به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، محمد تقي نظرپور در برنامه تلويزيوني "روي خط خبر" در خصوص روند آمادهسازي مدارس و فضاهاي آموزشي براي مهرماه 96 اظهاركرد: بر اساس آخرين آمار تعداد پروژههاي آموزشي از 810 پروژه به يك هزار و 146 افزايش يافته است، همچنين تعداد كلاسهاي درس براي مهر ماه سال جاي از 4 هزار و 200 به 4 هزار و 918 رسيده است كه روند قابل قبولي را نشان ميدهد.
وي با بيان اينكه كلاسهاي آماده شده، در تمامي استانهاي كشور پراكنده است، افزود: 11 استان كشور سرانه فضاي آموزشي كمتر از متوسط كشوري را دارند و با توجه به عدالت آموزشي براي جبران اين مسئله برنامهريزيهايي صورت گرفته است.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گفت: 617 كلاس در خراسان رضوي، 522 كلاس در سيستان و بلوچستان و 483 كلاس درس در تهران به بهرهبرداري ميرسند چرا كه سرانهاي كمتر از استاندارد كشور را دارند.
وي خاطرنشان كرد: در مجموع نزديك به 564 هزار كلاس درس داريم كه عددهاي فوق به كلاسهاي درس موجود اضافه خواهد شد.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس با اشاره به اينكه اكنون 24 هزار و500 كلاس درس در دست احداث است گفت: در سه تا چهار سال آينده پروژههاي موجود تكميل خواهند شد و ضرورت دارد پروژههاي جديدي را نيز آغاز كنيم.
نظرپور با بيان اينكه 50 درصد پروژهها توسط خيرين ساخته شده است، تصريح كرد: اين روند از سوي خيرين قابل تقدير است و در تجهيز مدارس اغلب از محل اعتبارات دولتي براي مدارس نوساز يا بازسازي شده استفاده ميكنيم.
استانداردسازي سيستم هاي گرمايشي 30 هزار كلاس درس همزمان با آغاز سال تحصيلي
وي با اشاره به اينكه در ساخت مدارس دوام كار و بهرهوري از مصالح بومي از اهميت به سزايي برخوردار است، خاطرنشان كرد: استفاده ازمصالح بومي، ماندگاري و زيبايي كار از اولويت هاي ما هستند.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس در مورد استانداردسازي فضاهاي آموزشي اظهاركرد: در بحث سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي توجه به استانداردها را در دستور كار داريم و بر همين اساس 150 هزار كلاس درس استانداردسازي شده و تا پايان سال 96 به 30 هزار افزايش پيدا ميكند.
نظرپور گفت: 83 هزار كلاس درس استانداردسازي نشده است، به اين معنا كه از سيستم گرمايشي مركزي استاندارد بهره نگرفتهاند و با استفاده از سيستمهاي تابشي و بخاريهاي گازي تجهيز ميشوند.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تصريح كرد: تا سه سال آينده و با اعتباري حدود 700 ميليارد تومان استاندارد سازي گرمايشي 83 هزار فضاي آموزشي به پايان ميرسد.
اعتبار 100 ميليارد توماني براي تجهيز مدارس
نظرپور با اشاره به اينكه 100 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز مدارس كشور در نظر گرفته شده است، گفت: اين امر براي مدارس نوساز و بازسازي شده هزينه خواهد شد.
وي در مورد نسبت كلاسهاي درس دانشآموزان عنوان كرد: اين نسبت در استانها و حتي مناطق شهري و روستايي متفاوت است و بر همين اساس 30 درصد كلاسهاي درس در مناطق روستايي و 70 درصد كلاسهاي درس در مناطق شهري وجود دارد.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گفت: با وجود كلاسهاي درس در مناطق شهري و روستايي 53 درصد پروژههاي جاري مربوط به مناطق روستايي و 47 درصد مربوط به مناطق شهري است، چرا كه تعداد كلاسهاي درس در روستا ها كم بوده و بايد آن را افزايش دهيم.
تا سرانه آموزشي استاندارد فاصله داريم
وي با بيان اينكه سرانه آموزشي در تهران 4.36 متر مربع برآورد شده است، تصريح كرد: سرانه كشوري 5.17 متر مربع است، هر چند تا استاندارد بين المللي كه 8.39 متر مربع است فاصله بسياري داريم و به نظر ميرسد با برنامههاي موجود بتوانيم سرانه متوسط كشور را تا پايان برنامه ششم به 6 متر مربع برسانيم كه البته اين مسئله در شرايطي محقق خواهد شد كه جمعيت دانشآموزي 12 ميليون و 700 هزار نفر فعلي ثابت بماند، اما پيشبينيها در برنامه ششم نشان ميدهد جمعيت دانشآموزي تا پايان اين برنامه به چهارده و نيم ميليون نفر خواهد رسيد كه با توجه به اين شرايط بايد ضمن حفظ وضعيت موجود براي برنامههاي جديد نيز تلاش كنيم همچنين مدارس 2 نوبته را كاهش دهيم.
965 كلاس درس مقاومسازي ميشوند
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گفت: تعدادي از فضاهاي آموزشي كشور نيازمند تخريب و بازسازي هستند كه در اجراي قانون برنامه ششم و بودجه سنواتي نيز لحاظ شدهاند.
نظرپور افزود: بر اساس برنامهريزي ها 6 هزار و 200 كلاس درس نيازمند تخريب و بازسازي هستند و 965 كلاس نياز به مقاومسازي دارند كه اعتباري بالغ بر يك هزار و 200 ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه در برنامه ششم توسعه اعتبار سه ميليون دلاري براي مقاومسازي فضاهاي آموزشي لحاظ شده است، گفت: در صورت تخصيص اين اعتبارات ميتوان اقدامات قابل توجهي در حوزه مقاومسازي انجام داد.
حفظ ايمني كلاسهاي كانكسي قابل حمل
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس در مورد جمعآوري كلاسهاي چوبي و سنگي تصريح كرد: 987 كلاس درس با چنين شرايطي داريم كه با برنامهريزيهاي منسجم بخشي از آن تا پايان سال 96 و بخشي در سال 97 جمعآوري خواهند شد.
نظرپور در مورد كلاسهاي كانكسي با اشاره به اينكه هزار و 700 كلاس با چنين شرايطي داريم، عنوان كرد: در مناطق كوچ نشين وجود كلاسهاي كانكسي قابل حمل اجتنابناپذير بوده اما بايد ايمني لازم را در كانكسها برقرار كنيم.
وجود 48 مدرسه ماندگار در كشور
وي در مورد مدارس ماندگار عنوان كرد: اكنون 48 مدرسه ماندگار در كشور داريم و تلاش ميكنيم تعداد آنها را افزايش دهيم.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گفت: نقشههاي معماري به كار رفته در مدارس بايد متناسب با اقليم منطقه باشد، چرا كه چنين شرايطي به ماندگاري فضاها و اثرگذاري بهتر كمك خواهد كرد.
نظر پور در مورد نگهداري از مدارس عنوان كرد: اگر به بحث نگهداري مدارس توجه نكنيم بناهاي جديد نيز به سرعت از بين خواهند رفت؛ بنابراين نگهداري موضوع مهمي در افزايش سن آموزشي دارد.
وي با اشاره به اينكه معلمان و دانشآموزان در امر نگهداري از فضاهاي آموزشي مؤثر هستند، گفت: فرهنگسازي براي دانشآموزان به طور غير مستقيم اثرگذاري بيشتري دارد و بايد در برنامههاي آموزشي اين مسئله لحاظ شود.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس يادآورشد: براي توجه به حفظ محيط زيست بايد آن را در مدارس آموزش دهيم و ايجاد فضاهاي سبز در مدارس گام مهمي در اثربخشي آموزههاي مربوط به محيط زيست محسوب ميشود.