کرمانشاه در جریان تازه ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. 
 
*معاون­ خدمات شهري شهرداري تهران نیز با اشاره به اعزام تجهيزات مورد نياز به مناطق زلزله زده از سوي شهردار تهران گفت: 2 تريلي آب معدني، 4آمبولانس شركت شهر سالم، 2 كانتينر­ مواد غذايي، 10 آمبولانس از بهشت زهرا، 160 چشمه سرويس بهداشتي، 4 دستگاه بيل مكانيكي  و 40 هزار پتو، چادر گروهي­ و همچنين دارو به سرپل ذهاب ارسال شد.
مجتبي يزداني در مصاحبه خبرگزاري صدا وسيما­ با بيان اينكه بلافاصله پس از وقوع زلزله شب گذشته در مناطق غربي كشور شهردار تهران طي تماس تلفني با مسئولان استاني اطلاعات كامل را دريافت­ كرد و هماهنگي هاي لازم را انجام داد.
معاون خدمات شهري شهر تهران افزود: شهرداري تهران با همه مسئولان ذي ربط از جمله استاندار تهران ، معاون عمراني استانداري تهران ، مديركل دفتر فني استانداري، ستاد حوادث استان و همچنين رييس سازمان مديريت بحران كشور همكاري داشته و در جريان آخرين اقدامات قرار گرفت.
وي با بيان اينكه اورژانس شركت شهر سالم با هماهنگي وزارت بهداشت با همه امكانات در محل حاضر مي شوند، ادامه داد: اين در حالي است كه داروهايي همچون سرم ، آنتي بيوتيك و داروهاي ضد كزار، اعصاب و روان به سرپل ذهاب ارسال شد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران خاطرنشان كرد: يك اكيپ آتش نشاني به همراه وسايل ضروري و سبك همچون قيچي و وسايل آهن بري براي آواربرداري اعزام شدند كه همه اين اعزام ها با هماهنگي استاندار كرمانشاه و معاون عمراني و حوادث استانداري و شهرداري سرپل ذهاب صورت گرفته است كه در نهايت تا 5 عصر امروز وسايل به محل حادثه مي رسند. 
 
کلیه مدارس استان کرمانشاه، فردا(سه شنبه، 23 آبان) تعطیل است.
اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اعلام کرد: به دلیل خطرات ناشی از وقوع زلزله، فردا(سه شنبه 23 آبان ماه) تمامی مدارس دوره های تحصیلی سطح استان در گروه صبح و ظهر تعطیل است.
امروز نیز مدارس کرمانشاه به دلیل زلزله شب گذشته تعطیل بود.
 
دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: 300 نیروی هلال احمر در حال آواربرداری در مناطق زلزله زده هستند.
منطقه کرمانشاه، مصطفی محمدیون در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: از زمان اعلام زمین لرزه تاکنون 100 تیم عملیاتی به مناطق زلزله زده اعزام شده که از استان‌های کردستان، ایلام و همدان بودند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 300 نیروی هلال احمر با امکانات و تجهیزات کافی در حال آواربرداری و نجات مصدومین هستند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر از فعالیت دو تیم مجهز به سگ زنده یاب در منطقه برای کمک به افراد گرفتار در زیر آوار هم خبر داد.
وی از توزیع یکهزار تخته چادر و 5000 پتو بین آسیب دیدگان خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون در حال تحویل هزار تخته چادر دیگر هستیم و هفت هزار تخته چادر نیز تا پایان شب بین زلزله زدگان توزیع خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: 10 فروند بالگرد از نواحی مختلف کشور به استان کرمانشاه اعزام شده است.
محمدیون افزود: امروز 100 هزار بسته غذایی نیز بین زلزله زدگان توزیع خواهد شد.
 
­وضعيت شبكه انتقال و فوق توزيع برق در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه در شهرستان‌هاي سرپل ذهاب و ثلاث باباجاني در ساعت اوليه وقوع زلزله و با تلاش بي وقفه مهندسين و كارشناسان شركت برق منطقه اي غرب، به حالت عادي بازگشته است.
پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون) اعلام کرد، در ساعت اوليه وقوع زلزله و با تلاش بي وقفه مهندسين و كارشناسان اين شركت، وضعيت شبكه انتقال و فوق توزيع برق در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه در شهرستان‌هاي سرپل ذهاب و ثلاث باباجاني به حالت عادي گزارش شده است.
ترانس‌هاي پست 63 كيلوولت سرپل ذهاب از مدار خارج شده و در اثر شدت زلزله، يكي از ترانس‌هاي آن از جاي خود جابجا و همچنين به باسبار 20 كيلوولت پست نيز صدماتي وارد شد كه در كمترين زمان ممكن و پس از تعويض تجهيزات و انجام تعميرات و عادي شدن شرايط، اين پست به شبكه سراسري وصل شد.
با وقوع اين زلزله، به تجهيزات و ساختمان پست 230 كيلوولت سرپل ذهاب خساراتي وارد شده كه باعث خارج شدن ايستگاه فوق از شبكه گرديده و پس از جدا كردن تجهيزات آسيب ديده، شرايط بهره برداري از پست به حالت عادي برگشته است.
يادآور می شود به تجهيزات پست 63 كيلوولت ثلاث باباجاني نيز خساراتي وارد شده بود كه در اسرع وقت، مشكل رفع گرديده و به شبكه سراسري برق وصل شده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما