شناسهٔ خبر: 21817245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست خبری(1)؛

سخنگوی وزارت خارجه:پاسخ ایران به اقدامات ضد ایرانی آمریکا قاطع خواهد بود

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پاسخ ایران به اقدامات ضد ایرانی آمریکا قطعا قاطع ، کوبنده و سخت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی این مطلب را روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران که اگر سپاه را در لیست تروریستی قرار دهند ما نیز ارتش آمریکا را در منطقه غرب آسیا هم سنگ داعش خواهبم دانست، عنوان کرد.
وی اظهار کرد: امیدوارم هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خود این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهند و دور اندیشی لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: اگربه سمت چنین تصمیمی حرکت کنند قطعا پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود که تصور می کنم آمریکا در آن هنگام باید تمام عوارض آن را بپذیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه باردیگر تاکید کرد: قطعا پاسخ ایران سخت، قاطع و در حد لازم خواهد بود که در زمان خودش اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد، اتخاذ خواهد شد اما امیدوارم عقلا و خردمندان در ایالات متحده آمریکا در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیم خطرناکی گام های لازم را بر دارند.
قاسمی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که رییس جمهوری ترکیه آغاز عملیات ادلب را در چارچوب توافق آستانه اعلام کرده است ، آیا برنامه ای برای اعزام ناظران ایرانی به این منطقه وجود دارد، گفت: این سوال بیشتر بر نکات فنی و تخصصی کار متمرکز است که در دستور مذاکرات گروه کارشناسی آستانه قرار دارد و در اجلاس ششم آستانه تا حد زیادی پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این خصوص صورت پدیرفت و مذاکرات کارشناسی پیرامون همین مسایل تخصصی و نظامی وحضور بررسی می شود.
وی ادامه داد: فکر می کنم تا اجلاس بعدی آستانه هفت بتوانیم به تفاهم لازم برسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد عملیات ترکیه در سوریه گفت: مواضع ما با ترکیه و روسیه در خصوص موضوعات سوریه تا حد زیادی همواره مورد مشورت است و هماهنگی های لازم و به هنگام صورت می گیرد و همکاری های خود را به طور دائم و مستمر داریم.
در ادامه این نشست خبری یکی از خبرنگاران به سخنان روز گذشته دادستان کل کشور در مورد حادثه منا و دریافت دیه از عربستان و این که موضوع به وزارت خارجه محول شده است، اشاره کرد و آخرین اخبار درباره پیگیری دیه قربانیان منا را جویا شد.
قاسمی نیز پاسخ داد: این موضوع مورد پیگیری جدی جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: در مورد واگذاری پرونده دیه به این وزارتخانه نظر خاصی ندارم و ترجیح می دهم سخنی مطرح نکنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به همکاری ایران ، ترکیه و روسیه وجود دارد رویکرد اخیر مسکو در حمایت از همه پرسی کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟، افزود: با توجه با نوع نوع روابط با مسکو معمولا رایزنی ها به طور مستمر وجود دارد و در خصوص همه مسایل بین المللی در کنار مسایل منطقه ای و دوجانبه صحبت می کنیم و از دیدگاه های دو کشور استفاده می شود.
قاسمی ادامه داد: دولت روسیه از تمامیت ارضی عراق حمایت کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران به استفاده از نوجوانان افغانستانی برای مشارکت در جنگ سوریه متهم شده است موضع وزارت خارجه در این زمینه چیست، گفت: این اتهامات در ادامه ایران هراسی و ایجاد واهمه نسبت به ایران و فضای منفی ساختن پیرامون این کشور است و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در این زمینه بیانیه ای صادر کرد و به این موضوع پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر افرادی از اتباع افغانستان در سوریه حضور داشتند و اقداماتی انجام دادند ربطی به دولت ایران ندارد و این موضوع از اساس غلط است و آنچه در مورد ایران بیان شده تکذیب می شود.
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات در ساختار وزارت خارجه و این که آیا علی ماجدی سفیر ایران در آلمان به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی منصوب می شود، گفت: هیچ گزینه قطعی در خصوص هیچ سمت و جایگاهی وجود ندارد و هر آنچه بیان و گفته می شود گمانه زنی هایی بیش نیست و باید برای این انتصابات کمی صبور باشید و صبر داشته باشید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در قانون مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا مسوولیت هایی برای وزارت خارجه تعیین کرده آیا اقدامات آغاز شده است، افزود: این قانون ابلاغ شده و وزارت خارجه کار خود را آغاز کرده و موضوعات به تفکیک اولویت دنبال خواهد شد و در دستور کار قرار دارد و هر جا نیاز باشد اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درمورد نتایج سفر اردوغان به تهران و آیا رییس جمهوری در نشست سران دی هشت در ترکیه شرکت می کند، گفت: سفر اردوغان سفر موفقی بود و در فضای سازنده، دوستانه و صمیمانه دیدارها انجام شد و توسط رهبر معظم انقلاب به حضور پذیرفته شدند و مذاکرات بسیار اساسی و راهبردی در خصوص مسایل دوجانبه و همکاری های منطقه ای صورت پذیرفت و انشالله این همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد.
قاسمی افزود: در اجلاس دی هشت که تصور می کنم در مهرماه برگزار می شود ما در سطوح عالی شرکت خواهیم کرد و مقدمات آن فراهم می شود و روزهای قبل از برگزاری این نشست در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه دکتر ظریف یکی از آقازاده های مرحوم آیت الله هاشمی پشت سر ایشان بود، این سوال پیش آمد که آیا ایشان خبرنگار بودند یا در وزارت خارجه پستی گرفته است، گفت: هیچ کدام از فرزندان ایشان خبرنگار و در وزارت خارجه شاغل نیستند.
قاسمی افزود: مراسم گرامیداشت مرحوم آیت الله هاشمی بوده و طبیعی است که فرزند ایشان در این مراسم حضور داشته باشد و مورد غیر طبیعی و عجیب نبوده است.
وی در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری فرانسه تا چندی پیش پشتیبان برجام بود چه حادثه ای پیش آمده که علیه برجام با ترامپ همکاری می کند، گفت: برجام تفاهمی چند جانبه است و دوجانبه نیست و همه اعضای برجام متعهد به حفاظت و بقای برجام هستند و در این خصوص تعهد دارند.
وی ادامه داد: فرانسه با توجه به جایگاه اروپایی خودش باید به این تفاهم پایبند باشد و این پایبندی را ادامه خواهد داد و قطعا در حوزه برجام و سایر موضوعات تفییرات موضعی قابل قبول نیست و راه به جایی نخواهند برد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این موردی است که احتمالا الیزه کاملا به آن آشنا است و از مواضع جمهوری اسلامی ایران و شرایط منطقه مطلع است و تصور نمی کنم در این زمینه چنین خطایی صورت گرفته باشد و من چنین برداشتی از سیاست خارجه فرانسه در شرایط کنونی ندارم.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ترامپ در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی آمریکا گفته است در آینده نزدیک با ایران به عنوان یک بازیگر بد برخورد می کنیم و ادعا کرده ایران به کره شمالی کمک مالی می کند و این نقض روح برجام است چه پاسخی به این تهدیدات دارید، گفت: مواضعی که در ایالات متحده آمریکا پیرامون بحث هسته ای، برجام و مسایل منطقه ای و موشکی و دیگر اتهامات ناروایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند، وجود دارد سخنان بی ربط، باطل و غلطی است که در زمان لازم پاسخ لازم را جمهوری اسلامی ایران خواهد داد.
وی افزود: این یکی از خطاهای استراتژیک دولت جدید آمریکا است که بدون شناخت و آگاهی و خردورزی لازم سخنان بی جا و بی ربطی را مطرح می کند که فکر می کنم جهانیان و افکار عمومی جهان کاملا در این خصوص این موضوع گیری ها آگاهی لازم را پیدا کرده و نهایتا این به ضرر منافع مردم امریکا و دولت آمریکا تمام خواهد شد.
سیام*9254*2021*1336
خبرنگار: سجاد خسروانیان و داوود مرادپور**انتشار: مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*

نظر شما