شناسهٔ خبر: 22109536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه بیرجند اعلام کرد:

پذیرش ۲۵۰۰ دانشجوی جدید/ انعقاد قرارداد با ۳ دانشگاه اروپایی در سال ‌۲۰۱۸

خبرگزاری شبستان: رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰۰ دانشجوی ورودی جدید برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کرده اند اما این آمار نهایی نیست و در تکمیل ظرفیت تغییر خواهد کرد، گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه ها به لحاظ قانونی بسیار اندک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، دکتر خلیل خلیلی امروز ( 2 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال گذشته دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی دانشگاه ها شرکت کرد که براین اساس نام دانشگاه بیرجند اکنون در فهرست موسسات برتر دنیا که توسط موسسه آموزش عالی تایمز در سال 2017 منتشر شده است قرار گرفته و در سطح کشور نیز رتبه 15 را کسب کرده است.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در بعد بین الملل امسال برای نخستین بار چهار دانشجوی خارجی را به صورت بورسیه برای ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد پذیرش کرده است، گفت: همچنین چهار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند در دانشگاه های خارج از کشور هستند.

 

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: در حال حاضر این دانشگاه 351 عضو هیئت علمی دارد که در راستای ارتقای هرم اعضای عیئت علمی 19 نفر از آنان استاد تمام هستند.

 

خلیلی با اشاره به پذیرش دانشجوی امسال در دانشگاه بیرجند، ادامه داد: تاکنون در مقطع کاردانی از 44 نفر پذیرش 15 نفر و در مقطع کارشناسی ناپیوسته از 233 نفر پذیرش تعداد 123 نفر ثبت نام کردند.

 

وی بیان کرد: همچنین در مقطع کارشناسی از 2 هزار و 516 نفر پذیرش تعداد یک هزار و 653 نفر، در مقطع کارشناسی ارشد از یک هزار و 20 نفر پذیرش 621 نفر و در مقطع دکتری از 123 نفر پذیرش تعداد 104 نفر ثبت نام کردند.

 

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاکنون در سال جاری 2 هزار و 500 نفر در مقاطع مختلف این دانشگاه ثبت نام کردند، افزود: اما این آمار نهایی نیست و در تکمیل ظرفیت تغییر خواهد کرد.

 

خلیلی یادآور شد: تمام دانشجویانی که در نوبت اول(روزانه) در دانشگاه بیرجند قبول شدند در خوابگاه های دانشگاه اسکان داده شده اند.

 

وی به فعالیت های دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: در فعالیت های عمرانی دو پروژه بزرگ دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده هنر داریم که 20 میلیارد تومان اعتبار دارد و هم اکنون این دو پروژه فعال است.

 

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه خوابگاه دانشگاه سرایان با بودجه 800 میلیون تومانی خریداری و در تملک دانشگاه است، عنوان کرد: همچنین درمانگاه و خوابگاه متاهلین در قالب مشارکت 50 درصدی خیران و حامیان دانشگاه در حال انجام است و امیدواریم خوابگاه متاهلین تا پایان امسال افتتاح شود.

 

خلیلی با اشاره به اینکه خوابگاه خواهران با اعتبار 4 تا 5 میلیارد تومان در حال ساخت است، افزود: در حال حاضر در دانشگاه بیرجند توسعه کیفی آموزش به معنای افزایش دوره ها و تعداد دانشجویات تحصیلات تکمیلی در دستور کار است.

 

به گفته وی هم اکنون دانشگاه بیرجند دارای 500 نفر دانشجوی مقطع دکتری و 3 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است.

 

رئیس دانشگاه بیرجند یکی دیگر از برنامه های پیش روی دانشگاه را توسعه روابط بین الملل دانست و گفت: در این راستا امسال با یک دانشگاه اروپایی تفاهم نامه همکاری انعقاد شده و تا سال 2018 این همکاری به سه دانشگاه اروپایی دیگر نیز تعمیم داده خواهد شد.

 

خلیلی با بیان اینکه در بحث پژوهش ورود دانشگاه بیرجند در حل مسائل کلان استان است، تصریح کرد: در این زمینه فراخوانی داده شده تا دستگاه ها به دانشگاه طرح های پژوهشی پیشنهاد دهند و در خصوص هزینه انجام پژوهش های کاربردی هم 60 درصد اعتبار آن را تامین می کنیم.

 

وی یکی دیگر از برنامه های دانشگاه بیرجند را ورود به پسا دکتری اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دو نفر در این مقطع مشغول پژوهش هستند و امسال به پنج نفر افزایش می یابد.

 

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه مقالات علمی و پژوهش داخلی در سال گذشته 599 مورد بوده، ادامه داد: همچنین مقالات علمی منتشر شده در همایش های بین المللی 60 مورد و مقالات ارائه شده در همایش های ملی و بین المللی 741 مورد و مقالات مشترک با دانشمندان خارجی 16 مورد بوده است.

 

خلیلی به قراردادهای برون دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این قرار دادهای در سال 92 تعداد 17 مورد بوده که با روند کاهشی در سال گذشته به 10 مورد رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بودجه پژوهشی دانشگاه ها به لحاظ قانونی بسیار اندک است، تصریح کرد: در بودجه سال 93 قانون برخلاف سال های قبل که یک تا سه درصد بودجه جاری و عمرانی دستگاه های اجرایی به پژوهش اختصاص می یافت، تغییر کرد اما دوباره در اصلاح قانون این امر اجرا شد اما با این تفاوت که تنها یک درصد بودجه جاری به پژوهش اختصاص یابد که این رقم بسیار اندک است و امیدواریم برنامه ریزان کلان کشور در سنوات آینده این قانون را اصلاح کنند تا بخش پژوهش آنگونه که مدنظر رأس نظام است محقق شود.

 

رئیس دانشگاه بیرجند همچنین با اشاره به کاهش دانشجو در دانشگاه گفت: این امر به دلیل اینکه وجود گسترش دانشگاه های مختلف و عبور کردن پیک جمعیت از سن دانشگاه است.

 

خلیلی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات دانشگاه بیرجند در سال گذشته 100 درصد بوده، افزود: اما امسال تاکنون تخصیص های اعتباری پایین تر از حد انتظار و رفع نیاز بوده است.

 

 

 

 

 

نظر شما