شناسهٔ خبر: 20921292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم؛

نماینده موافق: ایجاد 590 هزار شغل توسط شریعتمداری یک رکورد است

تهران ـ ایرنا ـ نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفت: شریعتمداری در دوره قبل وزارت خود 590 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که یک رکورد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن بهرام نیا» امروز (شنبه) در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با «محمد شریعتمداری» گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با عنایت به سوابق شریعتمداری امیدواریم با توجه به سند توسعه ای برنامه ششم که دولت را مکلف کرده است در هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند، وی با توجه به سابقه ای که دارد، می تواند به عنوان یک بخش پیشران در اقتصاد کشور در زمینه ایجاد شغلی توفیقاتی داشته باشد.
نماینده مردم نهاوند تصریح کرد: معجزه در کار نیست و علم با تدبیر و توکل جهان را می سازد. ساختن دنیایی نو و کشوری پیشتاز معجزه نمی خواهد، دانش، نوآوری همراه با اندیشه فردا و مدیران ارزشمند و توانمند، متخصص و باتجربه می خواهد.
وی اظهار داشت: امروز کشور در شرایط خطیری قرار دارد، شرایطی که در آن دشمنان کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را مورد هجمه و تردید قرار دادند و امروز سعادت و عدم سعادت کشور در سایه تصمیمات و عملکرد مسئولان است.
نماینده مردم نهاوند افزود: نمایندگان در آستانه رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم هستند تا در راستای چشم انداز 20 ساله و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست های برنامه ششم توسعه و کاهش اتکای اقتصاد به نفت و همچنین کاهش رکود و بیکاری و افزایش رشد اقتصادی و مبارزه با فساد، دولت را کمک کنیم.
بهرام نیا تصریح کرد: یکی از شاخصه های فردی شریعتمداری انقلابی، متدین، متخصص و باتجربه بودن است که مورد اعتماد نظام و رهبری است.
وی درباره سوابق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وی سوابق و مسئولیت های متعددی از بدو انقلاب تا کنون داشته است، به طوری که در چندین هیات امنای نهادهای انقلابی عضو بودند در نهاد رهبری معاونت نظارت و همچنین رئیس حسابرسی دفتر رهبر معظم انقلاب بودند و و در دو دولت به عنوان وزیر کارآمد و کارآ که در دو دوره، دوره اول با 199 رای و دوره بعد به واسطه جلب اعتماد نمایندگان ادوار و توفیقات و کارآیی و کارشناسی توانستند با اخذ 215 رای مجددا کلید وزارتخانه را به دست آورند.
این نماینده موافق با بیان اینکه وزیر پیشنهادی شایستگی و بایستگی حضور را در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، گفت: وی یک روحیه اعتدالی دارد ، به طوری که در دو دوره فعالیت خود با وجود سلایق گوناگون بیشترین آرا را کسب کرد.
وی در پاسخ به مخالفینی که گفتند شریعتمداری برنامه ندارد و اگر برنامه دارد پشتوانه اجرایی آن چیست، تاکید کرد: وی برنامه دارد و بهترین پشتوانه آن رای اعتمادی است که در دوره بعد به دست آورد و به واسطه توفیقات و جلب اعتماد نمایندگان ادوار در دوره بعد حضور داشت.
بهرام نیا در ادامه عنوان کرد: برخی از مخالفان ادعا کردند که شریعتمداری در برنامه های خود توجهی به معادن و سایر صنعت، معدن و تجارت نداشته است اما من می گویم اقتصاد در واقع یک موضوع چرخشی و یک زنجیره است که این زنجیره به عبارت سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات است.
وی بیان کرد: امروز همه ما به اتفاق گواهی می دهیم که وضع موجود کشور وضع خوبی نیست و برای برون رفت از این وضع نیاز به یک مدیر باتجربه، خلاق و کارآزموده است که در برنامه های شریعتمداری این ویژگی ها آمده است و همچنین وی در ارتباط با سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی و خارجی برنامه داشت.
نماینده مردم نهاوند گفت: شریعتمداری در برنامه های خود به تعریف پنجره واحد برای سرمایه گذاری و ایجاد و برقراری امنیت برای سرمایه گذاران اشاره کرده است.
بهرام نیا افزود: شریعتمداری در برنامه های خود در زمینه حمایت از تولید و تولیدگران داخلی و تولیدگرانی که به منظور رونق بازارهای داخلی و همچنین ارائه تولیدات از نظر ارتقای کمی و کیفیی به منظور حضور در رقابت در اقتصاد جهانی و بازار جهانی توجه کرده است.
وی با بیان اینکه شریعتمداری در برنامه های خود به حمایت از صادرات نیز پرداخته است، گفت: در راستای تولید و استفاده از تکنولوژی های روز و فناوری ها و ایده ها حمایت کرده تا بهترین تولیدات برای صادرات فراهم شود.
نماینده مردم نهاوند با اشاره به اینکه معادن کشور و مواد معدنی کم نیستند، عنوان کرد: 68 نوع مواد معدنی و 60 میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت بالقوه نیاز به حمایت داریم که شریعتمداری در برنامه های خود به آنها توجه کرده است.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی صنعت، گفت: توجه به معادن برای پویایی اقتصاد کشور موثر است، به طوری که با فعال کردن مواد معدنی به واسطه هر یک واحد ارزش افزوده مواد معدنی به شرط ورود به چرخه اقتصاد ملی سه برابر ارزش افزوده اضافه می شود که شریعتمداری به این مورد هم توجه کرده است.

** شریعتمداری در اهداف خود به حوزه کمی و کیفی اشاره کرده است
«رسول خضری» نماینده مردم پیرانشهر و سردشت نیز به عنوان موافق بعدی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه صنعت، معدن وتجارت یکی از حوزه های مهم تولید و اشتغالزاست و مشکل صنعت در داخل صنعت نیست بلکه در خارج است و با توجه به مشکلات تجارت خارجی، صادرات، جذب سرمایه گذار خارجی و اصلاح نشدن قوانین کار، قانون تامین اجتماعی، مشکلات مالیاتی سنگین و شفاف نبودن سیاست بانکی و حمایت های بانکی از صنایع و تولیدات است.
وی تاکید کرد: شریعتمداری فردی است که به سبب حضور در حوزه اجرایی دولت یازدهم این حوزه را به خوبی می شناسد و اعضای کمیسیون صنایع همه به اتفاق موافق و حامی شریعتمداری هستند.
خضری با بیان اینکه برنامه های شریعتمداری در چند بخش است، گفت: در بحث تبیین وضع موجود که کشور ما رتبه 120 تجارت جهانی دارد و این رتبه خوبی نیست، انتظار داریم با حضور وزیر پیشنهادی این رتبه اصلاح شود.
وی افزود: در پایان سال 1395 رشد ما در حوزه صنعت 6.5، تجارت 4.5 بوده و معدن منفی 2.6 بوده است و این وضعی که شریعتمداری تحویل می گیرد. 84 هزار شرکت صنعتی در سطح کشور داریم که 81 هزار تا از این شرکت ها صنایع کوچک هستند که با ظرفیت 10 درصد فعالیت می کنند و انتظار داریم با معرفی وزیر پیشنهادی تحول بسیار جدی انجام شود.
این نماینده موافق افزود: شریعتمداری تنها وزیر پیشنهادی است که در حوزه اهداف خود به حوزه کمی و کیفی اشاره کرده و برنامه ریزی های وی برای اجرا در حوزه برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز بیست ساله و اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی صنعت، معدن و تجارت است که اجرای آن نیازمند الزاماتی است.
خضری با بیان اینکه نخستین الزام برای اجرای برنامه های شریعتمداری حمایت مجلس از تیم اقتصادی دولت است، تاکید کرد: برای حمایت از این تیم اقتصادی با دادن رای قاطع به وزیر پیشنهادی امورخارجه (ظریف) کمک می کنیم تا در بحث تجارت خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی تمام توان خود را به کار گیرد.
وی با بیان اینکه سیاست های اقتصاد و تجارت یکپارچه نیست، افزود: دو وزیر پیشنهادی (مسعود کرباسیان و محمد شریعتمداری) که در دوره اصلاحات و سازندگی معاون و وزیر بودند می توانند با برنامه های مدونی که در حوزه تولیدات و صادرات کشاورزی و صنایع ارائه کردند گام های موثری بردارند.
نماینده مجلس بیان کرد: نخستین برنامه شریعتمداری بحث بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار است چرا که ندادن تسهیلات به صنایع، درصدهای سود بالای وام ها، معوقات بانکی و مشکلات مالی بیشترین فرصت شغلی را گرفته است. همچنین احیای واحدهای راکد بسیار مهم است که جزو برنامه های شریعتمداری است.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است، در سال 1376 در دولت هفتم با اخذ 199 رای اعتماد از مجلس به کابینه پا گذاشت.
انحلال سازمان غله ایران، سازمان قند و شکر ایران، سازمان گسترش خدمات بازرگانی ایران و سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و تجمیع وظایف آنها در شرکت بازرگانی دولتی ایران از اقدامات شریعتمداری در وزارت بازرگانی بود.
وی سال 1380 برای دوره دوم خدمت در وزارت بازرگانی با اخذ 215 رای از وزیرانی بود که آرای بالایی از مجلس گرفت.
شریعتمداری در دوران وزارت خود سازمان بازرسی و نظارت را در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادغام کرد، 51 درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به بخش غیر دولتی واگذار کرد و در زمینه اقدام های تاسیسی و توسعه ای، مرکز توسعه صادرات ایران را با ادغام در معاونت بازرگانی خارجی، به سازمان توسعه تجارت ایران مبدل ساخت.
همچنین در این دوره، ایران به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در آمد. قانون های جدید تجارت الکترونیک، گمرکی، حمایت از مصرف کنندگان، صدور گواهی امضای دیجیتالی و... در دوره وزارت او در مجلس تصویب شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
اقتصام**9132**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا

انتهای پیام /*

نظر شما