شناسهٔ خبر: 21841223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آموزش کلاغ‌ها برای جمع‌آوری ته‌سیگار

- همشهری آنلاین: کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین موجودات جهان هستند که تاکنون توانایی‌هایی مانند استفاده از ابزار و درک شباهت‌ها در آنها کشف شده‌است و برخی از دانشمندان حتی هوشمندی آنها را با میمون‌ها مقایسه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش نيواطلس، از اين رو شركت نوپاي هلندي به نام Crowded Cities تصميم گرفته از اين هوش بالا به نفع انسان‌ها و محيط زيست بهره‌برداري كند: اين شركت قصد دارد كلاغ‌ها را آموزش دهد تا در ازاي دريافت جايزه،‌ته سيگارها را از خيابان جمع‌آوري كنند.

ته‌سيگارها در همه جاي جهان مشكل بزرگي به شمار مي‌روند،‌ و در هلند سالانه 6 ميليارد فيلتر سيگار در خيابان‌ها ريخته مي‌شود و محققان اين شركت مي‌خواهند از هوش کلاغ‌ها برای پاکسازی اين خیابان‌ها بهره ببرند.

کلاغ

محققان با ايجاد سيستمي برد-برد كلاغ‌ها را به گونه‌اي آموزش مي‌دهند كه در اطراف شهر پرواز كرده و به دنبال فيلتر سيگار بگردند و با تحول هر فيلتر جايزه‌اي دريافت كنند.

اين شركت درحال ساخت دستگاهي به نام Crowbar است كه در واقع سيستمي براي تغذيه پرندگان است . اما كلاغ‌ها ابتدا بايد به دنبال فيلتر سيگار بگردند و آن را درون حفره‌اي بياندازند. يك دوربين اين عمليات را مشاهده و تاييد مي‌كند و سيستم كمي غذا در مقابل كلاغ مي‌ريزد.

به اين شكل كلاغ سعي مي‌كند با تكرار اين رفتار مقدار بيشتري غذا دريافت كرده و اين ارتباط پرثمر را با دستگاه حفظ كند. اگرچه ساخت دستگاه و آموزش كلاغ‌ها هريك به تنهايي چالشي بزرگ به شمار مي‌رود، اما با درنظر گرفتن اين واقعيت تلخ كه 98 درصد از فيلتر سيگارهاي جهان از جنس پلاستيك هستند و تجزيه آنها 10 سال زمان مي‌برد، مي‌توان سختي‌هاي اين پروژه را ناديده گرفت.

نظر شما