شناسهٔ خبر: 2147669 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهاي نفت شاخص اروپا، برنت،کاهش يافت

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی 1393/08/21
با ادامه روند افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی و ادامه وجود عوامل بنیادی و نهادی فشار زا کاهشی،بهای نفت شاخص اروپا، برنت، در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه دسامبر با 20 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 81 دلار و 47 سنت رسید. بهای این شاخص نفتی در پایان معاملات روز گذشته به پایین ترین حد خود از سپتامبر سال 2010 رسید.بهای این شاخص نفت در پایان معاملات روزگذشته به هر بشکه 80 دلار و 46 سنت رسید.
کریستوف دمبیک کارشناس شرکت مدیریت سرمایه گذاری Saxo Bank که نوسانات و مشکلات بازار مالی را نقد و بررسی می‌کند و همچنین اطلاعات و تحلیل‌های لازم را نیز در خصوص مسائل نفتی و نوسانات آن ارائه می‌کند،دراین‌باره می‌گوید بهای شاخص نفتی برنت اکنون به حدود 80 دلار در هر بشکه رسیده است که تقریبا کمترین حد از چهار سال پیش تاکنون به حساب می آید. این میزان پایین قیمت برای نفت ،موقعیت مالی شماری از کشورهای عضو اوپک را متزلزل می کند. برخی کشورها مانند ونزوئلا و الجزایر که بودجه سال مالی شان را بر اساس هر بشکه 100 دلار بسته اند بیشترین آسیب را از کاهش قیمت نفت متحمل شده اند.
با وجود آنکه از زمان آغاز روند کاهش بهای نفت در بازار معاملات نفتی که در نتیجه آن تاکنون از قیمت شاخص های نفتی حدود 30 درصد کاهش یافته است، اختلاف بین کشورهای عضو اوپک برای جلوگیری از ادامه این روند همچنان ادامه دارد. اوپک قرار است در روز 27 نوامبر امسال در شهر وین نشست برگزار کند اما با توجه به اختلافات شدیدی که بین کشورهای عضو این گروه وجود دارد بعید به نظر می رسد در این نشست نیز تصمیمی مهمی در راستای کاهش قیمت نفت گرفته شود. دمبیک در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره افزود تاریخ 27 نوامبر نزدیک می شوداما بعید به نظر می رسد در این نشست تصمیمی اساسی گرفته شود. به نظر می رسد اوپک نمی خواهد در سقف تعیین شده برای میزان تولید نفت این کشور که همانا 30 میلیون بشکه در روز است تغییری ایجاد کند.
وزارت انرژی آمریکا نیز قرار است فردا پنجشنبه گزارش مربوط به میزان ذخایر راهبردی نفت این کشور تا هفته گذشته منتشر کند. وزارت انرژی آمریکا همیشه روزهای چهارشنبه این گزارش را منتشر می کنداما چون روز گذشته به مناسب پایان مخاصمه جنگ جهانی اول ، در آمریکا نیمه تعطیل بود این گزارش فردا منتشر می شود.انتشار گزارش مربوط به ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا نیز در نوسان قیمت نفت موثر است و سرمایه گذاران همواره نوسانات ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا را که وزارت انرژی این کشور هر هفته رقم آن اعلام می‌کند، در بستن قراردادهای خرید و فروش نفت، مورد توجه قرار می‌دهند.کاهش این شاخص، پیش درآمد افزایش تقاضای آمریکا برای انرژی، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان و به تبع آن، افزایش قیمت نفت خواهد شد و برعکس آن نیز صادق است.
153/162

نظر شما