شناسهٔ خبر: 2155161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

قطر و کویت، اولین گام دیپلماسی نفتی روحانی

کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران که خواهان قیمت نفت بالای 100 دلار برای هر بشکه هستند؛ سعی می کنند همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار بگیرند تا مانع از سقوط قیمت نفت شوند.

صاحب‌خبر -
روحانی در نخستین گام برای کنترل بازار نفت و  جلوگیری از کاهش قیمت این سوخت با قطر و کویت رایزنی کرد.

به گزارش عصرایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در هفته جاری با سفر به دوحه با امیر قطر دیدار و پیام مکتوب رئیس جمهور ایران را تسلیم وی کرد. روزنامه الشرق الاوسط با چاپ گزارشی با عنوان "دیپلماسی روحانی برای افزایش قیمت نفت... ایستگاه اول قطر" نوشت: تهران تلاش می کند با همسایه اش یعنی دوحه، جبهه مشترکی را برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ایجاد کند.

زنگنه در گام بعدی به کویت سفر کرد و در دیدار شیخ "صباح الاحمد الجابر الصباح" امیر این کشور، پیام مکتوب رئیس جمهور ایران را تسلیم وی کرد.

قبل از این ونزوئلا و اکوادور هم چنین جبهه ای را برای بالا بردن بهای نفت ایجاد کرده بودند.

الشرق الاوسط اضافه کرد: دبیرخانه اوپک در روز 27 نوامبر آینده ( 6 آذر) شاهد جنگی برای بالا بردن قیمت نفت خواهد بود.
وزرای نفت اوپک روز 6 آذر ماه نشستی را محل دبیرخانه این سازمان در وین برگزار می کنند.

دیدار بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دوحه

قطر، اولین گام دیپلماسی نفتی روحانی

کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران که خواهان قیمت نفت بالای 100 دلار برای هر بشکه هستند؛ سعی می کنند همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار بگیرند تا مانع از سقوط قیمت نفت شوند.

قیمت نفت هم اکنون به نزدیکی 80 دلار برای هر بشکه رسیده است.

ونزوئلا و اکوادور دو عضو اوپک جبهه مشترکی را برای دفاع از قیمت نفت های نفت ایجاد کرده اند ایران هم تلاش می کند همین رویه را در کنار قطر ایجاد کند.

در صورتی که قیمت نفت خام همچنان پایین بماند ایران در بودجه سال جاری خود با کسری 30 درصدی روبه رو خواهد شد و این موضوع اقتصاد ایران را تحت فشار قرار می دهد.

منابع ایرانی گفته اند که بخشی از موضوع این پیام، بازار نفت، جلوگیری از ادامه کاهش بهای نفت و بازگرداندن ثبات به بازار جهانی نفت است.
الشرق الاوسط می نویسد: این نخستین گام رسمی دیپلماسی نفتی ایران در کنار قطر است که روحانی در ماه گذشته آن را مطرح کرد.
ایران و قطر هر دو عضو سازمان اوپک و سازمان صادرکننده گاز هستند. دبیرخانه سازمان صادرکنندگان گاز در دوحه قرار دارد و دبیر کل آن یک ایرانی به نام محمدحسین عادلی است.

البته این اقدام روحانی برای هماهنگی با قطر در زمینه  قیمت نفت با سؤالاتی نیز روبه رو است. قطر و ایران شرایط مشترکی را در برابر قیمت نفت ندارند. ایران نیازمند قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت خام است تا رقم پیش بینی شده در بودجه سالیانه اش از محل صادرات نفت، محقق شود. این در حالی است که رقم تعیین شده در بودجه قطر برای هر بشکه نفت خام بین 60 تا 70 دلار است.

امیر قطر هم به تازگی در سخنرانی اش در پارلمان این کشور به این موضوع اشاره کرد و گفت اقتصاد کشورش از کاهش قیمت نفت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت زیرا قیمت نفت در بودجه سالیانه این کشور با بدبینی کامل تخمین زده شده است.

اقتصاد قطر با رشد 6 درصدی به میزان گسترده ای به درآمدهای نفت و گاز وابسته است. بودجه سال 2014 - 2015 میلادی کشور کوچک قطر 60 میلیارد دلار اعلام شده است.

در واکنش به این موضوع "کامل الحرمی" تحلیلگر کویتی بازار نفت و مدیرعامل سابق شرکت بین المللی نفت کویت گفت: نمی دانم آیا این گام در نشست آینده اوپک ثمر بخش خواهد بود یا خیر. ایران برای کنترل بازار نفت باید با تولیدکنندگان بزرگ اوپک هماهنگ کنند اما قطر دارای میزان تولید نفت اندکی است که نمی تواند در بازار نفت تاثیری داشته باشد.
 
الحرمی ادامه داد: هر آنچه را که می بینیم این است که ایران قصد دارد قبل از نشست اوپک، حسن نیت خود را نشان دهد و خواهان همکاری با کشورهای جنوب خلیج فارس شود. با این حال مشخص نیست که چرا ایران به دنبال ارتباط با کشورهایی است که بودجه آنها تاثیرپذیری زیادی از کاهش قیمت نفت ندارند.

وی افزود: کویت قبل از رسیدن قیمت نفت به 60 دلار، با مشکلی روبه رو نمی شوند. تنها در این صورت است که میان ایران و کویت زبان مشترکی در بازار نفت به وجود می آید.

براساس آمارهای اوپک، در ماه سپتامبر گذشته، ایران روزانه 2.77 میلیون بشکه در روز، قطر روزانه 739 بشکه و عربستان سعودی هم روزانه 9.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند.

هم اکنون بازار نفت به دلیل افزایش عرضه از سوی عربستان سعودی و عراق، با کاهش بهای این سوخت روبه رو شده است.

شماری از تحلیلگران گفته اند عربستان سعودی تلاش می کند با این اقدام و کاهش عمدی بهای نفت، ایران و روسیه را تحت فشار قرار دهد. همچنین زمینه را برای خروج نفت ماسه ای از بازار نفت و کاهش سرمایه گذاری ها در این بخش فراهم کند.

تولید نفت ماسه ای به لحاظ نفت معمولی با هزینه بسیار زیادی همراه است به همین دلیل در قیمت های پایین تر از 100 دلار، تولید نفت ماسه ای صرفه اقتصادی ندارد. عربستان سعودی تلاش می کند وابستگی بازار نفت به نفت ماسه ای را به شدت کاهش دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما