شناسهٔ خبر: 21597259 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیشی‌گرفتن هواوی از اپل

هم‌زمان با آماده‌شدن اپل برای رونمایی از آیفون ٨ در ١٢ سپتامبر (٢١ شهریور)، به‌تازگی آماری از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند منتشر شده که مطمئنا به مذاق اپل خوش نخواهد آمد. نتایج جدیدترین مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint حاکی از آن است که میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند شرکت هواوی در ماه‌های ژوئن و جولای ٢٠١٧، از شرکت اپل بیشتر بوده و این شرکت چینی درحال‌حاضر پس از سامسونگ، در رتبه دوم فروش جهانی گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /با توجه به اینکه آمار فروش هواوی در ماه آگوست نیز قدرتمند به نظر می‌رسد، بعید نیست یک هت‌تریک در انتظار این شرکت باشد. به گزارش وب‌سایت mobile، پیشی‌گرفتن هواوی از اپل ممکن است موقتی باشد، چراکه در آستانه رونمایی از آیفون جدید اپل قرار داریم و امکان دارد ماه بعد، ورق به نفع اپل برگردد.

البته به اعتقاد ریچاردسون، هرچند مطلب فوق صحیح است، اما آمار اخیر، تأکیدی است بر نرخ رشد بالای هواوی. اما ریچاردسون به این قضیه نیز معترف است که حضور کم‌رنگ هواوی در بازارهایی همچون جنوب آسیا، هند و آمریکای شمالی، پتانسیل این شرکت برای بقا در جایگاه دوم (پس از سامسونگ) در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را محدود می‌کند. گفتنی است  هواوی در بازار چین یکه‌تاز است، اما این شرکت بیش از اندازه به بازارهایی مثل چین، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه وابسته شده است.

تارون پاتاک، دستیار مدیریت در مؤسسه Counterpoint، دسترسی برندهایی مانند هواوی، Oppo، Vivo و شائومی، به شرکای کلیدی در زنجیره تأمین، زمینه را برای آنها فراهم کرده تا بتوانند گوشی‌های هوشمند خود را به مواردی همچون طراحی بدون حاشیه، نمایشگرهای تمام‌صفحه، فناوری واقعیت افزوده، چیپ‌ست‌های ساخت خود شرکت‌ها و دوربین‌های پیشرفته مجهز کنند که در نتیجه رقابت تنگاتنگی بین این برندهای چینی و سایر رقبا به وجود آمده است. این برندهای چینی با سرعت بیشتری نسبت به پیشتازان کنونی بازار، به رشد خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل این برندها برای زنجیره تأمین جهانی، برنامه‌نویسان و کانال‌های توزیعی، به همان اندازه اهمیت دارند که سامسونگ و اپل مهم هستند. موضوع اصلی گزارش Counterpoint، سبقت‌گرفتن هواوی از اپل در ماه‌های ژوئن و جولای بود، اما در پایان این گزارش، پاول نایا (Pavel Naiya)، تحلیلگر ارشد این مؤسسه، اشاره‌ای داشت به فهرست ١٠ گوشی هوشمند پرفروش در جولای ٢٠١٧. طبق این فهرست، پرچم‌دارهای اپل – یعنی آیفون ٧ و آیفون ٧ پلاس – با دردست‌داشتن ٤ و ٢,٩  درصد از سهم بازار جهانی، به‌ترتیب در جایگاه‌های اول و دوم قرار می‌گیرند.

بعد از این دو غول، نوبت به گوشی‌های هوشمند OPPO R١١ و OPPO A٥٧  می‌رسد که رتبه‌های سوم و چهارم فروش جهانی را به نام خود کرده‌اند. پرچم‌دار سامسونگ – گلکسی اس٨ – با کسب ١,٨  درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه پنجم و Redmi Note ٤X – از شائومی – تقریبا با همین سهم، در رتبه ششم این فهرست جای می‌گیرد. گلکسی اس٨ پلاس، آیفون ٦ جدید نسخه ٣٢ گیگابایتی، گلکسی J٧ پرایم و گلکسی (A٥ (٢٠١٧ در رتبه‌های بعدی هستند. همان‌طور که گفته شد،  هواوی در ماه‌های ژوئن و جولای موفق شد اپل را کنار زده و دومین فروشنده برتر اسمارت‌فون در جهان لقب بگیرد، اما جای تعجب دارد که در فهرست  ١٠ اسمارت‌فون پرفروش در جولای ٢٠١٧، نامی از هواوی دیده نمی‌شود.

به گفته نایا، این امر به خاطر وجود محصولات متعدد هواوی و نبود یک دیوایس قهرمان در بین آنهاست. درست است که سبد متنوع محصولات هواوی باعث می‌شود این شرکت بتواند در رده‌های مختلف با سایر برندها رقابت کند، اما در مقابل، این مسئله، به شناخت و تمایز برند هواوی کمک زیادی نمی‌کند؛ چیزی که هواوی برای حفظ جایگاه خود، شدیدا به آن نیاز دارد. هواوی نیازمند آن است که مثل Oppo و شائومی، گستره محصولات خود را ساده‌تر کرده و ضمن کاهش تنوع محصولات، آنها را با جدیت و توان بیشتری تولید کند.هواوی در فوریه سال ٢٠١٦ اعلام کرده بود  قصد دارد تا سال ٢٠٢١ به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان تبدیل شود. پس برای کنارزدن سامسونگ، هنوز چندسالی وقت باقی است. هواوی درحال‌حاضر در کشور چین (بزرگ‌ترین بازار گوشی هوشمند دنیا) حرف اول را زده و فاصله خود را با رقبایی مثل Oppo، Vivo و شائومی زیاد کرده است./ شرق 

نظر شما