شناسهٔ خبر: 21206213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مشروح همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت در دانشگاه تبریز؛

بخت آور: تحصیل دانشجویان تُرک و آذربایجانی در جامعة المصطفی تبریز/ آیت الله طبسی: برادران اهل سنت منکر واقعه‌‌ی غدیر نیستند

همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت پیش از ظهر امروز در دانشگاه تبریز برگزار شد که در آن حجت‌‌الاسلام بخت‌‌آور از حضور تعداد کثیری از دانشجویان خارجی در جامعة المصطفی تبریز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، در این مراسم حجت الاسلام بخت آور با اشاره به تمدن و علم در طول تاریخ تبریز، اظهار داشت: هفتصد سال پیش در حالیکه اروپا در قرون وسطی به سر می‌برد در تبریز شهر اولین‌‌ها نزدیک به شش هزار دانشجو از سراسر جهان در ربع رشیدی تحصیل می‌‌کردند که نشان می‌دهد این شهر، شهر فرهنگ و تحصیلات علمی است و خرسندیم که در جامعة المصطفی تبریز از آذربایجان و ترکیه چند کشور دیگر نزدیک به دویست دانشجو مشغول به تحصیل هستند و امیدواریم در آینده این مجموعه بتواند پذیرای هزاران دانشجوی خارجی دیگر باشد.

وی ادامه داد: تا روز جمعه کارگروه‌‌‌هایی تشکیل خواهد شد تا از حضور اساتیدی که از قم آمده‌‌‌اند استفاده شود و با توجه به تبریز ۲۰۱۸ که پیش رو داریم حضور این دانشجویان و دانشمندان از بیش از شصت کشور دنیا باعث کمک به این رویداد تاریخی خواهد شد.

رئیس جامعه المصطفی تبریز با اشاره به تحصیل بیش از صد ملیت در جامعه المصطفی ایران بیان کرد: شعبه‌‌های جامعه المصطفی در بیش از هفتاد کشور دنیا وجود دارد که نشانگر روشنگری است که امام خمینی(ره) و به تبع آن مقام معظم رهبری انجام دادند و توسط این طلاب و دانشمندان راه روشنگری در کشورهای جهان در حال سپری شدن است.

در ادامه ماموستا محمدی با تقدیر از برگزاری چنین همایشی در شهر تبریز توضیح داد: درشهر مقدس تبریز همایشی با این نام زیبا برگزار شده است آفرین بر این وحدت و همدلی و از مسئولین این استان نیز تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان ساخت: محبت اهل بیت تا رسالت پیامبر رفته است و اگر گفت‌‌وگوهای حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را در طول زندگیشان بررسی کنیم سرشار از سادگی و زیبایی است و مقام حضرت زهرا (س)به حدی رفیع و محترم است که در زمان حیاتشان خبر از شهادت حضرت امام حسین(ع) دادند.

امام جمعه کرمانشاه در خصوص محبت اهل سنت به اهل بیت تاکید کرد: بزرگان اهل سنت این ارادت و محبت را در کتبشان در طول تاریخ نوشته‌‌اند و این مساله مربوط به بعد از انقلاب و نظام نیست، پیامبر گرامی اسلام با تاکید بر جاگذاشتن قرآن و اهل بیت می‌فرماید این دو را در بین شما گذاشته‌‌ام و تذکر می‌‌دهم نسبت به اهل بیت من چگونه رفتار کنید.

وی با اشاره به تاکید بزرگان اهل سنت از جمله شافعی به واقعه غدیر عنوان کرد: چرا دیوان بلند بین شیعه و سنی ایجاد کنیم دشمن نمی‌خواهد این جمعیت شیعه و سنی را باهم ببیند، ما در یک استان مرزی زندگی می‌کنیم و سلفی‌‌ها و تکفیری‌‌ها به کشتار مردم پرداخته‌‌‌اند اما بارها و بارها در نماز جمعه گفته‌‌‌ایم که اینها و کسانی که به مجلس حمله کردند نه تنها مسلمان نیستند بلکه دین هم ندارند.

حجت الاسلام کارگر همایش امسال از ویژگی های خاصی برخوردار دانست و توضیح داد: این همایش امسال از ویژگی‌‌های متفاوتی برخوردار است و با اینکه چهارده سال این همایش را برگزار کردیم برای نخستین بار از علمای اهل سنت برای حضور در این همایش دعوت کردیم.

وی ادامه داد: مرکز آموزش زبان از جمله مهمترین ورودی های جامعه المصطفی است که خدمتی بیش از سی سال برای طلاب ۱۳۰کشور ارائه نموده است و بیش از بیست هزار دانشمند از این مجموعه فارغ التحصیل شدند و در کشورهای مختلف مشغول تبلیغ هستند.

رئیس مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی المهدی(عج) قم با اشاره به حضور نزدیک به هزار دانشجو در این مرکز ابراز کرد: امروز بیش از۹۳۰دانشجو در مرکز آموزش زبان مشغول به تحصیل هستند و ۱۳۰استاد نیز تدریس در این مرکز را برعهده دارند.

آیت الله طبسی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه واقعه غدیر تنها برای شیعیان نیست،متذکر شد:امروز قضیه غدیر برخلاف تصور بعضی ها قضیه شیعی نیست و تنها شیعیان بهای بیشتری به این مساله می‌‌دهند البته ما در میان سنیان نیز منکر غدیر نداریم و در میان نویسندگان سنی حتی ذهبی می‌گوید"حدیث غدیر بدون شک ثابت است و کسی که غدیر را تکذیب میکند مشکل دارد".

وی افزود: بعد از غدیر سه روز صحابه تبریک میگفتند وحتی جبرئیل نیز نازل شده بود رسالت شما این است که این مساله را به نسل ها منتقل کنید،عده‌‌ای در مساله امامت می‌خواستند پیش دستی کنند اما با غدیر پیامبر راه را روشن کرد، ایشان دوازده بار اسم امام زمان را می آورند و چهار بار قسم می‌خورند که این حرف من نیست و جبرئیل پیام آورده است اما عده ای مدتی بعد آن را تکذیب کردند.

استاد و محقق حوزه علمیه قم با تاکید براینکه پیامبر برای معرفی حجت خلافی نکرده است، تصریح کرد: پیامبر در تعیین حجت خدا کار خلافی انجام نداد این سنت الهی است که زمین از حجت خدا خالی نمی‌‌ماند و اگر پیامبر کسی را معرفی نمیکرد برخلاف سنت عمل کرده بود اما معرفی حجت در راستای دستور خدا بوده است.

نظر شما