شناسهٔ خبر: 21878170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

فقر و محرومیت در مدارس کهگیلویه و بویراحمد/دانش آموزانی که از حداقل ها نیز محرومند+تصاویر

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع شده که دارای 8 شهرستان بوده که متاطفانه با وجود اقداماتی که بعد از پیروزی انقلاب برای محرومیت زدایی مدارس آنها صورت گرفته کافی نبوده و هم اکنون 240 مدرسه در این استان هنوز فرسوده هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس تحصیل در مدرسه برای دستیابی به حداقل مدرک از نگاه جوانان امروزی ــ دیپلم ــ آن‌قدرها که ما شهرنشین‌ها تصور می‌کنیم، آسان نیست.

بسیاری از دانش‌آموزان این سرزمین برای تحصیل باید رنج‌ها و سختی‌هایی را به‌جان بخرند، سختی‌هایی که به‌دلیل محرومیت‌ها نصیبشان شده است.

فضای فرسوده مدارس بخشی از مشکلات تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستایی است؛ اغلب مدارس در این مناطق قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد و در این میان بیشترین محرومیت‌ها نصیب سیستان و بلوچستان شده است.

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌سوم مدارس کشور تخریبی هستند و بیشترین مدارس تخریبی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند به‌گونه‌ای که برخی از کلاس های درس در این استان مربوط به 40 یا 50 سال گذشته است و نیاز دارند که نوساز شوند.

مشارکت همگانی در امر مدرسه سازی زمینه ساز شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش آموزان به‌ویژه در مناطق محروم است چرا که مدارس زیبا، ایمن و استاندارد نخستین نیاز حوزه تعلیم و تربیت بوده  که مشارکت مردم و دولت برای تحقق این مهم ضرورتی انکارناپذیر است.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی روستاها نیازمند توجه ویژه ای است.


وجود 240 مدرسه فرسوده در استان

در این رابطه مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر 240 مدرسه فرسوده و غیر مقاوم با یک هزار و 398 کلاس درس در سطح استان نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند.

هادی زارع پور تصریح کرد: 2 هزار و 944 آموزشگاه با هشت هزار و 440 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه کمتر از 15 دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 13 منطقه آموزشی در این استان وجود دارد و هم اینک 150 هزار و 238 دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در آن تحصیل می‌کنند.

وی افزود که از مجموع دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد 65 درصد در مدارس شهری و 35 درصد نیز در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند.


میزان مشارکت خیران


مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: خیران مدرسه ساز تاکنون افزون بر یکهزار و 450 کلاس درس را در سطح استان به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم یا احداث کرده اند و یا در ساخت آنها مشارکت داشته‌اند.

زارع پور اظهار داشت: ظرف 2 سال گذشته نیز 87 مدرسه پیش‌ساخته در استان و در مناطق محروم نصب شده که 63 مورد از این تعداد توسط خیران خریداری شده است.

جشنواره خیران مدرسه ساز تدبیری برای جذب مشارکت‌های مردمی


مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تاکنون افزون بر 19 جشنواره خیران مدرسه ساز در سطح استان برگزار شده، گفت: میزان تعهد خیران در سه جشنواره گذشته در دولت یازدهم افزون بر 470 میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: تعهد خیران مدرسه ساز در سال 92 کمتر از 25 میلیارد ریال بوده و تنها در جشنواره نوزدهم این رقم به بیش از 170 میلیارد ریال رسید که تاکنون حدود 70 درصد آن نیز تحقق یافته است.

وی ابراز داشت: هم اینک حدود 40 مدرسه با 166 کلاس درس در سطح استان در دست ساخت است که هزینه آنها توسط خیران تأمین خواهد شد.

وی یادآور شد که 9 مدرسه یک دانش آموزی، 77 مدرسه 2 دانش آموزی، 451 آموزشگاه زیر پنج دانش آموزی، 765 مدرسه زیر 10 دانش آموز و 916 مدرسه نیز زیر 15 دانش آموزی از این تعداد هستند.

تلاش‌های دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 64 باب مدرسه با 379 کلاس درس در دولت تدبیر و امید در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده شد.

جهان محرابی اظهار داشت: زیربنای این تعداد واحد آموزشی 72 هزار و 182 مترمربع و اعتبار هزینه شده 564 میلیارد و 380 میلیون ریال بوده است.

وی تصریح کرد: فضاهای آموزشی پیش ساخته نصب شده در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم شامل 16 کلاس درس با 368 مترمربع زیربنا و اعتبار چهار میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید سیستم گرمایشی 309 باب مدرسه کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و 826 کلاس درس با زیربنای 196 هزار و 304 مترمربع زیربنا و اعتبار 187 میلیارد و 388 میلیون ریال استانداردسازی شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیش از 50 میلیارد ریال در سال‌های 94 و 95 نیز برای تجهیز کلاس‌های درس به میز، نیمکت، صندلی، میز معلم و سایر تجهیزات آموزشی مدارس در این استان هزینه شده است.

محرابی ابراز داشت: اصلاح شبکه‌های آب، برق و گاز حدود 900 مدرسه با اعتبار هزینه شده حدود هشت میلیارد ریال و اجرای 22 شبکه برق با 12 میلیارد ریال از دیگر اقدام‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بوده است.

چشم انداز آینده مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به نوسازی مدارس این استان تخصیص داده شد.

محرابی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای ساخت، تعمیرات، تجهیزات، انشعابات، مطالبات پیمانکاران و طرح‌های در دست اجرا هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: 90 طرح مدرسه سازی در سطح استان در دست اجراست.

محرابی عنوان کرد: 39 طرح آموزشی خیرساز نیز در قالب 156 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد دست ساخت است.

** استفاده از ظرفیت اوقات فراغت در زیباسازی مدارس


مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح هجرت سه با حضور داوطلبانه سه هزار دانش آموز پسر و دختر تابستان امسال در این استان اجرا شد.


زارع پور اظهار داشت: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.


وی افزود که دانش آموزان شرکت کننده در این طرح کار مرمت، بهسازی و زیباسازی 50 آموزشگاه کهگیلویه و بویراحمد را انجام دادند.


مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتباری افزون بر 2 میلیارد و 400 میلیون ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافت.


بیش از 6 هزار کلاس درس با 497 هزار و 256 متر مربع مساحت در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.


کهگیلویه و بویراحمد دارای افزون بر 150 هزار دانش آموز پسر و دختر در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم است.


کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر با هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که بیش از 46 درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند.

انتهای پیام/

نظر شما