شناسهٔ خبر: 22108335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با کارشناسان بازی های رایانه ای مطرح شد؛

"نهنگ آبی"؛ ناقوس مرگ در اقیانوس فضای مجازی

اعتیاد مفرط به فضای مجازی و ورود به چالشی تحت عنوان بازی " نهنگ آبی " با عبور از 50 مرحله از بازی در نهایت منجر به سقوط از ارتفاعی می شود که مرگ مخاطب را رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،نهنگ آبی یا بازی مرگ، نامی آشناست که این روزها در سرتاسر جهان پیچیده و باعث مرگ چندین نفر شده است.  یک بازی از جنس قمار که بعد از طی 50مرحله، بازی کننده  دست به خودکشی می زند و خود را از یک ارتفاع پرت می کند.

فیلیپ بودکین دانشجوی روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شده ادعا کرده که این بازی را اختراع کرده است. وی هدفش را پاک کردن جامعه از افرادی دانست که امیدی به زندگی ندارند و وجودشان ارزشی برای جامعه ندارد.

دلیل انتخاب اسم نهنگ آبی به پدیده خودکشی دسته جمعی نهنگ ها در ساحل باز می گردد. شما بعد از ورود با یک سری قوانین مواجه می شوید که بعد از قبول قوانین به عنوان "نهنگ" خطاب می شوید و باید این بازی اینترنتی را طی 50 روز و در 50مرحله انجام دهید.

50مرحله بازی با سقوط از ارتفاع پایین می یابد

وقتی قوانین این بازی را قبول کردید بازی شما شروع می شود. هر روز یک کاری به شما سپرده خواهد شد تا انجام دهید و برای اثبات انجام آن، و راه یافتن به مرحله بعد  باید تصویری برای ادمین بازی ارسال کنید. مراحلی که کاملا برای افسردگی و نا امیدی طراحی شده اند شما را در نتیجه به بن بست زندگی می رساند و در مرحله 50 با سقوط از ارتفاع به زندگی خود پایان می دهید.

مراحل ابتدایی بازی بسیار آسان است و انجامش به نوعی برای شناخته شدن شما کمک می کند؛ اما با پیشرفت شما و ورود به مراحل بالاتر بازی به سمت خودزنی پیش خواهد رفت.

شما در این بازی با مراحلی مثل تماشای فیلم ترسناک ساعت 4:20 صبح، خط انداختن روی بدن، حک کردن F57 روی دست، بریدن لب، حک کردن تصویر نهنگ ابی روی بدن با تیغ و در آخر سقوط از ارتفاع بالا که مرحله آخر محسوب می شود، روبرو خواهید شد.

به هر حال امروز فضای مجازی تاثیرگذاری بسیاری بر روی مخاطبان خوددارد که باید برای این مسئله برنامه ریزی های دقیق صورت بگیرد تا شاهد اتفاقات ناگواری مانند خودکشی دو دختر اصفهانی بر اثر بازی نهنگ آبی نباشیم، البته باید بگوئیم که فضای مجازی منافع خواص خود را نیز دارد ولی در مقابل آفات چنینی هم وجود دارد.

والدین بر استفاده فرزندن از فضای مجازی نظارت کنند

از همین رو محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت با اشاره به مسئله خودکشی دو دختر بر اثر بازی نهنگ آبی، گفت: به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند و همچنان با حضور یک بزرگتر از فضای مجازی بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویس های متناسب با این سنین باشیم.

همچنین رییس پلیس فتا  استان فارس ضمن هشدار به خانواده ها در مورد بازی نهنگ آبی گفت: یکی از شبکه های اجتماعی و اینترنتی که این گروهها در آن فعال هستند "وی کی" نام دارد، "وی کی" مخفف وی کنتاکته (VKontakte) شبکۀ اجتماعی روسی است که به فیسبوک شبیه است و کاربران بسیاری از جمله در روسیه، اوکراین و مولدوای و قزاقستان دارد.

وی ادامه داد: احتمال خودکشی دو نفر و افزایش نگرانی‌ها از رواج چالش نهنگ آبی در ایران، سال گذشته پلیس روسیه جوانی ۲۱ ساله به نام «فیلیپ بودیکین» را دستگیر کرد که گمان می رود سردسته گروهی بوده که از طریق اینترنت نوجوانان و جوانان را به خودکشی ترغیب می کرده اند.

متاسفانه ما خودمان گاه به غلط باعث ایجاد سر و صدای بی خود رسانه ای درباره برخی موضوع می شویم که همین مساله باعث می شود نسل جدید به آن توجه کرده و دنبال کار را بگیرد و بشود آن چه که نباید بشود.

البته باید توجه کرد هر کسی که در این بازی تا چالش آخر رفته می بایست زندگی اش را بررسی کرد و قطعا پیش زمینه هایی وجود داشته که در نهایت منجر به خودکشی شده است و اگر برخورد حکیمانه با این موضوع می شد به طوری که ادمین ها و سردسته ها را می گرفتند شاید این اتفاق به این شکل رخ نمی داد.

این در حالی است که مصطفی ضابط مدیر موسسه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ماجرای خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی در پی شرکت در چالش بازی نهنگ آبی اظهار داشت: اشتباه بزرگ از ابتدا این بود که ما این بازی را خبری کرده و سر و صدا درباره آن به راه انداختیم و همین مساله باعث شد که تبدیل به چالشی در کشور شود و حال آن که این بازی اصلاً مناسب کشور ما نبود بلکه مربوط به روسیه است.

وی افزود: راه صحیح مقابله با این بازی همانی بود که در مواجهه با بازی "پوکمون گو" صورت گرفت که در نهایت در همان آغاز بحث درباره آن منجر به فیلتر این بازی شد تا شاهد توسعه چالش های اینترنتی آن نباشیم.

اگر" نهنگ آبی" از همان اول فیلتر می شد شاهد اتفافات ناخوشایند نبودیم

مدیر موسسه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: اگر در همان آغاز بحث بازی نهنگ آبی، ادمین ها دستگیر می شدند مثل همان وضعی که در روسیه رخ داد، مشکل حل می شد و ما شاهد خودکشی دو نوجوان دختر هموطن نبودیم.

وی بیان داشت: به بیان دیگر این موضوع نباید رسانه ای می شد و از سویی متاسفانه ما گاهی به اسم فرهنگ سازی خودمان به جوان ها و نوجوان ها کد می دهیم و حال آن که روش درست این است که اصلاً زیاد به این قبیل مسایل پرداخته نشود.

انسان ها به دنبال تکامل هستند که دارای انواع و اقسامی است که برخی با پول، برخی با خودنمایی، برخی با شهرت، برخی با معنویت و برخی با موضوعات دیگر آن را می یابند و انتخاب مدل های مذکور، مرتبط با شخصیت شخص است؛ در نقطه مقابل کودکان و نوجوانان به دنبال خودنمایی بوده و قصد بزرگنمایی در دیدگان دیگران دارند؛ به همین دلیل دست به اعمال خاص زده تا بتوانند در چشم افراد باشند و کمبودها را جبران کنند .

از کدام خلأ و کمبود کاربران در بازی نهنگ آبی سوء استفاده شده است؟

کودکان و نوجوانان برای خودنمایی شروع به کل کل با دیگران کرده و در رقابت های آنلاین بازی های رایانه ای شرکت می کنند تا بتوانند خود را بزرگ جلوه دهند؛ آنان در فضای حقیقی دارای مقبولیت نبوده و به همین دلیل در فضای مجازی به دنبال نشان دادن خود هستند و قصد دارند بدون زحمت به جایی برسند؛ به همین دلیل پول های کلان در این فضا خرج کرده و دست به کارهایی می زنند تا در چشم دیگران باشند.

بازی نهنگ آبی از این چالش ها در بازی خود استفاده کرده است که در این خصوص حبیب داستانی بنیسی مدیرعامل شرکت تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای رسانه گستر بنیسی گفت: ازسوء استفاده ها در این نوع بازی ها، ایجاد هیجان در کنار خودنمایی برای کاربران است و امروزه اکثر جوانان ما نیز با مشاهده فیلم های خارجی دارای این هیجانات هستند؛ پس خودنمایی به همراه هیجان سبب این نوع حرکات و خودکشی ها در این بازی ها خواهد شد.

این کارشناس بازی های رایانه ای از درمان این معضل هم سخن به میان آورد و گفت: مقابله با این بازی ها، یکی از راه های درمان مشکلات موجود است که کاری حاکمیتی است و با حذف این بازی ها می توان از گسترش و صدمات آن جلوگیری کرد.

حجت الاسلام داستانی بنیسی عنوان داشت: ارائه جایگزین مناسب از دیگر راه های درمان این معضل می باشد؛ چراکه باید برای کودکان، نوجوانان و جوانانی که پیشنهاد عدم استفاده از فلان بازی، فلان لباس، فلان کتاب و ... می دهیم، جایگزین مناسب داشته و آن را ارائه نماییم تا بتوانیم اثرگذار باشیم.

سبک زندگی اسلامی راه درمان

وی خاطرنشان کرد: امروز تولید بازی های رایانه ای مهیج و سالم می تواند جایگزین مناسبی برای بازی هایی همچون نهنگ آبی باشد و ما در شرکت بازی‌های رایانه‌ای رسانه گستر بنیسی این کار را انجام می دهیم.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای رسانه گستر بنیسی گفت: گسترش سبک زندگی اسلامی نیز از دیگر راه های درمان معضل موجود در نوجوانان و جوانان ما می باشد.

 
انتهای پیام/

نظر شما